Peugeot RCZ
1.6 THP 200pk

Harold Rolloos - 1 november 2010

Pure beauté

Peugeot verbaasde vriend en vijand toen het merk op de proppen kwam met de RCZ. Ooit - drie jaar geleden om precies te zijn - een conceptcar op de IAA in Frankfurt, een aantal jaren later ineens werkelijkheid. Het nieuwe Franse paradepaardje uit Sochaux was al leverbaar met een 156 pk benzinemotor en een diesel met 163 pk, nu is er ook de 200 pk sterke 1.6 THP. Op papier lijkt dit de meest sportieve combinatie, dus hoe bevalt dit in de praktijk?

Verrassing

Zeven dagen lang proeven aan de nieuwe RCZ en bij de importeur te horen krijgen dat je met de 200 pk sterke versie op pad mag. Een werkweek kan niet beter beginnen. Met de RCZ is Peugeot er namelijk in geslaagd een bijzonder fraaie coupé op de markt te brengen. Hij oogt origineel en stijlvol door de grote neus met scherpe koplampen, vloeiende lijnen, uitgeklopte wielkasten en een dikke achterkant. Een echte blikvanger dus. Menig voorbijganger kijkt de auto langdurig na en houdt er – al dan niet eigen schuld – een pijnlijke nek aan over. Deze RCZ maakt dus echt iets los, niet in de laatste plaats vanwege de aparte en opvallende kleur – Rouge Tourmalin. Ook de fraaie 19 inch wielen en de in drie standen elektrisch verstelbare achterspoiler drukken hun stempel op de dikke uitstraling van deze Fransoos. De prijsstelling van de RCZ is helemaal niet onaardig. Voor net geen 32 mille heb je een heel strakke auto voor de deur staan. Het door ons gereden testexemplaar met 200 pk is ruim 10.000 euro duurder, maar dan blijft er weinig te wensen over. Navigatie, elektrische stoelen met leren bekleding, puik klinkende audio van JBL, in de bochten meedraaiende xenonverlichting, het zit er allemaal op. Pak je de Audi TT erbij, z’n belangrijkste concurrent , dan moet je al gauw 10.000 euro dieper in de buidel tasten, helemaal als je vervolgens ook nog losgaat in de optielijst.

Smaakvol

Dat prijsverschil zit natuurlijk wel ergens in. Het is bekend dat de opties stevig aan de prijs zijn bij Audi, maar wat het materiaalgebruik betreft kan de RCZ niet aan de TT tippen. In de deurpanelen en rond de voorstoelen komen we harde materialen tegen. Maar, eerlijk is eerlijk, ondanks dat ziet het interieur er erg strak uit. Wederom complimenten voor Peugeot! Het met leer afgewerkte dashboard voelt zacht aan en ook de chromen randjes rond de bedieningsknoppen van onder meer de climate control ogen fraai. Een ander stijlvol element is het analoge klokje tussen de twee ventilatieroosters in het midden. De elektrisch verstelbare stoelen zitten prettig, bieden een goede steun en in combinatie met het prettig beetpakkende stuurwiel kun je als bestuurder makkelijk de ideale zitpositie vinden. Door de forse A-stijl en de sterk aflopende daklijn is het zicht rondom slecht en ook de smalle achterruit draagt hier niet aan bij. Voorin is er voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig, maar op de achterbank is het geen pretje voor een volwassene. Als de passagier rechtsvoor inschikt is het er tijdens een kort ritje nog wel uit te houden, maar door de sterk aflopende achterruit en de beperkte beenruimte is er hoogstens voor kleine kinderen een fatsoenlijke zitplek te vinden. De kofferruimte daarentegen is wel weer vrij ruim voor een coupé van dit formaat. Met een inhoud van standaard 321 liter én de ruimte op de achterbank is een lang weekend weg of een korte vakantie met de RCZ een leuk vooruitzicht.

