Voor autoliefhebbers is enkel het noemen van de naam Abarth al voldoende om hun oren te laten spitsen. Sinds Carlo Abarth in de jaren '50 van de vorige eeuw zowel eigen modellen bouwde als ook auto's ombouwde voor onder andere Fiat, staan auto's met het logo met de schorpioen garant voor een sportieve uitstraling en bovenal een hoop rijplezier. Hoewel de Abarth Punto Evo EsseEsse als Fiat geregistreerd staat, is op de gehele auto geen Fiatlogo te vinden, al blijft natuurlijk de vraag of de bolide meer is dan een opgevoerde Punto Evo.
Hoewel het ontwerp van de Punto Evo - buiten een facelift - al bijna zes jaar meegaat, zou je dit afgaand op het uiterlijk schoon van deze auto niet zeggen. Nog steeds steekt het design positief af bij de behoudender vormgegeven concurrenten zoals de Volkswagen Polo en Toyota Yaris, zonder bedaagd over te komen. Ronde vormen, afgewisseld met strak vormgegeven lichtunits, geven de auto een gespierd voorkomen. Omdat het duidelijk mag zijn dat het niet een simpele Fiat betreft, is de auto voorzien van 18 inch lichtmetaal, rode striping en rode spiegelkappen. Een bodykit en achterspoiler maken het plaatje compleet. Hoewel het voorgaande de auto een als Abarth herkenbaar model maakt, zijn deze zaken wel op het randje van overkill. Waar de doelgroep voor de Punto Evo - jongere autokopers en liefhebbers - het als een strakke en sportieve auto zien, kijken andere weggebruikers je nogal eens meewarig aan. Toch zien we het uiterlijk vertoon niet als een negatieve zaak: het past prima bij de flair die bij deze Italiaan hoort.
Stap je in en laat je je omhelzen door de - gedeeltelijk met leer beklede - sportstoelen, dan kijk je ogenschijnlijk uit over een normaal Punto Evo dashboard. Met dit binnenste is als basis ook niks mis, maar Abarth heeft wel de nodige moeite gedaan om ook het interieur te onderscheiden van het model waarop hij is gebaseerd. Voorbeelden hiervan zijn de eerder genoemde sportstoelen, de met leer afgewerkte kap boven de instrumenten, het dikke sportstuur en de sportknop. Bijzonder zijn ook de terugkerende rode en gele stiksels in het leer, welke refereren aan de kleuren van het Abarth-logo. Uiteraard is ook deze auto voorzien van het Blue&Me-audiosysteem, dat we al kennen uit andere producten van de Fiat Group. Ook in de Abarth werkt het systeem prima en is het geluid wat uit de speakers komt bovengemiddeld goed. Daarnaast is het eenvoudig om een connectie te leggen met de mobiele telefoon, waardoor handsfree bellen mogelijk is. Omdat de Fiat Punto Evo bedoeld is als praktische hatchback in het B-segment, profiteert ook de Abarth hiervan. Natuurlijk wordt de ruimte achterin beperkt door de forse kuipstoelen, maar er is nog voldoende plek voor drie kinderen of twee volwassenen. Ook geheel achterin is voldoende ruimte voor bagage of boodschappen.
Onder de motorkap ligt een bescheiden 1.4'tje met daarop een forse turbo. In de standaard Abarth Punto Evo levert dit blok met zijn 165 pk al voldoende vermogen om de auto rap van z'n plek te laten komen. Een verhoging van het vermogen naar 180 pk is één van de aanpassingen die het resultaat zijn van het monteren van het EsseEsse-pakket. Dit pakket kost een lieve somma van 4.250 euro, maar wat krijg je hiervoor en hoe gaat dit in z'n werk? Allereerst bestel je bij Abarth een Punto Evo. Hier wordt op verzoek het EsseEsse-pakket separaat bijgeleverd, waarna deze door de importeur of de plaatselijke dealer op de auto geschroefd kan worden. Na de al eerder genoemde uiterlijke zaken zoals het lichtmetaal en de enkele badges, bestaan de belangrijkste veranderingen uit het verhoogde vermogen en koppel (dankzij onder meer een nieuw uitlaatsysteem en een open luchtfilter), het Brembo-remsysteem en de 20 mm verlaagde ophanging, die bovendien is voorzien van Koni-schokdempers. Het geheel moet zorgen voor een snellere acceleratie en een beter weggedrag.
Zit je nog achter het stuur en draai je de sleutel om, dan hoor je een donkere brom onder de motorkap vandaan komen. Zet de strak schakelende bak in z'n 1, geef een dot gas en je zult vanaf dat moment versteld staan van de prestaties die de Abarth aan de dag legt. Door het aangepaste uitlaatsysteem is de beleving van de snelheid ruim voldoende en word je extra geprikkeld door de ploffen die uit de dubbele pijpen klinken bij het loslaten van het gaspedaal. Niet alleen rechtuit is de auto indrukwekkend, ook grijpt hij zich vast in elke bocht en rondt deze met veel gemak, waarbij de grens tussen grip en onderstuur verder ligt dan je vooraf zou verwachten bij een voorwielaangedreven auto. Om het verbruik binnen de perken te kunnen houden is een knop aan het dashboard toegevoegd waarmee een keuze kan worden gemaakt tussen 'Sport' en 'Normal'. In de eerste stand reageert het gas zoals je wilt: direct respons vanuit de motorruimte. Zet je de hendel om naar de tweede stand, dan reageert de motor nauwelijks en word je aangemoedigd om rustiger te rijden. Dit levert een lager verbruik op, maar het rijplezier gaat hierdoor wel gedeeltelijk verloren. Waar de straffe verlaagde ophanging - vergezeld door de platte banden - bij een sportief rijgedrag zeer van pas komt, is deze daarbuiten niet praktisch. Drempels moeten met lage snelheden genomen worden en ook klinkerwegen moeten met beleid bereden worden om de vullingen in je kiezen op hun plaats te houden. Misschien is het een betere keuze om de verlaging en de andere schokdempers lekker in de kist te laten zitten waarin het EsseEsse-pakket wordt geleverd.
Een auto als deze heeft een beperkte kopersgroep. Ondanks dit feit is het aanbod de laatste jaren behoorlijk gestegen met auto's als de Polo GTI, de Fabia RS en de Clio RS; allemaal auto's met rond de 180 pk en een aansprekend weggedrag. Toch springt de Abarth Punto Evo met zijn bijzondere vormgeving en ophitsende geluid er positief uit. Daarnaast zijn de basiswaarden van de auto waarop hij is gebaseerd grotendeels behouden gebleven en is hij nog steeds praktisch inzetbaar. Er zitten wel wat nadelen aan, zoals de pittige vraagprijs die inclusief het EsseEsse-pakket ruim 27 mille bedraagt, de wel erg straffe ophanging en het hoge verbruik. Echter, vanaf het moment dat je weer op pad gaat met deze Abarth vergeet je dit alles en verdwijnt de lach op je gezicht niet meer.