Sommige innovaties maken een product opeens een stuk bruikbaarder. Denk maar eens aan wat de lift voor de wolkenkrabber betekende, de afstandsbediening voor de televisie of het internet voor de computer. Op diezelfde manier had het metalen cabriodak, populair geworden met de Peugeot 206CC, veel gevolgen voor het cabriorijden. Cabrio’s werden steeds praktischer, bruikbaar in weer en wind. De stoffen kap raakte daardoor steeds meer uit de gratie, want wie wil er nog zo’n onhandige stoffen kap hebben als je een ook een fijn metalen cabriodak kunt hebben, waarmee de auto zowel een cabrio als een coupé kan zijn?
Desalniettemin hield BMW vast aan de stoffen kap. De fabrikant uit München was van mening dat een metalen dak te veel weegt en zorgt voor een te hoog zwaartepunt. Daarom werden auto’s als de Z4 en de 6 Serie nog steeds met stoffen kap geleverd, terwijl bijvoorbeeld de Mercedes SLK en SL allang een metalen dak hadden. Nu is BMW dan toch overstag gegaan; de nieuwe 3 Serie Cabrio heeft geen stoffen kap meer. Betekent dit dat er veel water bij de wijn is gedaan, of is het wel degelijk een fijne rijdersauto, zoals je van het merk met het blauw-witte logo mag verwachten?
Op het eerste oog lijkt de nieuwe 3 Serie Cabrio niets meer dan een 3 Serie Coupé met een opvouwbaar dak. Het is een beetje jammer dat de ontwerpers niet wat meer creativiteit hebben getoond. Aan de andere kant: de Coupé is een mooie auto, dus deze vormde een prima basis voor de Cabrio. Sowieso is de auto als BMW eenvoudig te herkennen, met zijn overbekende familiegezicht en zijn typische Chris Bangle belijning.
Met open kap valt vooral op dat de auto mooi glad is, dat de lijn van de auto totaal niet wordt onderbroken en dat het hele plaatje klopt. De ‘platte’, rechte en brede achterkant doet vanaf de zijkant gezien enigszins denken aan de A4 Cabrio en dat is beslist een compliment! Het is goed te zien dat de verhoudingen mooi in evenwicht zijn. De compactere Coupé-Cabrio’s, zoals de Peugeot 307CC en Volkswagen Eos, hebben meestal een stompe neus en een lang achterste, wat er een stuk minder fraai uitziet.
Als we het dak sluiten, dan zien we het grote voordeel van een driedelig cabriodak: de daklijn is bijna identiek aan die van de Coupé. Toch zie je, als je goed kijkt, dat er ‘iets’ is. Het lijkt dan net niet helemaal te kloppen, maar dat is nu eenmaal inherent aan auto’s met een inklapbaar dak; de lijn is nooit helemaal natuurlijk. De kleur is trouwens wel bijzonder, het is weer eens wat anders dan zilver of zwart en het staat ‘m best goed. Ook de wielen passen prima bij de auto, ze hebben een mooi formaat en zien er goed uit.
Vanbinnen maakt deze Cabrio een frisse indruk en dat komt natuurlijk vooral door de lichte bekleding. Het beige leer sluit goed aan op de lakkleur en omdat het net een paar tinten lichter is, ziet de auto er ook niet té beige uit. De aluminium interieurlijsten zijn een gewaagde keuze, aangezien donkerbruin de standaardkeuze is bij een beige bekleding. Toch staat het niet verkeerd, al is het even wennen. Een fijne bijkomstigheid van al die lichte kleuren is dat de auto op een parkeerplaats niet snel opwarmt. Je kunt de auto best met open kap in de zon zetten zonder dat het leer gloeiend heet wordt en dat is wel zo prettig.
Het is wel een kleine tegenvaller dat het interieur van deze cabrio identiek is aan dat van de coupé. Vanwege kostenoverwegingen is het begrijpelijk dat er geen compleet ander interieur is ontwikkeld voor de cabrio, maar het zou wel aardig zijn geweest als BMW de moeite had genomen om met behulp van enkele accenten het interieur iets te onderscheiden van de coupé. Gelukkig ziet het dashboard er erg fraai uit. De combinatie van de ronde ‘heuvels’ voor het instrumentarium en het navigatiescherm, de rechtlijnige middenconsole en de strakke interieurlijsten is erg mooi.
Voorin is de auto lekker ruim. Zowel met open als met gesloten dak is er voldoende ruimte voor flinke volwassenen. De claim dat de 3 Serie Cabrio een volwaardige vierzitter is kan helaas niet helemaal worden waargemaakt. Ondanks de uitsparingen in de voorstoelen is de beenruimte achterin net niet genoeg voor volgroeide mensen en ook de hoofdruimte schiet tekort. Dat laatste is uiteraard niet het geval met geopende kap, maar in zo’n coupé-cabriolet wil je juist ook comfortabel met gesloten kap kunnen rijden en dan is er gewoon geen plaats voor vier volwassenen. Maar gelukkig kun je natuurlijk wel met twee volwassenen en eventueel een paar kinderen op pad. Helemaal nutteloos is die achterbank dus niet.
