Geef je een model de toevoeging van 's werelds meest tot de verbeelding sprekend circuit - de Nürburgring - dan verwacht je niets minder dan een spectaculair model. Opel voegde de naam van het walhalla van de autosport toe aan de in de basis al erg fijne Corsa OPC. Met zijn 192pk is de standaarduitvoering al niet ondergemotoriseerd, de 18 paardenkrachten extra die de Nürburgring Edition op de weg zet, zijn voor een B-segmenter behoorlijk indrukwekkend. Kan de Corsa OPC met frisse zin de concurrentie aan, zoals met de onlangs geteste Abarth Punto of de Polo GTI?
Hoewel de Corsa in deze gedaante al sinds 2006 op de markt is, ziet hij er zeker niet bedaagd uit. In 2010 kreeg hij een bescheiden facelift, maar de basislijnen bleven behouden. Qua uiterlijk is vooral de driedeurs sportief gelijnd, met breed uitgeklopte wielkasten en strakke lijnen. Uiteraard heeft het Opel Performance Centrum niet alleen de Corsa motorisch aangepakt, maar hebben ze het model voorzien van de nodige uiterlijke aanpassingen. Dikke 18 inch wielen, een bodykit met allerhande koelsleuven en bijzonder vormgegeven spiegelunits geven de auto een dikke en sportieve uitstraling. En alsof de auto hierdoor al niet genoeg opvalt, is de testauto voorzien van een bijzondere, dieporanje lak. Het onderscheid tussen de "normale" OPC en deze bijzondere uitvoering is beperkt tot de eerder genoemde lakkleur, andersoortige velgen en "Nürburgring Edition" emblemen op de zwarte raamstijlen.
In het exterieur is het onderscheid met de minder bedeelde broeders beter zichtbaar. Waar het met zwart pianolak afgewerkte dashboard enkel met grote aluminiumkleurige ringen rond de ventilatieroosters zich onderscheid, is het met leer bekleed stuurwiel geheel anders. Al valt bij het binnentreden één ding vooral op: de forse kuipstoelen, die je niet in de standaard Corsa tegen zal komen. In dat geheel valt de klokkenwinkel enigszins tegen en valt het niet in één oogopslag op dat je plaats hebt genomen in iets bijzonders, toevoeging van bijvoorbeeld een turbodrukmeter zou het geheel al behoorlijk verfraaien. Buiten de kuipstoelen en het dikke stuurwiel is er verder weinig sportiefs te ontdekken in de Opel. In een echte racer verwacht je niet de hoeveel luxe die dit model wel biedt: touchscreen navigatie, stoelverwarming, leren bekleding, cruise control en automatische airconditioning: niks ontbreekt. Hoewel dit alles het comfort vergroot, hoort het niet bij een straatracertje wat deze auto eigenlijk moet zijn. Het grote voordeel van al deze luxe is het comfort wat dit met zich meebrengt. Daarbij zit je voldoende ruim, zowel voorin als achterin en zijn afleg- en bagageruimte net als bij de standaard Corsa ruim voldoende.
Zoals gezegd beschikt de speciale editie van de Corsa OPC over 210 peekaas, maar daarbij moet wel opgemerkt worden dat deze hoeveel alleen beschikbaar is als er benzine in de tank zit met een octaangetal 100. Deze is in Nederland niet verkrijgbaar, dus impliceert dit een lager maximum vermogen. Toch zijn de geschatte 200 pk's met gewone brandstof ruim voldoende om auto vleugels te laten krijgen. Op zowel de tussensprints als die vanuit stilstand is het acceleratievermogen indrukwekkend. Helaas is er iets teveel isolatiemateriaal gebruikt, waardoor de snelheidsbeleving wat beperkt is, draai je namelijk de zijruiten naar beneden, dan hoor je de dubbele uitlaten vervaarlijk grommen! Wat in positieve zin opvalt is het gebrek aan een turbogat, zodat over de hele linie - qua toerental - vermogen beschikbaar is. Daarbij hangt de motor aan het gas en is er direct respons als het gaspedaal verder wordt ingetrapt. Dit uitdagende motorkarakter zorgt echter wel voor een testverbruik van net geen 10 liter op 100 kilometer, wat voor een 1.6-je toch enigszins tegenvalt.
Onlangs reden we de Abarth Punto Evo en waren we uitermate tevreden over het strakke weggedrag en het typische "gooi-en-smijt" karakter van dit compacte autootje. Opel probeert overduidelijk de Corsa ook dit karakter mee te geven. Door middel van een verlaagd onderstel, brede banden en een directere stuurinrichting stuurt de kleine Duitser als nooit tevoren. Ook op hoge snelheden laat de auto zich door bochten leiden, al is het niet alsof het al op rails gaat, de afstelling van het onderstel duidelijk comfortabeler dan de Italiaan, waardoor de praktische inzetbaarheid sterk vergroot is. Keerzijde van de medaille is dan wel dat de carrosserie meer overhelt in bochten en onderstuur eerder optreedt. Moet je onverhoopt hard in de ho-ijzers, dan staat de Corsa in no time stil. Brembo remmerij met grote schijven zorgen voor een korte remafstand en een stabiel remgedrag.
Ga je voor een keihard afgeveerde automobiel die enkel en alleen gericht is op snoeihard bochtenwerk en een hoop beleving, dan ben je bij Opel aan het verkeerde adres. De Corsa OPC Nürburgring Edition is een snelle en bovengemiddeld goed sturende auto, maar biedt ondanks zijn hoge vermogen geen partij aan het spektakel dat de Clio RS en de Abarth Punto Evo bieden. Typeer je de Opel als een GT in plaats van een GTI, dan voldoet het wagentje wel aan de verwachtingen: als snelle reisauto, die naast zijn fijne rijeigenschappen ook over voldoende praktische inzetbaarheid beschikt. In dat geval komen - gezien de totaalprijs van de testauto van bijna 33 mille andere fijne auto's en echte GT's - zoals de Peugeot RCZ - wel erg dichtbij.