Peugeot 3008
1.6 HDiF Première

Harold Rolloos - 27 mei 2009

Gewaagde oversteek

De nieuwe Peugeot 3008 maakte al voor zijn introductie de nodige (vaak negatieve) reacties los. Van 'niet mooi' tot 'hoe kun je het ontwerpen'. Eerlijk is eerlijk, het is niet de fraaiste auto waar het Franse merk tot nu toe mee is gekomen en dus een gewaagde zet. Maar wie niet waagt, wie niet wint. Met deze crossover wil Peugeot kopers bereiken die op zoek zijn naar een avontuurlijke auto met veel ruimte en goede rij-eigenschappen. Wij stapten in het avontuur dat 3008 heet.

Uitgesproken ontwerp

Het modellenaanbod van Peugeot omvat zo'n beetje alle type auto's die er op dit moment op de markt zijn. Stationwagons, coupé-cabriolets, een MPV en een SUV. Een crossover ontbrak nog, en met de 3008 vult het Franse merk dat gat dus op. De 308 diende als basis voor deze nieuwkomer in de familie Peus, al is de 3008 langer, groter, breder en tja, apart vormgegeven. Want één ding is zeker, het ontwerp is nogal uitgesproken. Wij worden er in ieder geval niet enthousiast van, al blijven smaken natuurlijk verschillen.

De voorzijde van de 3008 is op zijn zachtst gezegd opvallend, maar we zien er wel de herkenbare trekjes van de andere Peugeot-modellen in terug. Zo zijn ook bij deze auto de koplampen scherp gesneden en doet de grille veel denken aan die van de 308, al oogt het bij deze crossover robuuster. De zwarte beschermplaten doen daar nog een schepje bovenop. Op het midden - en nog voor de motorkap - prijkt de Franse leeuw vol trots. Vanaf de zijkant is goed te zien dat de wagen aardig hoog op zijn poten staat. Verder vallen de grote buitenspiegels op.

Wij rijden de 3008 1.6 HDiF Première. Dit is een introductiemodel met veel extra's, zoals de zeventien inch lichtmetalen velgen, glazen panoramadak, head-up display en cruise control met instelbare snelheidsbegrenzer. De Peugeot in deze uitvoering kost net geen 32 mille, het basismodel mag voor 23.800 euro de showroom verlaten. Niet alleen de voorkant maakt de nodige reacties los, ook de achterzijde brengt nogal wat teweeg. De achterlichtunits zijn opmerkelijk in een soort driehoeksvorm ontworpen. Onder de achterklep zit nog een extra gedeelte dat je kunt openen om de laaddrempel te verlagen. Net als bij de voorkant treffen we aan de achterzijde ook de zwarte beschermplaten om het stoere karakter van deze Peugeot te benadrukken.

Mooi van binnen

Schoonheid zit vaak van binnen. Dat spreekwoord gaat zeker op voor deze 3008. Peugeot is erin geslaagd om de nieuwe telg van een fraai interieur te voorzien. Onze complimenten hiervoor. De instap is lekker hoog en we nemen plaats in een soort cockpit. Het dashboard en de hoge middentunnel zorgen ervoor dat de bestuurder als het ware ingebouwd zit. Alles voelt goed en de gebruikte materialen geven je een hoogwaardig gevoel. Het sluit allemaal prima op elkaar aan. Links van het stuurwiel kun je een (parkeer)pasje kwijt, daaronder drie muntjes voor bijvoorbeeld het winkelwagentje. Ook aan andere opbergvakken is er geen gebrek in de Peugeot. Vooral de ruimte onder de armsteun - die ook nog eens gekoeld en verlicht is - in het middenconsole is riant.

Boven het stuur zit het head-up display. Het is weliswaar niet zo fraai weggewerkt als bijvoorbeeld bij de BMW 7 Serie, maar dat is natuurlijk ook geen vergelijking in die twee klasses. In deze 3008 komt er een schermpje van plexiglas uit het dashboard omhoog, waarna de snelheid, cruise control en Distance Alert op dat plaatje wordt geprojecteerd. Wij zijn er zeer lovend over. Niet alleen omdat je beter op de weg kun blijven letten, maar ook omdat het stuurwiel zo geplaatst is dat je niet vanuit iedere zitpositie de tellers even goed kunt zien. Het head-up display instellen doe je door de tuimelschakelaars in het middenconsole te gebruiken. Deze zien er niet alleen erg mooi uit, het werkt ook nog eens zeer praktisch.

