Mercedes-Benz C-Klasse Coupé
C180 BlueEFFICIENCY

Wilbert Huls - 16 november 2011

Tobber of topper

Het merk uit Stuttgart loopt al jaren een beetje te tobben met zijn coupé in het segment van de C-Klasse. Vanaf 2001 waren er eerst twee edities van de C-Klasse Sports Coupé die op hun beurt in 2008 werden afgelost door de CLC. Stuk voor stuk waren dat echter geen verkooptoppers. Mercedes-Benz geeft echter niet op en komt nu met de C-Klasse Coupé. Waar zijn voorganger zich qua naamgeving een beetje losmaakte van de sedan en estate, is deze auto in naam en uiterlijk weer duidelijk een C-Klasse.

Echte coupé

De liefhebbers van een echte coupé zal het vooral goed doen dat deze C-Klasse nu ook echt een coupé is. In tegenstelling tot zijn voorgangers die toch meer hatchbacks waren met het meescharnierende achterraam. Misschien kan hij stiekem wel gezien worden als de opvolger van de CLK. Qua afmetingen staat deze C-Klasse immers dichter bij de laatste CLK, dan bij de C-Klasse Sports Coupé, waar het allemaal mee begon. Het is echter niet alleen de coupélijn die deze auto een stoere verschijning maakt. De strakke snit die alle C-Klasses kenmerkt wordt bij de testauto nog eens flink aangezet met het AMG sportpakket. Zo is de auto rondom voorzien van skirts, naast de fysieke verlaging die het pakket al met zich mee brengt. Toch blijft het nog in balans met de motorisering die natuurlijk nog steeds de instapper is. Noem het ingetogen dik. Aan uitstraling in ieder geval geen gebrek, want wanneer je stijlelementen terugziet die je ook bij een CLS of SL kan ontdekken, zegt dat genoeg.

Donkere hemel

Het interieur is duidelijk des Mercedes. De strakke knopjes in de middenconsole en de met chroom omrande ronde knoppen en klokkenwinkel ademen een en al Mercedes-Benz uit. Natuurlijk hadden we dit smetteloos afgewerkte dashboard al eerder gezien bij de C-Klasse Estate, maar net als bij het exterieur giet ook hier het AMG sportpakket nog een beetje jus over het geheel. Zo is het stuur met zijn afgeplatte onderkant en geperforeerd leer een lust voor het oog en zien we panelen en pedalen in respectievelijk geborsteld aluminium en rvs. Toch is dat niet het meest bepalende element van het interieur, dat is namelijk de donkere hemel. Met dit onderdeel van het eerder genoemde AMG sportpakket wordt het coupégevoel voor de inzittenden wat versterkt. Dit optische trucje is eigenlijk een must, want wie niet naar achteren kijkt zal niet eens zozeer doorhebben met coupé op pad te zijn. Het zijn vooral de twee diep weggestopte zitplaatsen achterin en het aflopende achterraam die dat wel verraden. Overigens zit je op de plaatsen achterin heel behoorlijk. Waar veel coupés een soort 2+2's zijn voor beenloze kindertjes, kan je hier als volwassene prima zitten. Natuurlijk is dit voorin al helemaal het geval op de mooi vormgegeven stoelen. De zetels zijn wat sportiever vormgegeven met een semi-geïntegreerde hoofdsteun en wat dikker aangezette steunen. Gedistingeerd sportief is de perfecte omschrijving.

