Stel je eens voor: je wilt als autofabrikant één van de meest betaalbare vierwielaangedreven auto's op de markt brengen en dat onder de aandacht brengen met een speciale editie. 4WD's worden natuurlijk veel in het buitengebied gebruikt, dus dan past een samenwerking met een kledingmerk voor de outdoor specialist uiteraard goed in dat plaatje.
Jeep kiest daarom voor een samenwerking met The North Face en introduceert de Avenger 4xe The North Face Edition. Deze B-segment terreinauto is nu uitgerust met vierwielaandrijving en wordt ook nog eens flink stoerder aangekleed. Maar dat de samenwerking verder gaat dan een paar badges en stickers, blijkt wel bij de introductie op een bijzondere plek: de Mont Blanc.
The North Face ken je ongetwijfeld als een lifestyle kledingmerk, maar de oorsprong ligt toch echt in de bergklimsport. En zeker voor Alpinisten, die naast de grote collectie klimkleding veel gebruik maken van de kenmerkende koepeltentjes, uitgevoerd in de kleur Summit Gold. Die kleur is onlosmakelijk verbonden met TNF en om die reden komt het goud in zowel ex- als interieur van de Avenger TNF Edition veelvuldig terug. De twee merken kennen een overlap van publiek, want Jeep heeft ook al jarenlang een vaste schare avontuurlijke fans die een beetje uitdaging niet uit de weg gaan. En waar kun je dat beter doen dan in het alpengebied, en dan vooral op de Mont Blanc?
De twee merken besloten dan ook dat de hoogste berg van Europa het stralende middelpunt van deze bijzondere uitvoering van de Avenger moest worden. Van deze editie worden precies 4.806 exemplaren gemaakt, de hoogte van de berg in meters. En je ziet de tekeningen van de berg meerdere keren terugkomen in het ontwerp van de auto, niet zo gek dus dat we juist aan de voet van de Monte Bianco (we bevinden ons nog op Italiaans grondgebied) voor het eerst kunnen zien waar deze vierwielaangedreven Avenger toe in staat is. Zo op het oog staat er een Avenger die we al even kennen, maar de 4xe onderscheidt zich op bepaalde vlakken wel van zijn mindere broers. We zien dakrails en anders gevormd bumperwerk, zodat ruig terrein makkelijker begaanbaar moet zijn. Specifiek voor de TNF Edition plaatst Jeep een sticker op de motorkap en de genoemde Summit Gold details. Ook de Avenger-emblemen hebben een andere invulling, met intekening in dezelfde gouden kleur. Als laatste heeft de merknaam in de naafdoppen het Summit Gold als kleur en worden er speciale zwarte wielen onder de auto geplaatst. Het zijn natuurlijk smaakgevoelige details, vooral de grote sticker op de motorkap vinden we gewaagd. Maar dan rijd je ook wel een heel bijzondere Avenger.
We nemen plaats in de auto die we inmiddels al reden met elektrische en hybride aandrijving. Het interieur van de 4xe is niet anders, behalve dan als je The North Face Edition bestelt. Want we zien dat in het interieur de samenwerking verder gaat dan een paar naambadges aanbrengen. Allereerst merken we de opvallende bekleding op. Het voelt aan als een jas van TNF, terwijl de stof waterafstotend is. Ideaal dus als je met natte sportkleding in de auto plaatsneemt. De bekleding is volledig wasbaar en het interieur moet verder zo robuust mogelijk zijn, zodat je ook met grote rugzakken en klimgerei de boel niet beschadigt. Belangrijker is dat je daardoor niet inlevert op luxe en multimedia, want we zien een centraal geplaatst touchscreen en een digitale cockpit zoals we die kennen uit andere versies. Enkel elektrisch verstelbare stoelen behoren niet tot de mogelijkheden, zaken als adaptieve cruise control en een 360 graden camera (handig in het terrein) zijn wel standaard aanwezig. De enige optie is een schuif-kanteldak, al lever je dan wel de zwarte dakrails in.