Toch stuitten wij ook op een paar kleine minpuntjes. Zo zijn de bekerhouders niet echt heel gelukkig geplaatst. Als je er een flesje water inzet, word je belemmerd bij het schakelen. Door de hoge middentunnel en de aanwezige handgreep voor de passagier is het dashboardkastje - dat niet al te groot is - vanaf de bestuurderskant lastig te bereiken. Verder is de ruimte tussen de zijkant van de auto en de knop om de lendensteun te verstellen erg krap. De stoelen zitten comfortabel en de zijdelingse steun is goed. In de Peugeot is er voor alle passagiers meer dan voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig, ondanks de aanwezigheid van het glazen panoramadak. De bagageruimte is met een inhoud van 512 liter groot (uitbreidbaar naar maar liefst 1.600) te noemen en is bovendien erg praktisch ingericht. De laadvloer is door middel van een plaat in hoogte te verstellen. Verder zijn er verschillende vakken en een bagagenet aanwezig. Een leuk detail is de uitneembare zaklamp, die standaard dienst doet als verlichting. Erg handig dus.

Vooruitstrevend

Peugeot levert de 3008 met vijf krachtbronnen. Twee benzinemotoren en drie diesels. Wij rijden de lichtste diesel, de 1.6 HDiF met 110 pk en 240 NM aan koppel. Met deze motor haalt de Fransman een top van 180 kilometer per uur en gaat hij in 12,2 seconden van nul naar honderd. Geen wereldprestaties, maar bij het gasgeven reageert hij snel en je komt moeiteloos mee met de rest van het verkeer. Deze diesel is voorzien van de commonrail-techniek, maar is ondanks dat toch best luidruchtig bij het accelereren. De 3008 met 1.6 HDiF krijgt van de Nederlandse overheid een groen B-label mee. Volgens Peugeot ligt het gemiddelde verbruik op 5,1 liter per honderd kilometer. Ons testgemiddelde kwam uit op 6,5.

Door de hoge zit heb je goed zicht op wat er voor je op de weg gebeurt. Je zou verwachten dat de auto door zijn hogere wielbasis redelijk snel de neiging tot overhellen heeft, maar daar heeft Peugeot goed over nagedacht. In de bochten blijft hij goed op koers. Gaat het te hard, dan grijpt het ESP op tijd in. Wat betreft de rij-eigenschappen staat de Peugeot zijn mannetje. Het schakelen met de zesbak gaat soepel en gepaard met korte slagen. De besturing is licht, maar geeft je wel voldoende respons. De wagen is best sportief te rijden, al staan Franse auto's erom bekend comfortabel te rijden en ook deze 3008 vormt daar geen uitzondering op. Zo merk je nauwelijks dat je over een klinkerstraat rijdt en bij het nemen van verkeersdrempels stuiter je niet gelijk alle kanten op.

We hadden het al eerder over Distance Alert, standaard op deze Première-uitvoering. Met dit systeem - te bedienen via de eerder genoemde tuimelschakelaars - kun je instellen hoeveel seconden de afstand tussen jou en de auto voor je moet bedragen. Vervolgens wordt dit aantal op het head-up display getoond. Wordt de afstand minder dan de ingestelde tijd, dan krijg je een waarschuwing dat je te dicht op je voorligger rijdt. Het systeem onderneemt dus geen actie, het attendeert je alleen.

Geslaagde gok

Een persoon beoordeel je niet alleen op zijn uiterlijk, dus waarom zou je dat dan wel bij een auto doen? Hoewel, in de meeste gevallen koop je een auto omdat je hem mooi vindt. Maar als we verder kijken dan onze neus lang is en het exterieur van deze Peugeot 3008 buiten beschouwing laten, vinden we het een zeer prettige auto.

Het interieur ziet er fraai uit, is praktisch ingericht en biedt veel ruimte. Op de rij-eigenschappen van de 3008 valt weinig aan te merken, evenals op de uitrusting. Vooral het head-up display vinden van wij toegevoegde waarde in deze klasse. Het is voor Peugeot te hopen dat de koper net zo redeneert als wij doen, dan komt het echt wel goed met deze crossover.

  • Fraai interieur
  • Ruim en praktisch
  • Rij-eigenschappen
  • Luidruchtige diesel
  • Afwerkingsmissers
  • Uiterlijk valt niet in de smaak