De optionele sportstoelen zijn een regelrechte aanrader. Wát een fijne stoelen zijn dat! Sportief zonder onhandig te zijn, heerlijk comfortabel en verstelbaar in zo’n beetje alle richtingen. Het leer is vrij grof van structuur en voelt soepel aan. BMW benadrukt in de brochure duidelijk dat er alleen huiden van koeien worden gebruikt die in een weide zonder prikkeldraad stonden en bovendien niet werden lastiggevallen door muggen. Prikkeldraad levert namelijk littekens op, die zijn terug te zien op het leer, en muggen zorgen voor kleine gaatjes, die later kunnen uitscheuren. Fijn om te weten.
De nieuwe 3 Serie Cabrio is leverbaar als 320i (viercilinder met 170pk), 325i (zescilinder met 218pk), 330i (zescilinder met 272pk), 335i (biturbo zescilinder met 306pk) en 330d (diesel zescilinder met 231pk). Wij gingen met de instapper op pad; de 320i. Deze auto is voorzien van een 170pk sterke tweelitermotor die is gekoppeld aan een optionele zestraps automatische versnellingsbak. Hoewel de motor redelijk overweg kan met het forse gewicht van de auto, zijn de prestaties weinig indrukwekkend. Ook het motorgeluid stelt een beetje teleur, het mist de mooie klank die de zescilinders wel hebben.
Qua cabriogenot staat de 3 Serie zijn mannetje. Vooral met de ramen naar beneden voelt het echt als puur cabriorijden. Het is een beetje winderig, maar dat hoort erbij. Wie prijs stelt op wat minder wind en wat meer stilte doet er goed aan de ramen omhoog te doen. Op de snelweg is het bovendien aan te raden om het windscherm gemonteerd te hebben, want bij snelwegsnelheden begint de windruis wat meer aanwezig te worden en moet je je stem flink verheffen om jezelf verstaanbaar te maken. Erg storend is het echter niet, want door die windruis ervaar je het cabriorijden tenminste echt. Als cabrio is de auto dus goed geslaagd.
Ook op het gebied van rijgedrag weet hij te overtuigen. De 3 Serie staat bekend om zijn uitstekende wegligging, dus dat komt niet geheel als een verrassing. Hij ligt gewoon erg lekker op de weg en laat zich fijn door bochten sturen. Toch laat hij wel wat steekjes vallen. Door het hogere gewicht (deze Cabrio weegt 235kg meer dan een vergelijkbare Coupé) voelt hij iets logger aan dan de Coupé. Het is ook niet vreemd dat hij wat meer tordeert dan de Coupé, op slecht wegdek voel je en hoor je dat hij een beetje buigzaam is. Toch moet wel gezegd worden dat de nieuwe Cabrio een stuk stijver aanvoelt dan het vorige model.
Verder laat de auto zich bedienen als elke andere 3 Serie. Het stuurtje ligt fijn in de hand en stuurt heel direct, het gaspedaal biedt precies genoeg weerstand en de remmen zijn goed doseerbaar. De zestraps automaat is ook erg prettig; die schakelt op het juiste moment op of terug, heeft een erg alerte kickdown en lekkere sportstand. De automaat is ook handmatig te bedienen met behulp van de automaatpook of met de optionele flippers achter het stuur. Maar eigenlijk is de automaat zo goed dat je vrijwel nooit de noodzaak voelt om het heft in eigen handen te nemen. De ‘drive’ werkt prima in het alledaagse verkeer en de ‘drive sport’ volstaat bij de sportievere ritjes.
Ondanks het klapdak is de nieuwe 3 Serie Cabrio wel degelijk een echte BMW, die sportiviteit hoog in het vaandel heeft. Toegegeven, hij is minder sportief dan de Coupé, vooral omdat hij zwaarder is en omdat het chassis iets minder stijf is. Toch rijdt hij beter dan de vorige 3 Serie Cabrio, die nog een stoffen kap had. Die auto had met name meer last van torderen. In vergelijking tot zijn belangrijkste concurrenten, de A4 Cabriolet van Audi en de CLK Cabriolet van Mercedes-Benz is dit duidelijk de sportiefste van de drie.
Qua prestaties is de 320i Cabrio geen beroerde auto. Het is een prima instapper, maar wie houdt van een mooi motorgeluid en sportieve prestaties kan beter even doorsparen voor een zescilinder. Op de prijsstelling is weinig aan te merken; hij is weliswaar een stukje duurder dan de Audi A4, maar een stuk minder duur dan de Mercedes-Benz CLK. Het is wel jammer dat de Cabrio qua vormgeving zo weinig verschilt van de 3 Serie Coupé, maar gelukkig ziet hij er desalniettemin wel fraai uit. Concluderend kunnen we stellen dat de nieuwe 3 Serie Cabrio gewoon een fijne coupé-cabrio is, die ondanks het ‘onsportieve’ klapdak weinig aan sportiviteit heeft ingeboet.