Toyota Yaris
1.3 VVT-i Executive

Harold Rolloos - 24 augustus 2011

Volwassen

Nederland is een echt Yaris-land. In de laatste tien jaar was maar liefst één op de vier verkochte Toyota's een Yaris. Deze statistieken geven dus aan hoe belangrijk de nieuwe Yaris voor Toyota in ons land is. Wij maakten in en rond de Deense hoofdstad Kopenhagen kennis met de nieuwste troef van het Japanse merk.

Touch

Met deze jongste telg wil Toyota een breder - en dus ook jonger - publiek gaan bereiken. Zijn voorgangers waren namelijk niet echt spannend en werden regelmatig 'bejaardenbak' genoemd. Wie herinnert zich de Yaris Verso bijvoorbeeld nog? Eh ja, nuff said! Het design van de nieuwe Yaris is afgestemd op Toyota's familielook zoals we die kennen van de Verso S en natuurlijk de aanstaande facelift van de Avensis. Baanbrekend is het nog steeds niet, maar ten opzichte van zijn voorgangers is het zeker een vooruitgang. Een van de troeven om een jonger publiek te bereiken is het nieuwe Toyota Touch multimediasysteem. Dit blijkt in de praktijk een prima en zeer gebruiksvriendelijk systeem te zijn. Via het scherm - waar ook de parkeerhulpcamera op wordt weergegeven - kun je namelijk muziek afspelen van bijvoorbeeld je usb-stick of streamen via de bluetooth verbinding met je smartphone.

And Go!

Dat is op zich niets nieuws, maar voor 514 euro extra krijg je er namelijk de Go-functie bij. Naast navigatie kun je op datzelfde touchscreen ontvangen sms'jes lezen en via de Facebook App zelfs je eigen nieuwsfeed volgen. Erg hip dus! Niet alleen dit infotainmentsysteem is nieuw, zo'n beetje het hele interieur werd door de Japanners onder handen genomen. De digitale snelheidsmeters werden vervangen door klokken en ook het dashboard is weer helemaal van deze tijd. Dat geldt echter niet voor het materiaalgebruik. Op dat vlak laat Toyota met hard kunststof steken vallen en ook in de nieuwe Yaris ontbreekt de ouderwetse 'mirror-knop' niet. De wielbasis groeide met vijf centimeter naar 2,5 meter en dat is goed merkbaar. Zowel voor- als achterin is er voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig. Ook over de stoelen zijn we te spreken; ze zitten erg lekker en bieden een goede steun. De inhoud van de bagageruimte groeide naar 347 liter, waarmee de Yaris zich dus goed met de concurrentie kan meten.

Benzine of benzine?

In totaal kan er uit twee benzinemotoren en een diesel gekozen worden in de nieuwe Yaris. Laatstgenoemde zal in ons land nauwelijks verkocht worden en dus focussen we ons op de 1.0 en 1.3 benzinemotoren. Het zuinige driepittertje levert 69 pk en kennen we natuurlijk uit de Aygo en de iQ. Net als bij zijn kleine broertjes wordt de 1.0 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en komt hij in aanmerking voor 14% bijtelling. In de stad kun je prima uit de voeten met de basismotor, maar op de snelweg kom je vermogen tekort. Dat is bij de 99 pk sterke 1.3 VVT-i niet aan de orde. De viercilinder is krachtig genoeg en staat ook op de snelweg zijn mannetje. Wat opvalt is dat het lekker stil is in de Yaris bij constante snelheden. Bij flink accelereren laat de Japanner echter wel flink van zich horen. In onze testauto is de 1.3 gekoppeld aan een CVT-automaat. In totaal telt deze automatische transmissie zeven voorgeprogrammeerde versnellingen, waarbij de bestuurder het heft zelf in handen kan nemen door te schakelen via de flippers aan het stuur of met het pookje.

Puik onderstel

Tijdens het rijden met de nieuwe Yaris zijn we vooral onder de indruk van het voor de Europese markt aangepaste onderstel. Voor Denen is het blijkbaar een sport om drempels in de bebouwde kom onherkenbaar in het wegdek te integreren. Het onderstel biedt uitkomst: oneffenheden worden mooi gladgestreken en bij een normale rijstijl blijft de auto mooi op koers. De besturing is licht, maar tegelijkertijd wel communicatief. Deze eigenschappen - aangevuld met de kleine draaicirkel - maken de nieuwe Yaris ideaal voor in de stad, maar ook de langere afstand schuwt hij niet. De 1.0 liter benzinemotor is vooralsnog fiscaal gezien de meest interessante motorisering in de Yaris. Met een vanafprijs van net geen 11 mille is hij bovendien scherp geprijsd. Voor de bijtellingsfreaks is er echter nog meer goed nieuws uit Japan. Vanaf mei 2012 komt de Yaris Full Hybrid namelijk op de markt. Met een co2-uitstoot van minder dan 85 gram is de verwachting dat deze uitvoering de eerstkomende jaren het belastingtechnisch bijzonder goed gaat doen.

Wachten wordt beloond

Voor Toyota is de nieuwe Yaris een erg belangrijk model. In vergelijking met zijn voorgangers is het een flinke stap vooruit, al blijft het materiaalgebruik het grootste minpunt. Wat betreft ruimte en andere nieuwe snufjes in deze klasse is de Yaris juist heel volwassen geworden. Dat geldt eveneens voor het rijgedrag. Vooral het onderstel verdient een dikke pluim. In de stad biedt de 1.0 benzine voldoende vermogen. Voor de langere afstanden kun je beter voor de 1.3 kiezen, al is die fiscaal weer minder aantrekkelijk. De Yaris Full Hybrid lijkt dan het ideale compromis te zijn, al moeten we daar dus nog tot midden volgend jaar op wachten.

  • Ruimte
  • Volwassen rijgedrag
  • Wendbaar in de stad
  • Materiaalgebruik interieur
  • 1.0 komt tekort op snelweg
  • Uiterlijk niet echt spannend