BlueEFFICIENCY

Uiteraard is de Mercedes-Benz er eentje uit de BlueEFFICIENCY-reeks. Ook al is het een coupé, het kan natuurlijk nooit kwaad om met amper merkbare aanpassingen wat winst te boeken in het verbruik. Toch is één onderdeel van deze aanpassingen wel zeer goed merkbaar. Dat is het start/stopsysteem. Over de snelheid niks dan lof en doordat de auto voorzien is van een automatische transmissie is er geen enkele extra handeling door de bestuurder vereist, en lijkt het systeem top. Juist daarom is het zo jammer dat hij behoorlijk onrustig aanslaat. Misschien dat het referentiekader van de comfortabele Benz het wat aandikt, maar we weten dat dit soepeler moet kunnen. Al met al kwamen wij met een beheerst rijgedrag op een gemiddeld verbruik van 7 liter op 100 km. Niet schokkend voor de lichtste benzine-uitvoering van de Coupé, maar nog redelijk in de buurt van de fabrieksopgave van 6,5 liter. Wel loopt het verbruik zeer fors op, wanneer je wat offensiever gaat rijden. Dan komt zomaar de 9 liter in het vizier, waarbij de sportstand nog niet beroerd is en de eco-knop nog niet uitgezet is. Bij de sportstand laat de automaat het blok meer in toeren klimmen, waar hij normaal zeer vlot en soepel opschakelt. Ook wanneer je het schakelen met de flippers overneemt, is de overgang nauwelijks waarneembaar. Het is ook mogelijk om met de pook sequentieel te schakelen, maar zoals bij de meeste auto's die dat hebben, wil je dat niet gebruiken. Toch werd die optie meer dan eens per ongeluk ingeschakeld, doordat je de pook in Drive slechts lichtjes naar links hoeft te bewegen om naar de handmatige instelling te gaan. Een aantal keer werd zo bij het wegrijden niet automatisch opgeschakeld omdat de pook net niet recht genoeg naar achteren in Drive was gezet.

Gran Turismo

Ondanks dat de 180 de instapper is van de C-Klasse Coupé, is de auto geenszins ondergemotoriseerd. De power is met zijn 156 pk niet verbluffend, maar gewoon genoeg. Wanneer dat nodig is, is mede door het rappe terugschakelen van de zeventraps automaat, op ieder moment voldoende vermogen voorhanden. En wie toch meer sportiviteit wil hebben, kan natuurlijk gewoon om een C350 of zelfs C63 AMG naar de dealer. Ook in het weggedrag ligt de sportiviteit niet direct aan het oppervlak, al maakt het sportonderstel wel dat je uiteindelijk verder kan gaan dan de indruk die het comfortabele weggedrag in eerste instantie geeft. Eigenlijk zou het karakter van de C180 Coupé misschien wel het beste te rijmen zijn met dat van een GT. Het comfort en het gevoel dat je met een grotere auto op pad bent dan deze Benz daadwerkelijk is in combinatie met het vleugje sportiviteit dat onder het oppervlak zit, past eigenlijk het beste bij een Gran Turismo. Tot slot moeten we het telematicasysteem met onder andere een verkeersbordenlezer en lane assist nog even bejubelen. Dit systeem werkt uitzonderlijk goed. Zelf in situaties bij wegwerkzaamheden met tijdelijke belijning of ver van de rijbaan geplaatste borden, pikt de Mercedes het allemaal op zoals het hoort. Het enige dat we dan eigenlijk nog missen is een achteruitrijdcamera, welke prettig zou zijn bij het inparkeren met de onoverzichtelijke derrière.

Wachten op succes

Deze C-Klasse is weer een buitengewoon goede auto. Dat voelt een beetje als een open deur gezien de kwaliteit die Mercedes-Benz altijd wordt toegedicht, maar toch, je moet het iedere keer maar wel weer waarmaken. Daarnaast nadert de concurrentie op dit vlak in rasse schreden en zou stilstand gewoon achteruitgang betekenen. Gelukkig laat Mercedes-Benz zien het nog heel goed in de vingers te hebben. Dat heeft het Duitse merk op zijn minst ook nodig, want tussen de gedoodverfde concurrenten Audi A5 en BMW 3 Serie Coupé zitten de Stuttgarters misschien wel het hardst te wachten op succes. Het wordt zo langzamerhand een beetje erop of eronder. De basis is er in ieder geval weer met een kwalitatieve dijk van een auto. Nu is het aan de consument...

  • Knappe verschijning
  • Kwalitatief
  • GT-eigenschappen
  • Bokkige startstop
  • Verbruik kan flink oplopen
  • Per ongeluk inschakelen manuele stand