Ford Fiesta
1.6 Sport

Harold Rolloos - 7 augustus 2009

Partytime

Sinds zijn introductie vorig jaar is de nieuwe Ford Fiesta een succesnummer. In de eerste plaats wordt hij vooral geroemd om zijn rijgedrag. En laten we zijn vlotte, volwassen verschijning zeker niet vergeten te noemen. De importeur vroeg ons of wij de Fiesta Sport uitgebreid aan de tand wilden voelen. Daar hoefden wij natuurlijk niet lang over na te denken. Voor een sportief feestje zijn wij namelijk altijd te porren.

Aangedikt

Binnen de compacte klasse is de Ford Fiesta een graag geziene gast. Vreemd is dat niet, want het laatste model ziet er gewoon goed en bovenal strak uit. Allereerst komt dat door het Kinetic Design. De koplampen lopen behoorlijk ver door naar achteren. Verder wordt de Fiesta gekenmerkt door scherpe lijnen en een achterkant die wel iets wegheeft van de Fiat Grande Punto. Voor wie het allemaal nog wel wat sportiever mag zijn heeft Ford de Fiesta Sport – alleen verkrijgbaar als driedeurs – in de aanbieding.

Deze uitvoering werd nog eens flink aangekleed. Zo hangt er een dikke voorbumper onder en is deze Ford voorzien van sideskirts – een optie van 500 euro. Maar ook de achterkant is niet vergeten. Er is een flinke dakspoiler op gemonteerd en de diffuser aan de onderzijde maken het sportieve karakter van deze Fiesta helemaal af. Tel daar nog eens de optionele (600 euro) zeventien inch lichtmetalen velgen bij op, en er valt nog maar weinig te wensen op uiterlijk gebied. Ja, de schitterende Frozen White-lakkleur, die voor 200 euro in de prijslijst staat.

De Fiesta Sport mag voor 18.000 euro de showroom verlaten, en dat is helemaal geen verkeerde prijs voor zo’n goed uitziende auto met een 120 pk sterke 1.6 benzinemotor onder de kap en standaard onder meer airco, radio/cd-speler, 16 inch lichtmetalen velgen en elektrische ramen en spiegels. Onze testauto kost vijf mille meer, maar dan heb je dus wel de sideskirts, zeventien inch wielen en ook nog eens een Individual-interieur, X-Multimediapack (met cruise control, parkeersensoren achter, bluetooth en automatische airco) en ESP.

Persoonlijk

Onze testauto is dus voorzien van het Individual Pack, in dit geval koos de importeur voor Blue Style. De naam zegt het al: veel blauw, en in dit geval aangevuld met grijs. Niet alleen de stoelen zijn in deze kleur uitgerust, ook de deurpanelen en de dashboardoverkapping zien er in de blauwe kleur hip uit. Mocht dit niet jouw ding zijn, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Je kunt de Fiesta Sport ook in een andere kleur samenstellen. Leren bekleding is een ander onderdeel van dit optiepakket. De eerste indruk van het interieur is goed, maar als we verder kijken zien we toch dat de afwerking op een aantal plaatsen er aan schort. Niet alles sluit even naadloos aan en de deurgrepen en portiervakken voelen wel erg cheap aan. Ook vallen de deuren nogal goedkoop dicht.

De klokkenwinkel ziet er overzichtelijk uit, al missen we in zo’n sportieve auto wel een koelvloeistofmeter. Onder het grote infodisplay in het midden bevindt zich de bediening voor de radio/cd-speler en de mobiele telefoon. Deze is schuin gemonteerd en doet daardoor – mede door de vele knoppen – een beetje spacy aan. De bediening van de klimaatbeheersing ziet er daarentegen weer een stuk normaler uit en steekt logisch in elkaar. Het stuurwiel pakt prettig vast en de regeling daarop voor de audio en cruise control is simpel maar doeltreffend.

Zoals het een sportieve uitvoering betaamd zitten de voorstoelen erg lekker en bieden ze veel zijdelingse steun. Het stuurwiel is in hoogte en diepe verstelbaar, zodat je makkelijk de ideale zitpositie kunt vinden. Ook achterin valt de hoofd- en beenruimte voor een auto van dit formaat niet tegen. Dan de bagageruimte. Die is met 295 liter (979 liter met de achterbank neergeklapt) dik in orde voor deze klasse.

Hoge verwachtingen

Van een auto met de aanduiding Sport mag je wat betreft de rijeigenschappen best hoge verwachtingen hebben. Ford stelt ons dan ook niet teleur als het hier op aankomt. De Fiesta Sport wordt geleverd met een 1.6 benzinemotor met 120 pk. Dat lijkt niet al te veel, maar vergeet niet dat de wagen minder dan duizend kilo weegt. De prestaties zijn daardoor goed te noemen. Van nul naar honderd sprint hij in net geen tien seconden en de top ligt op 193 kilometer per uur.

De 1.6 is vlot, mede omdat hij gekoppeld is aan een vijfbak met korte overbrengingen. Hij reageert alert op gascommando’s en maakt graag toeren, boven de 3.000 heeft de motor het pas echt naar zijn zin. De directe besturing is precies goed en draagt bij aan het sportieve karakter van de Fiesta. Van onderstuur is niet of nauwelijks sprake. Ook over het sportonderstel zijn erg te spreken. Ford staat daar natuurlijk al om bekend en verlaagde de ophanging nog iets meer, waardoor deze nog stugger aanvoelt. Helemaal met de zeventien inch wielen eronder merk je dit behoorlijk op slechte wegen, maar ondanks dat doet de Fiesta Sport het ook prima in de stad.

Door de directe besturing en het sportieve onderstel word je geprikkeld om er een vlotte rijstijl op na te houden, wat ten koste gaat van het brandstofverbruik. Maar wie zijn rechtervoet wel weet te bedwingen kan behoorlijk zuinig rijden met de Fiesta Sport. Na een rit van tweehonderd kilometer over snelweg, provinciale wegen en door de stad kwamen wij uit op een gemiddelde van 6.2 liter op honderd kilometer.

Onder de indruk

De Ford Fiesta Sport ziet er – zeker met de optionele sideskirts – lekker dik uit en scoort op uiterlijk gebied dus een dikke plus. Ook het interieur ziet er goed uit en de stoelen bieden een fijne zit, al vormt de afwerking op sommige plekken hier wel een smetje op.
Rijden in de Fiesta Sport is een feest. De directe besturing en het strakke onderstel dragen bij aan het sportieve karakter van de auto en ook de 1.6 benzinemotor levert prima prestaties. Met deze krachtbron aan boord is de Fiesta Sport zeker niet traag, maar zojuist genoemde rijeigenschappen kunnen veel meer vermogen aan. Het wachten is dus op de ST met 1.6 turbomotor die door Ford is aangekondigd. Dat wordt pas een écht sportief feestje.

  • Directe besturing en onderstel
  • Fijne stoelen
  • Zuinig
  • Afwerking op sommige plaatsen
  • Goedkoop aanvoelende deuren