BMW 3 Serie Coupé
320i Corporate Lease High Executive

Pawel Piotrowski - 20 oktober 2010

Snijden in plezier?

Rijden in een BMW staat synoniem voor rijplezier en genot, niet in de laatste plaats door de heerlijke zes-in-lijn motoren. Toch zijn de Bayerische Motoren Werke groot geworden met het produceren van krachtige viercilinders. Met dank aan nieuwe technologieën zijn de vierpitters van BMW naar een hoger niveau getild en weer alom geaccepteerd. Maar hoe zit dit met de ‘geknepen’ Corporate Lease uitvoeringen? Door bijvoorbeeld bij de 320i Coupé zeven pk in te leveren valt de catalogusprijs bijna drie mille lager uit, met een voor de zakelijke rijder lagere bijtelling tot gevolg. Is het rijden met een Corporate Lease eigenlijk nog steeds geweldig? Of moeten er toch meer concessies worden gedaan?

Discretie gewaarborgd

Hoofdrolspeler in deze rijtest is de gefacelifte BMW 3 Serie Coupé. Deze slanke coupé draagt alle BMW kwaliteiten in zich en dat begint al met het sportieve silhouet dat de auto siert. Sinds de facelift zijn er kleine detailveranderingen doorgevoerd om het design verder te perfectioneren. En eerlijk is eerlijk; BMW is daar met vlag en wimpel in geslaagd. Zo ogen de volledig in rood uitgevoerde achterlichten nu minder lomp en sluiten ze beter aan bij de vormgeving van de auto. Aan de voorzijde volgen de nieuw getekende ‘nieren’ een meer natuurlijke lijn en volgt de voorbumper de nieuwe huisstijl van BMW. Nieuwe LED verlichtingselementen geven de 3 Serie Coupé tevens een frisse look. Al met al geen verkeerde aanpassingen dus. De Corporate Lease uitvoering onderscheidt zich op geen enkel vlak van een standaard 320i. Dat betekent in feite dat enkele details aan de buitenzijde de met een viercilinder gemotoriseerde BMW verraden. Zo zijn de spijlen in de ‘nieren’ niet verchroomd en is de einddemper enkelvoudig uitgevoerd. Het weglaten van het typeplaatje resulteert voor de kenner dus niet in volledige anonimiteit.

Haute couture

De BMW 3 Serie Coupé profileert zich in het interieur als een echte yuppenauto. Officieel is de 3 Serie Coupé een vierzitter, maar in de praktijk is er eigenlijk alleen plek voor je vriendin of vrouw. Aan kinderen kun je ondanks de achterbank beter niet beginnen. Een maxi-cosi krijg je – als die al past – slechts met de grootste moeite achterin bevestigd en een kinderwagen zal in de 440 liter grote bagageruimte niet gaan passen. Geen probleem, want een 3 Serie Coupé koop je toch niet als je een verstandige familievader bent. Je koopt hem wel vanwege zijn lage zitpositie en haute couture uitstraling. Want ook als Corporate Lease is de 320i lang niet voor iedereen weggelegd. Om het binnen een beetje aantrekkelijk te houden ben je snel geneigd om flink wat opties aan te kruisen. Aanbevelenswaardig zijn daarbij de goed ondersteunende sportstoelen en het prettig werkende navigatiesysteem ‘BMW Professional’. Veel van die luxe opties zijn in pakketvorm te bestellen. Het High Executive pakket behelst onder andere parkeergeleiding, actieve bochtverlichting, licht- en regensensor en metallic lak. Wie daarnaast nog wat losse opties aanvinkt en zijn BMW op maat bestelt moet niet gek opkijken als de prijs flink oploopt.

