De vorige Chevrolet Aveo kon in het zwaarbevochten B-segment geen potten breken. Met de nieuwe Aveo hoopt Chevrolet op meer succes. Hiervoor moeten concurrenten als de Volkswagen Polo, de Ford Fiësta en de Skoda Fabia wel "verslagen" worden. Of de nieuwe Aveo dit keer wel een goede kans heeft om door te breken in zijn segment, zal blijken uit de eerste meters die wij maakten met de Chevrolet bij de introductie in Zwitserland.
De nieuwe Aveo wordt in Nederland geleverd als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. In Nederland zal de hatchback het leeuwendeel van de verkopen op zich nemen, gezien de kleine vraag naar compacte sedans. Er zijn bij de introductie op de Nederlandse markt twee benzinemotoren leverbaar, een 1.2 met een maximaal vermogen van 86 pk en een 1.4 die 100 pk levert. Deze zijn beide zuinig genoeg voor de 20% bijtellingscategorie. Inmiddels is ook de - uit diverse Fiats en Opels bekende - 1.3 dieselmotor beschikbaar die dankzij zijn 95 gram Co2-uitstoot per kilometer in de 14% bijtellingscategorie valt. Standaard is een Aveo onder andere voorzien van ESP, 15 inch wielen, diverse opbergruimtes in het interieur, zes airbags en een remassistent. Voor 11.695 euro is de compacte Chevrolet te bestellen, dat betreft dan uiteraard een basisuitvoering voorzien van de 1.2 benzinemotor. In elke uitvoering is de meerprijs voor de sedan 400 euro.
Was de vorige Aveo nog een vrij anoniem ogende auto, de geheel nieuwe hatchback is een stoer ogend karretje dat direct herkenbaar is als Chevrolet door de strakke hoekige lijnen, de typische grille en de grote bow tie op het front. Waar het gebruikelijk is dat de koplampen achter één stuk glas liggen, hebben de pitten van de Aveo ieder een eigen unit, wat de neuspartij nog bijzonderder maakt. Over de zijkant van de auto krijgen de strakke lijnen een vervolg. De hoge daklijn en de naar achter oplopende lijnen versterken het beeld van een robuuste en "dikke" auto. Een mooi detail dat ook Chevrolet inmiddels heeft opgepikt, is de plaatsing van de handgrepen voor de achterdeuren. Doordat deze bij de C-stijl zijn geplaatst, valt het niet gelijk op dat het een vijfdeursuitvoering betreft. Niet alleen het design van de koplampunits is bijzonder, ook het design van de achterlichten mag er zijn. De vier ronde elementen hebben een plek gevonden in een zwarte kunststof behuizing, welke vooral bij lichte carrosseriekleuren extra opvalt. Tot de B-stijl is de sedan hetzelfde als de hatchback, maar daarna is het design geheel verschillend. De daklijn is dan sterk aflopend en geeft de auto, mede door het korte kofferdeksel, een coupé-achtige uitstraling.
Het binnenste van de Chevrolet Aveo oogt qua design zoals alle nieuwe producten van Chevrolet: strakke lijnen, gebruik van zwarte en zilverkleurige kunststoffen en een bijzonder vormgegeven klokkenwinkel. Echter, bij nadere inspectie van het interieur vallen de gebruikte materialen tegen. Er zijn verschillende soorten materialen gebruikt, welke zowel optisch als fysiek kwalitatief matig zijn. De concurrentie heeft dit behoorlijk beter voor elkaar. De klokken hebben een zekere gelijkenis met die van de Spark, maar in de Aveo is de toerenteller analoog en wordt de snelheid digitaal weergegeven. In het schermpje naast de toerenteller en de snelheidsmeter kunnen gegevens over onder andere het verbruik, de gemiddelde snelheid en de actieradius worden weergegeven. Voorin zijn twee handschoenenkastjes, één op de normale plek onderin en één aan de bovenzijde van het dashboard. Achter dat klepje zit, afhankelijk van het uitrustingsniveau, ook de USB-aansluiting voor de iPod of een USB-stick. Tevens zijn er diverse aflegruimtes in het interieur voor kleine zaken zoals een mobiele telefoon en zijn twee bekerhouders present in de middentunnel. De bagageruimte achterin de Aveo hatchback telt 290 liter en die van de sedan zelfs 502 liter. Bij de sedan opent de achterklep echter nog met ouderwetse beugels en niet met gasdrukveren, waardoor de bagage kan beschadigen.
Chevrolet spreekt over een "sportieve rijervaring" en een "buitengewone feedback". Met die termen in het achterhoofd wordt de Aveo gestart en beginnen we de testrit door het glooiende Zwitserse landschap. Bij het rijden valt op dat de motor met 1.2 liter inhoud er hard aan moet trekken om snelheid in de Aveo te krijgen en te houden. Dit komt de rust in het interieur en het verbruik niet ten goede. Wij reden echter wel in een bergachtig gebied en voor de Nederlandse markt voldoet deze motor met 86 pk hoogstwaarschijnlijk wat beter. Als de auto eenmaal op snelheid is, is het geluidsniveau laag en valt het verbruik mee. Ook reden wij met de viercilinder 1.3 turbodiesel. Dit blok is lekker soepel en er is nauwelijks sprake van een turbogat. Bovendien is deze diesel aanmerkelijk dankzij de extra cilinder stiller dan die van de VAG-concurrentie. Hoewel de Aveo stabiel en vertrouwenwekkend de bochtige wegen rondt, kun je van een sportieve rijervaring zeker niet spreken. Ook de feedback die de besturing geeft valt tegen. De besturing is té bekrachtigd om genoeg feedback te kunnen geven aan de bestuurder voor een sportief stuurgedrag. Hoewel de hatchback gezien wordt als belangrijkste model, rijdt de sedan een tikkeltje strakker en stabieler dan de hatchback. De handgeschakelde vijfversnellingsbak schakelt strak, maar het ontbreken van een zesde versnelling is voor het verkrijgen van een echt laag verbruikscijfer een gemis.
Ook de splinternieuwe Chevrolet Aveo gaat het moeilijk krijgen in het B-segment. Waar de concurrentie wegenbelastingvrije modellen en goed afgewerkte interieurs aanbiedt, ontbreekt dit vooralsnog bij de Aveo. Toch is de nieuwe troef in het B-segment een enorme stap voorwaarts ten opzichte van het model dat hij aflost. Hij ziet er erg goed uit en is, zeker gezien de standaarduitrusting een echte prijspakker. Als de auto leverbaar wordt met een wegenbelastingvrije diesel voor een concurrerende prijs, dan kan de Aveo nog wel eens voor een verrassing zorgen!