Dat Infiniti zich als luxedivisie van het Japanse merk Nissan richt op de veeleisende autorijder behoeft geen nadere verklaring. De toevoeging van de G37 Cabrio aan de modellenlijn was dan ook niet meer dan logisch. Een coupé-cabriolet overladen met luxe is immers het summum van verwennerij. Of deze open Japanner de concurrentie aankan met de heersende elite in zijn klasse moet blijken in een zonovergoten testperiode.
De te kloppen concurrentie is nog niet eensgezind in zijn keuze voor de kapconstructie. Saab en Audi houden vast aan de nostalgische lijnen van een stoffen kap, waar BMW en Lexus reeds hun heil zoeken in een comfortabele stalen constructie. Ook Infiniti maakt diezelfde keuze en doet dat zeker niet onaardig. In gesloten toestand zijn de lijnen weliswaar niet zo strak als die van de echte coupé, maar toch blijft het een fraaie verschijning. Wanneer het driedelige dak in de kofferbak opgeborgen is, staat er een elegante cabriolet waarbij met licht aangezette Infiniti-welvingen een eigen gezicht aan de auto gegeven wordt. Voor de procedure van inklappen van het dak - wat al een schouwspel op zich is - heeft de Infiniti 25 seconden nodig. Dat er in de kofferruimte bij een luxe auto als deze geen sensoren aanwezig zijn die voorkomen dat je de dakdelen beschadigt op achtergebleven bagage, mag op zijn minst opmerkelijk genoemd worden.
Waar de specificaties een uiterst sportieve auto doen vermoeden, blijkt dat in de praktijk toch meer de nadruk op het comfort ligt. Zelfs de lederen, beige sportstoelen zou je afgezien van de sportieve snit eerder als comfortstoelen bestempelen. Iedere verstelmogelijkheid, zelfs die van de lendensteunen, is elektrisch regelbaar en de stoelen kunnen zowel verwarmd als gekoeld worden. Daarnaast bevindt zich in beide hoofdsteunen een Bose geluidssysteem om ook bij een geopend dak een goede geluidskwaliteit te kunnen waarborgen. De rest van het interieur van de 2+2 is eveneens doorspekt met luxe en comfort. Alle denkbare opties zijn aanwezig in de GT Premium uitvoering. Met al die luxe is het dan weer jammer dat op het gebied van de ergonomie een en ander niet zo handig vormgegeven is. Sommige knoppen zijn wat onhandig geplaatst, met als dieptepunt de bediening van het mediasysteem waar zowel de knoppen als het touchscreen met een gestrekte arm nog amper te bereiken zijn vanaf de bestuurderspositie. Infiniti verdient wel een dikke pluim voor de materiaal- en afwerkingskwaliteit. Bij op de Amerikaanse markt georiënteerde auto's ben je daar toch een beetje huiverig voor, maar het feit dat het interieur speciaal voor de Europese markt een update heeft ondergaan, heeft zijn beoogde effect behaald. Deze auto voldoet royaal aan de Europese normen.
Niet alleen in de uitrusting, maar ook in de rijervaring heeft het comfort de overhand. De coupé-cabriolet vraagt vooral om een relaxte rijstijl, waarbij de wetenschap dat je een groot vermogen tot je beschikking hebt al bevredigend genoeg is. Zeker op een mooie zomeravond is er niks lekkerder dan het asfalt soepel onder je door te laten glijden. De zeventraps automaat die gladjes maar zeker opschakelt en de dempende werking van het onderstel zetten dit gevoel kracht bij. Zelfs in geopende toestand blijft het relatief windstil op de voorstoelen. Wanneer de snelheid flink omhoog gaat, zijn opstaande ramen afdoende om ook dan de wind grotendeels buiten de auto te houden. Ook al kan zelfs een rustige rijder de G37 Cabrio niet met minder dan deze 320 pk sterke motor bestellen, dan nog vraagt hij natuurlijk ook zo nu en dan om de sporen. Wanneer je dit vanuit de D-stand van de automaat doet, voelt deze zeer goed aan in welke mate er teruggeschakeld moet worden. Dat moet ook wel, want pas wanneer de motor echt een beetje op toeren komt, komt het sportieve karakter van het blok om de hoek kijken. Wanneer je hier continu gebruik van wil maken, biedt de S-stand uitkomst door standaard meer toeren te draaien en er dus doorlopend meer vermogen beschikbaar is. De liefhebber kan met de magnesium schakelflippers op ieder gewenst moment de automaat overrulen, maar als je daar veel behoefte aan hebt, is de handgeschakelde zesbak een logischer keuze.
Ook op de sportievere momenten blijft de Infiniti een lui te rijden auto. Waar een auto met 300 pk op de achterwielen vroeger een verraderlijke auto kon zijn, is dat met de hulpsystemen van tegenwoordig geen issue meer. Wanneer je de auto op snelheid scherp de bocht in stuurt, blijft hij akelig makkelijk in het spoor, zelfs op nat wegdek. Wel merk je aan de wringende geluiden en het knipperende ESP-symbool op het dashboard, dat alle zeilen moeten worden bijgezet. Mede door de hoge massa merk je dat het echt sportieve bochtenwerk niet is weggelegd voor de G37 in deze configuratie. Een wat stijver sportonderstel als bij de sedan zou daarbij al een goede stap kunnen zijn. Al blijft het natuurlijk ten allen tijde leuk om de hulpsystemen even rust te gunnen en wat meer op de grens te gaan spelen met de auto, ongeacht waar die grens ligt.
De G37 Cabrio is het best te typeren als een comfortabele cruiser, die enige sportiviteit op afroep beschikbaar heeft. Toch moet echte sportiviteit bij andere modellen gezocht worden, want daarvoor is de auto simpelweg te zwaar, iets wat je absoluut ervaart in scherpe stuurbewegingen. Dat neemt niet weg dat het toch wel degelijk een auto is om van te genieten, maar dan vooral van het comfort en het genoeglijke open rijden. De bomvolle optielijst zorgt er daarbij voor dat het de inzittenden aan niks zal ontbreken. In kwalitatief opzicht kan deze cabrio het de concurrentie zeker moeilijk maken, maar helaas helpt de prijs daar niet echt bij. Elke enigszins vergelijkbare tegenstrever is goedkoper, soms zelfs meer dan 10.000 euro. Ruim een jaar geleden is Infiniti haar Europese offensief gestart, waarbij direct aangemerkt werd dat het een actie van de lange adem zou worden. Met dit model zullen de verkopen niet drastisch stijgen - dat kunnen we eerder van de diesels verwachten die binnenkort hier in diverse modellen hun opwachting zullen maken - maar toch wordt met de cabrio een gat gevuld dat je in een modellenlijn van enkel luxe modellen niet kan laten bestaan. En de gelukkigen die dit model op hun naam zullen gaan zetten, krijgen niet alleen die comfortabele cruiser ter beschikking, maar kunnen daarnaast prat gaan op durf en originaliteit.