Foolproof rijplezier

Uiteindelijk zal niet iedereen bereid zijn om een groot bedrag stuk te slaan voor een portie luxe en rijplezier. Voor hetzelfde geld van onze testauto koop je immers ook een echt snelle 330i Coupé. Dat betekent niet dat je daarmee per se beter af bent. Want ook de 320i Corporate Lease heeft zo zijn verleidingen. Allereerst is daar het lagere gewicht van de viercilinder motor dat op de vooras drukt. De 320i Coupé stuurt daardoor een fractie levendiger dan zijn zwaarder gemotoriseerde broeders. Je kunt de compacte BMW met de vlezige besturing heel zuiver de bocht om smijten, zonder bang te hoeven zijn voor gripverlies of kermende voorbanden. Ook met uitgeschakeld DSC laat de 320i zich heel natuurlijk controleren. Voor een gemiddelde automobilist zullen de grenzen oneindig ver weg liggen, terwijl een geoefende bestuurder een grote mate aan plezier zal beleven. Voor het veilige weggedrag zorgt ook de afwezigheid van een kwispelend kontje, een clichématig kenmerk van de sterker gemotoriseerde achterwiel aangedreven BMW’s. Alleen op nat of minder stroef wegdek is enige vorm van voorzichtigheid aan te bevelen.

Zakelijk verantwoord scheuren

Toch ga je met een 320i Corporate Lease niet aan de bar zitten patsen. Doe je dat wel, dan zul je hoogstwaarschijnlijk worden aangesproken op het feit dat je een viercilinder rijdt. De meeste onwetenden zullen namelijk gauw in het cliché vervallen dat bij een BMW een zes-in-lijn motor hoort. Dat dit klinkklare onzin is bewijst de 320i Coupé. De prestaties liggen namelijk op een zeer acceptabel niveau. Nu zijn 163pk en 210Nm niet bepaald wereldschokkend, maar het is meer de manier waarop dit vermogen wordt vrijgegeven die indruk maakt. Vooral in het middentoeren gebied tussen 2500tpm en 4500tpm voelt de tweeliter lekker krachtig aan. De automatische transmissie is daar prima op afgestemd. Wanneer je het gaspedaal dieper intrapt schakelt de bak niet meteen naar een lager verzet, maar houdt de versnelling vast voor een keurige lineaire acceleratie. Bij vol doortrekken draait de motor uiteindelijk bijna 7.000 toeren, een genot voor het oor. De viercilinder klinkt namelijk zuiver en krachtig. Vanuit stilstand trekt de auto wat langzaam weg, maar dat is vooral aan de gezapige automatische transmissie te wijten. Met een sprinttijd van 8,8 seconden hoeft de 320i zich nergens voor te schamen. Ook tussenacceleraties verlopen vlot. Het vergt de viercilinder geen enkele moeite om van 120km/h naar een Autobahntempo van 170km/h te versnellen. De lange zesde versnelling zorgt naast een topsnelheid van ruim 200km/h voor voldoende stilte aan boord bij meer geciviliseerde snelheden. Rond 120km/h draait de motor slechts 2.600 toeren, wat aangenaam rustgevend is. Nu zult u denken dat de rekening voor al dit plezier bij de pomp gepresenteerd zal worden. Het tegendeel is waar. Met een testverbruik van 7,3 liter per 100km toont de BMW 320i Coupé Corporate Lease zich als een bescheiden drinker, wat grotendeels te danken is aan de EfficientDynamics toepassingen.

Vooroordelen gepareerd

De slogan ‘BMW maakt rijden geweldig’ is niet zomaar uit de lucht gegrepen en zeker ook van toepassing op de aantrekkelijke Corporate Lease uitvoeringen. Het statement dat een BMW alleen met zes-in-lijn motor een echte BMW is, kunnen wij dan ook niet beamen. Dat je ook met een viercilinder onder de kap veel lol kunt hebben bewijst de 320i Coupé op een soevereine manier. Niet alleen door de acceptabele prestaties, maar ook door het proportioneel lage verbruik.


Fotografie: Luuk van Kaathoven

  • Perfect gebalanceerd onderstel
  • Krachtige en zuinige motor
  • Messcherpe besturing
  • Geen volwaardige vierzitter
  • Gezapige automaat
  • Hoge optieprijzen