Nissan Note
1.4 Life +

Michel van Breugel - 5 april 2010

Meer herkenbaarheid

Begin 2006 gleed er voor het eerst asfalt onder de Nissan Note door in ons land. Veel indruk maakt de Note echter niet op het grote publiek, hij is meer van het stille genieten. Dat doen de berijders overigens ook, de Nissan is een graag gereden auto. De Japanners wilden de Note echter meer smoel geven en kwamen met een facelift op de proppen, die de Note meer herkenbaarheid moet geven. Voor- en achterbumpers kregen een nieuw gezicht mee, waarbij er ook onder de carrosserie veranderingen voordoen. Deze wijzigingen moeten de kleine middenklasser - die onder de Qashqai en boven de Micra opereert - weer een aantal jaren mee laten gaan. Het doel is natuurlijk om meer Notes op de weg te krijgen. Om dit meer kracht te geven biedt Nissan nieuwe carrosseriekleuren en lichtmetaal aan.

Klein van buiten...

De Note wordt door zijn ingenieurs voor de tweede maal onder handen genomen, de wijzigingen zijn deze keer echter beter zichtbaar. Het aanzicht van de Nissan is duidelijk gewijzigd door zijn nieuwe voorbumper, die geheel in kleur is meegespoten. De opvallende grille verdwijnt, waarbij hij plaatst maakt voor een strakker exemplaar. De mistverlichting is prominenter aanwezig en de koplampunits zijn nu voorzien van helder glas. Ook de achterbumper kreeg een nieuw design mee, welke nu ook in carrosseriekleur meegespoten is. Verder zijn de achterlichten opnieuw ingedeeld en voorzien van donker glas. Op de gereden Life+ zijn diverse extra's gemonteerd waaronder de 16-inch lichtmetalen velgen, het privacy glass vanaf de B-stijl en de parkeersensoren in de achterbumper. Op de stoel plaatsgenomen valt namelijk wel de hoge zit op. Het is een praktisch doordachte auto met compacte afmetingen en ruimte van binnen. Om een indruk te geven: de Note is maar 23 centimeter korter dan zijn grotere broer, de Qashqai.

... groot van binnen

Op het eerste gezicht lijkt de Note dus kleiner dan hij in werkelijkheid is. Ook in het interieur komen we hier snel achter. Voorin de Note zit je als een vorst. Genoeg ruimte om je heen, boven het hoofd en bij de knieën. Wel valt op dat de Note vooral een stuk smaller is dan zijn grotere broer. Het is gemakkelijk instappen en een fijne zitpositie is snel gevonden, helaas is het stuurwiel niet in de lengterichting verstelbaar. Vermeldenswaardig is het fijne zitmeubilair die je zelfs na een lange rit weer fit uit laat stappen. Het dashboard biedt veel overzicht en ergonomie. De klokken zijn duidelijk weergegeven in kokers achter het stuurwiel, waar diverse bedieningsknoppen op zijn gemonteerd. De middenconsole biedt plaats aan de automatische airco en de radio/cd-speler die in de Life+ standaard een Bluetooth-aansluiting heeft. Overal kunnen losse spullen opgeborgen worden, zo ook in het grote vak onder de passagiersstoel. Achterin is het evenmin behelpen met de ruimte. Ook volwassenen kunnen hier prima uit de voeten. Een aardigheidje in de Note is de verstelbare achterbank die of meer beenruimte kan bieden of meer bagageruimte. Om het maximale uit de Note te halen is de achterbank neerklapbaar zodat er 1.332 liter beschikbaar is. De bagageruimte biedt een dubbele laadvloer die de bagage kan verdelen.

Aangepakt

Technisch zijn er ook diverse wijzigingen doorgevoerd. De twee benzinemotoren - een 1.4 liter met 88pk en een 1.6 liter met 110pk - bleven, samen met de 1.5 liter DCi-diesel. Wij kregen de beschikking over de 1.4 liter die door de ingenieurs werd aangepakt zodat de uitstoot nu is gedaald tot 139 gr/km. Deze ingreep heeft verder geen gevolgen voor zijn prestaties, al zijn de paardenkrachten niet in overvloed aanwezig. Gemiddeld genomen is goed met het verkeer mee te komen. Wil je echter net dat beetje extra, dan kom je met deze veertienhonderd gewoon te kort. Om toch wat snelheid te creëren moet de Nissan in de toeren gejaagd worden. Zonder morren laat de motor het achterste van zijn tong zien, waarbij opvallend is dat er niet veel motorgeluid het interieur binnentreedt. De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak die trefzeker door zijn versnellingen is te schakelen. Het onderstel is tot slot ook onder de loep genomen, deze heeft nu meer comfort meegekregen. Toch was het opvallend hoe scherp en strak de Note zich laat sturen, waarbij de carrosserie nauwelijks gaat hellen. De besturing is dan ook iets aangescherpt en dat is duidelijk te merken. De Nissan is beter te plaatsen en volgt de instructies van de bestuurder goed op. Verkeersdrempels neemt de Note iets minder graag, de voorwielen geven dan een zweverig gevoel.

Iedereen lijkt in de Note weg te kunnen wegrijden. De koppeling geeft weinig tegendruk, zo ook het rempedaal. Daarmee is hij overigens wel erg gemakkelijk te rijden. De fijne zitpositie laat de bestuurder relax rijden en geeft de indruk in een grotere auto op weg te zijn. Toch is de Note uiterst wendbaar door zijn korte draaicirkel. Vooral op provinciale wegen voelt de Japanner zich in zijn element. Ook de brandstofconsumptie valt dan goed binnen de perken, al kwamen wij een liter hoger uit dan de fabrikant opgeeft.

Stille kracht

Dat de Nissan Note gewijzigd is zal niet iedereen zijn opgevallen. De Note blijft dan naar onze mening ook geen opmerkelijke weggebruiker, eerder een stille kracht. Kracht heeft de Japanse Note zeker, er zit veel potentie in de compacte MPV welke veel ruimte biedt in toch een bescheiden formaat. Concurrentie heeft de Nissan zeker, welke ook steeds feller wordt in dit populaire segment. De Opel Meriva was een waardige concurrent, deze wordt echter binnenkort vervangen. Meer kapers zijn er te vinden bij Kia (de Venga) en bij Citroën met de hagelnieuwe C3 Picasso. De grootste concurrent blijft naar onze mening de Honda Jazz die betreft prijs, prestaties, rijcomfort en mogelijkheden het dichtst in de buurt van de Note komt. Toch moeten we concluderen dat we de Nissan Note vaker op onze wegen zien rijden, wat te maken kan hebben met de aantrekkelijkere prijsstelling van de Nissan. Voor € 18.350 staat deze Life + in de prijslijst en hij is elke euro waard.

  • Comfortabele stoelen
  • Stille krachtbron
  • Ruimte interieur
  • Zijwindgevoelig
  • Stuur niet axiaal verstelbaar
  • Als 1.4 geen hardloper