Compacte MPV's doen het goed; in dat segment - waar ook veel zakelijke rijders te vinden zijn - is het namelijk vechten om iedere koper. Zo introduceerde Peugeot onlangs de nieuwe 3008en vernieuwden Toyota en Renault hun Verso en Scénic. Seat kon niet achterblijven en komt met een facelift voor de Altea XL Stationwagon. Naast een aantal uiterlijke wijzigingen werd ook het motorenaanbod vernieuwd. Wij gingen op pad met de sterkste diesel, de 2.0 TDI commonrail met 170 pk.
In november 2006 kwam de Seat Altea XL Stationwagon in Nederland op de markt. Het Spaanse merk vond het na ruim 2,5 jaar tijd voor een facelift, hoewel het model absoluut nog niet gedateerd overkwam. Om ook de Altea XL de Seat-look mee te geven, werd de auto op verschillende plaatsen aangepakt. Ook zijn de koplampen groter in vergelijking met zijn voorganger. Aan de zijkant zijn de spiegels vernieuwd. Seat friste ook de achterzijde op door een grotere achterruit, andere achterklep te ontwerpen en de lichtunits iets aan te passen.
Wij rijden de Altea XL in de Style-uitvoering. De zeventien inch lichtmetalen wielen zijn optioneel, maar wel de moeite waard, want ze geven de stationwagen een sportieve uitstraling mee. Standaard kost de Altea XL als 1.4 benzine net geen 19.000 euro, deze testauto wisselt voor ruim 33 mille van eigenaar. De Style beschikt over onder meer volautomatische airconditioning, cruise control en radio/cd/mp3-speler met zes luidsprekers. Dit testexemplaar werd opgetuigd met acht speakers, DVD-scherm voor de achterpassagiers, Technic pakket en metallic lak.
Ook ín de auto van Spaanse makelij zien we een paar wijzigingen. Zo werden het instrumentenpaneel, centrale middenconsole en de deurpanelen vernieuwd. De klokken zitten in kokers weggewerkt en laten zich duidelijk aflezen, al had de toerenteller van ons wel wat groter gemogen. Op het infodisplay lees je onder meer af in welke versnelling je rijdt en krijg je aanwijzingen van de shiftindicator wanneer je op of terug moet schakelen. De knoppen voor de luchtregeling en ruitverwarming zijn aan de kleine kant; je moet goed kijken waar wat voor dient. De climate control en radio/cd-speler laten zich met grotere knoppen wel simpel bedienen.
Aan opbergruimte voorin ontbreekt het een beetje in de Altea XL. Zo is het dashboardkastje aan de krappe kant en zijn de portiervakken niet al te groot. In het plafond heeft Seat - optioneel - wel wat vakjes gemonteerd, maar dat is niet de meest praktische plek om iets te pakken tijdens het rijden. De stoelen zijn wat aan de harde kant en zitten goed, maar bij de passagiersstoel valt de uitgeholde rugleuning wel op, waardoor zelfs met uitgeschoven lendensteun de steun voor de onderrug matig. Het stuurwiel is zowel in hoogte- als diepte instelbaar. Verder blokkeert de dikke A-stijl het overzicht schuin naar voren. Het zicht in de andere richtingen is trouwens wel goed.
Met de passagiers achterin hoeven we geen medelijden te hebben. Er is veel hoofd- en beenruimte en er zijn twee stevige klaptafeltjes aanwezig. De bagageruimte oogt fors met 561 liter, maar is niet heel praktisch ingericht. Zo kun je de bodem na het neerklappen van de achterbank niet gelijkvloers maken en valt de breedte van het ruim een tegen - een golftas past er op die manier niet in. Toch een minpunt voor een familieauto in dit segment.
De oude vertrouwde pompverstuiver maakte plaats voor de nieuwe 2.0 TDI commonrail-diesel met 170 pk en een koppel van 350 Nm. Het is de sterkste dieselmotor die in de Altea XL verkrijgbaar is. Een top van 211 en in 8,7 seconden van nul naar honderd ziet er op papier goed uit. Toch vallen de prestaties voor een blok met dat vermogen wat tegen. De motor kampt namelijk met een behoorlijk turbogat. Het piekvermogen bij deze krachtbron is door een hogere turbodruk toegenomen, waardoor meer uitlaatgassen voor de aandrijving nodig zijn. Bij een hoger toerental wordt deze druk pas bereikt, waardoor je in de zesde versnelling het idee hebt dat er amper iets gebeurt en je moet terugschakelen voor meer kracht.
Het schakelen gaat met langere slagen, maar de bak is wel trefzeker. Een nadeel is dat deze diesel alleen met handbak verkrijgbaar is, terwijl op de minder sterke varianten wel een zestraps automaat leverbaar is. Verder is de diesel, ondanks commonrail-techniek, toch best luidruchtig. Het verbruik pakt na een dikke duizend kilometer gunstig uit. Het testgemiddelde van de - door de Nederlandse overheid met een C-label beloonde - Altea XL kwam uit op 6,2 liter op honderd kilometer, best netjes voor een 170 pk sterke diesel. Voor de zakelijke rijders die de Altea XL Stationwagon wel zien zitten is er goed nieuws, op termijn komt ook een zuinige Ecomotive-uitvoering op de markt die ongetwijfeld in aanmerking komt voor een gunstige bijtellingsregeling. De besturing is direct en past goed bij het onderstel, dat mooi in balans is tussen comfort enerzijds en sportiviteit anderzijds, al had de demping wellicht nog een tandje straffer mogen zijn. Vooral in de bochten helt de koets iets te veel over.
Nou zou je zeggen dat dit typisch is voor dit model auto, maar een Ford C-Max bijvoorbeeld helt minder over, zonder oncomfortabeler te zijn. Tijdens het rijden van langere afstanden merk je er echter niet veel van en komt de auto echt tot zijn recht, namelijk als fijne reiswagen. Naast ABS, airbags en andere veiligheidszaken levert Seat sinds kort ook het XDS-systeem op onder meer de Altea XL. Dit elektronische sperdifferentieel zorgt er samen met ESP voor betere prestaties in het geval van gripverlies, waardoor een betere wegligging wordt gegarandeerd.
Met de vernieuwde Altea XL Stationwagon wil Seat blijven meedoen in de markt van de populaire kleine MPV's, zoals de Peugeot 3008, Toyota Verso en de Renault Scénic. In die missie slaagt het Spaanse merk zeker. Het is een complete reiswagen met goede rijeigenschappen. Het turbogat van de nieuwe 2.0 TDI commonrail-diesel is vervelend, maar met in totaal tien motoren in het aanbod en de Ecomotive in de nabije toekomst valt er alsnog genoeg te kiezen.
Voor wat betreft het interieur plaatsen we ook nog wat kanttekeningen. Zo is de leuning van de passagiersstoel uitgehold. De Altea XL is een ruime auto, maar helaas laat de functionaliteit van de bagageruimte te wensen over. Zo is de vloer niet helemaal vlak te maken en valt de breedte van het ruim tegen. Daar staat wel een gunstige prijsstelling tegenover. Want met een vanafprijs van net geen 19.000 euro voor de instapversie zet Seat een scherp product in de markt waar de eerder genoemde concurrenten voorlopig niet aan kunnen tippen.