De Audi A4 Cabriolet heeft jarenlang dienst gedaan als de open vierzitter van het Duitse merk. Hoewel dat model nog steeds zijn mannetje stond, vond Audi het tijd voor iets nieuws om op te boksen tegen de gevestigde orde als bijvoorbeeld de Volvo C70. De ontwerpers in Ingolstadt gebruikten de fraaie A5 Coupé als basis voor de A5 Cabriolet. Maar rijdt deze Audi net zo goed als dat hij eruit ziet? We zijn erg benieuwd.
Smaken verschillen, maar over één ding valt niet te twisten. De nieuwe Audi A5 Cabriolet is een schitterende auto, die overal veel bekijks trekt. De Ingolstadters kozen ervoor om de cabriolet te voorzien van stoffen kap. Het staat niet alleen een stuk eleganter, maar zorgt er ook voor dat de afmetingen van de achterzijde van deze Audi bescheiden zijn, in tegenstelling tot de concurrenten met een stalen klapdak.
De voorzijde is met de kenmerkende, grote grille en de LED-dagrijverlichting typisch Audi. Vooral dat laatste geeft een stoere uitstraling mee aan de auto, wat bij veel mensen waardering oogst. Net als bij de coupéversie van de A5 is ook deze wagen voorzien van scherpe lijnen op de flanken. Onder deze testauto liggen 18 inch lichtmetalen wielen, die hem goed staan. In de achterklep zit een subtiele spoiler verwerkt, die de Audi nog wat sportiever doet ogen. De aan weerszijden geplaatste uitlaten maken het helemaal af.
Audi staat bekend om zijn dure opties en dat is ook bij deze auto niet anders. Standaard kost deze A5 Cabriolet met de 211 sterke 2.0 TFSI-motor ruim 52.000 euro, maar dat is dan wel de kale basisversie. Onze testauto werd voor 21 mille extra volgehangen met opties, die de prijs uiteindelijk opdrijven tot 73.275 euro. Dat is niet misselijk voor een viercilinder, maar met leren bekleding, elektrische stoelen, MMI navigatie plus, xenonverlichting en 18 inch lichtmetalen velgen blijft er dan nog weinig te wensen over.
Tsja, die 73 mille blijft toch door ons hoofd spoken. Maar, ook vanbinnen ziet het er allemaal tiptop uit, dat kun je wel aan de Duitsers overlaten. Er zijn goede materialen gebruikt en alles is feilloos afgewerkt. We zijn alleen wat minder te spreken over de houten strips, maar dat is een kwestie van smaak. Ook ergonomisch gezien is het allemaal prima.
Datzelfde geldt voor het MMI-systeem. Na een korte bestudering hebben we dat al snel in de smiezen en laat het zich simpel bedienen. Doordat het kleurenscherm verder naar achteren is geplaatst onder een kap, blijft het ook bij fel zonlicht goed afleesbaar. En dat is wel zo handig in een cabrio. De stoelen bieden zijdelings veel steun, maar onderin valt het wat tegen en schuif je af en toe met je achterwerk over het leer.
De Audi A5 Cabriolet gaat door het leven als vierzitscabrio. Voorin hebben we inderdaad voldoende ruimte, en als je niet te fors van formaat bent kun je achterin ook wel een plekje vinden. Echter, lange of gezette mensen zullen het hier geen uren achter elkaar uithouden. Door de stoffen kap houd je 320 liter aan bagageruimte over, dat best aardig te noemen is. Met de standaard gedeeltelijk neerklapbare achterbank naar voren ontstaat er zelfs een aantal van 750 liter.
Hoewel het hoogzomer in Holland is, zijn er tijdens de testperiode slechts een paar schaarse momenten waarop de kap eraf kan. We bekijken het echter van de zonnige kant, zo kunnen we zowel het open als gesloten rijden testen. Een van de vele opties op deze auto is namelijk de akoestische kap, die buitengeluiden isoleert. Tijdens regenbuien merkten we pas hoe goed dit eigenlijk werkt. Met gesloten kap valt het zicht rondom – vooral door de brede C-stijl – wel behoorlijk tegen. Hoewel de A5 Cabriolet wellicht anders doet vermoeden, is hij niet gemaakt om sportief mee te rijden. Althans, niet met voorwielaandrijving en de 2.0 TFSI-krachtbron. Wie dat wel wil met deze Audi, zal voor het Quattro-systeem met de 3.2 benzinemotor moeten gaan.
Deze A5 Cabriolet is veel meer een cruiser. Zo is de besturing erg licht en als je de bochten scherp gaat nemen, merk je dat de auto nogal onderstuurd is. Verder is de gasrespons niet geweldig, dat hadden we niet verwacht van de geblazen 2.0 TFSI-krachtbron. De Volkswagen Golf GTI – die beschikt over exact dezelfde motor – reageert bijvoorbeeld veel sneller en feller op commando’s van het gaspedaal. Dat alles resulteert wel in een gunstig brandstofverbruik, bovendien kom je nimmer vermogen tekort. Deze handgeschakelde versie krijgt namelijk het ultragroene A-label mee. Audi claimt een gemiddelde van 6.8 liter per honderd kilometer, wij kwamen tot het zeer nette aantal van 7.5. Op het schakelen hebben we niets aan te merken. Dat gaat soepel en met korte slagen, waarbij ook de koppeling prettig aanvoelt.
De zon is inmiddels gaan schijnen tijdens onze rit en die gelegenheid grijpen we direct aan om open te gaan rijden. Tot en met vijftig kilometer per uur kun je de kap in ongeveer 22 seconden elektrisch openen en sluiten. Omstanders kijken nogal verbaasd wanneer je dit doet, maar het is wel erg praktisch en alleen mogelijk vanwege deze stoffen kapconstructie. Hierbij trekt Audi dus een lange neus richting de concurrentie. Als je geen passagiers achterin hebt zitten en dus met het windscherm rijdt, vang je nagenoeg geen wind en is het aantrekkelijk om bij de eerste zonnestralen open te gaan toeren.
De heren en dames van Audi zijn er met deze nieuwe auto in geslaagd om een zeer fraaie cabriolet te ontwerpen. Het design mag er absoluut zijn, vooral de neus in combinatie met de LED-dagrijverlichting straalt iets onoverwinnelijks uit. Ook het interieur is geslaagd en blinkt uit in mooie materialen en dito afwerking. Aan al dat moois hangt natuurlijk een prijskaartje, en dat is gelijk het grootste minpunt. Want wie de 211 pk sterke 2.0 TFSI nog een beetje gaat aankleden, zit al zo aan 70 mille.
De A5 Cabriolet doet het vooral goed wanneer je een relaxte rijstijl hanteert, want sportiviteit is ver te zoeken. Dat je de kap tot en met vijftig kilometer per uur kunt openen is een groot pluspunt, net als het verbruik dat voor zo’n auto echt netjes te noemen is. Deze Audi is een echte showbal. En als dat ook jouw ding is, dan heb je aan deze Duitser echt dé ideale auto.