De vierwielaangedreven versie is niet kleiner vanbinnen dan de andere varianten en door zijn hoekige koetswerk heb je best een ruimtelijk gevoel. Het blijft natuurlijk een B-segmenter, waar je op de achterbank dus geen zee aan ruimte hoeft te verwachten. Wel praktisch: speciaal voor de TNF Edition heb je stoelvakken die doen denken aan de rugzakken van het kledingmerk en gespen waar je een bijgeleverde waterfles aan kunt hangen. Ook alleen bij de The North Face Edition krijg je een volledige Exploration Kit meegeleverd die je in de kofferbak ziet. Onder andere een koepeltent en handige reistas behoren tot de standaarduitrusting.
Leuk natuurlijk, zo'n stoere uitvoering met vast sleepoog en ruige The North Face details. Maar wat biedt de 4xe motorisch meer? Op basis van de naamvoering zou je misschien een PHEV verwachten, want de Renegade en Compass bieden op die manier vierwielaandrijving. Maar de Avenger doet het anders en combineert de 1.2 motor van onder andere de e-Hybrid met een elektromotor op de achteras. De achterwielen worden altijd elektrisch aangedreven, de benzinemotor geldt daar als een generator. De multilink ophanging is ook anders dan bij de tweewielaangedreven versies en moet voor betere prestaties in het terrein en op de weg zorgen. Overigens biedt de Avenger 4xe alleen vierwielaandrijving op relatief lagere snelheid. Vanaf 90 km/h zal de auto alleen de voorwielen aandrijven. Logisch ook, want dat zijn snelheden die je in slecht terrein niet snel zult halen. Het leidt tot een niet veel hogere uitstoot dan de e-Hybrid heeft en dat is voor een vierwielaangedreven versie heel netjes. Vergelijk je het met bijvoorbeeld een Duster 4X4, dan komt de Avenger 4xe een stukje schoner uit.
We konden alleen aanschouwen waartoe de Avenger in staat is en nog niet zelf achter het stuur kruipen. Het is dus nog even afwachten hoe de auto daadwerkelijk rijdt, maar een aantal 4X4 proeven doorstaat de auto glansrijk.
In Nederland is er slechts beperkt vraag naar een vierwielaangedreven auto, zeker in het B-segment.
De extra techniek en de hogere uitstoot hebben nu eenmaal hun invloed op de aanschafprijs. The North Face Edition kost in Nederland minstens 45.150 euro, maar dan is er ook bijna niets aan opties te wensen over. Het kan goedkoper, want de Upland-uitvoering is liefst 6.000 euro voordeliger en biedt dezelfde aandrijflijn. Je moet dan luxezaken als de handsfree achterklep, keyless entry en de 360 graden camera missen. Nog los van de stoere The North Face details. Een 'gewone' Avenger met benzinemotor rijd je al voor minder dan 30.000 euro, dan heb je een handbak met een stuk minder luxe. Ten opzichte van een gelijk uitgevoerde Avenger is het gat nog steeds wel bijna 9.000 euro.
Ben je avonturier en eis je vierwielaandrijving op een auto, dan is de Avenger 4xe één van de voordeligste opties die je kunt kiezen. De auto oogt stoer en origineel, zeker als The North Face Edition. Je moet wel diep in de buidel tasten voor de extra opsmuk, al krijg je daar best veel luxe voor terug. Doordat de 136 pk sterke benzinemotor wordt geholpen door een elektromotor op de achteras, gaan verbruik en uitstoot niet onevenredig hard omhoog. Dat beperkt de CO2-boete, al dien je ten opzichte van een gelijk uitgeruste e-Hybrid toch nog flink extra bij te betalen. Je moet dus echt vierwielaandrijving nodig hebben om de extra investering goed te praten, zeker omdat we de e-Hybrid met zijn tweewielaandrijving in het terrein ook al vonden overtuigen. Of groot fan zijn van The North Face, want met de bijzondere aankleding en het stoere interieur heb je daarmee natuurlijk een hele originele terreinwagen in gelimiteerde oplage te pakken.