Ode aan de turbo

Met de komst van de 200 pk sterke 1.6 is het motorengamma van de RCZ voorlopig compleet. Het blok heeft zich al bewezen in MINI Cooper S en ligt ook onder de kap van de onlangs gereden 308 GTI. De motor is heerlijk soepel en trekt vooral boven 3.500 toeren per minuut goed door. Een ander pluspunt van deze 1.6 met turbo is dat je ‘m laag in de toeren kunt rijden. Tachtig in z’n zes rijden is geen enkel probleem. Geef je gas, dan pakt hij heerlijk op en schiet de naald omhoog. Van een turbogat is dus nauwelijks sprake. Laag in de toeren rijden is natuurlijk gunstig voor het verbruik. Het is niet voor niets dat deze RCZ met 1.6 200 pk van de Nederlandse overheid een B-label meekrijgt. Na een testweek kwam ons gemiddelde uit op 1 op 12,2. Keurige waarden dus voor een auto die je toch aanspoort om vaak net even het gaspedaal iets dieper in te trappen. Wanneer je dat trouwens doet galmt er een fraai motorgeluid door de RCZ. Wie denkt dat ook voorbijgangers dit horen komt bedrogen uit. In de versie met 200 pk monteert Peugeot namelijk een soundbox, die ervoor zorgt dat de inzittenden nét dat vleugje extra sportiviteit ervaren, wat in de versie met 156 pk gemist wordt.

Grand Tourer

Het klinkt nogal cliché, maar de RCZ rijdt zoals ‘ie eruit ziet: erg lekker dus! De basis van de RCZ is de Peugeot 308, al werd hier een hoop aan doorontwikkeld om tot dit resultaat te komen. Doordat de auto laag is en voor- en achterwielen ver uit elkaar staan voelt de RCZ aan als een kart. Het gevolg: een sublieme wegligging en daardoor is het nemen van een bocht iedere keer weer een feest. Ook het gewicht van slechts 1.272 kilo draagt hier aan bij. Ter vergelijking, de 308 GTI weegt ruim honderd kilo meer, waardoor de RCZ logischerwijs rapper aanvoelt. De zesbak is erg soepel en schakelen gaat gepaard met korte slagen. Ook op het stuurgedrag van de RCZ valt weinig aan te merken, het voelt heel direct aan en de auto reageert meteen op stuurcommando’s van de bestuurder. Toch maken deze eigenschappen deze ‘Peus’ geen scheurijzer of GTI. De betiteling Grand Tourer ligt meer voor de hand en dat is juist een compliment. Je kunt de RCZ behoorlijk sportief rijden, maar op de lange afstanden ontpopt hij zich ook tot een fijne reisgenoot, wat bij een hitsige ‘hot hatch’ vaak nog wel eens te wensen overlaat.

Sterk als een leeuw

Peugeot is ontzettend goed bezig. Niet alleen de 3008 en de 5008 doen het goed qua verkoopaantallen, ook deze overtreft voorlopig alle verwachtingen. De Nederlandse importeur had voor dit jaar een prognose van driehonderd verkooporders, dat aantal is al ruim gehaald en overschreven. En dat verbaast ons vervolgens niet. Want wie wil er nou geen RCZ voor de deur hebben staan? Ook van binnen oogt het allemaal fraai, alleen is het jammer dat we op een aantal plaatsen toch nog hard materiaal bespeuren. De 1.6 turbomotormet 200 pk is het paradepaardje van Peugeot. Soepel, krachtig en toch zuinig. Tel daar de strakke wegligging, de fijne zesbak en de directe besturing bij en je hebt aan de RCZ een heerlijke rijdersauto die ons een week lang een grote glimlach op het gezicht toverde. Hoe zou de trotse eigenaar zich dan wel niet voelen als hij er dagelijks instapt?

  • Bijzonder fraaie verschijning
  • Soepel, krachtig en toch zuinig blok
  • Heerlijke rijeigenschappen
  • Zicht rondom
  • Materiaalgebruik op aantal plekken
  • Achterbank wel érg krap