DS 7
e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection

Martijn Verhoef - 31 augustus 2024

Ster blijft stralen

Het is alweer bijna tien jaar geleden dat DS binnen de PSA-groep een zelfstandig merk werd. Hoewel werd gefluisterd dat het toch vooral grote ambitie van het topmanagement was om een premium-merk neer te zetten, mocht DS ook na het samengaan met Fiat en consorten gewoon doorgaan. Sindsdien maakt het chique Franse merk deel uit van de Stellantis premium merken, net als bijvoorbeeld Alfa Romeo en Lancia.
Toch is er werk aan de winkel: de opperbaas van Stellantis heeft aangegeven dat er geen zielige vogeltjes onder de merken mogen zijn. Ieder merk moet zijn broek kunnen ophouden en bijdragen aan de winst van de groep. Hoe het ervoor staat met DS durven we niet te zeggen, de verkoopaantallen zijn redelijk stabiel, maar niet denderend in de afgelopen jaren.

De DS 7 is het eerste model dat na de verworven zelfstandigheid werd uitgebracht en inmiddels al werd gefacelift. De SUV weet ten opzichte van de goedkopere DS 3 en DS 4 prima verkoopcijfers neer te zetten en met de introductie van plug-in hybride aandrijflijnen komt de auto ook qua uitstoot goed weg. Maar is een lichte opfrisbeurt genoeg om in de spotlights te blijven staan? Wij zoeken het uit.

in de ban van Antoine

In de spotlights blijven staan doe je niet alleen maar door af en toe wat nieuwe modellen uit te brengen, je kunt ook een bijzondere uitvoering bedenken. Porsche weet zo al jaren met regelmatig nieuws te komen en DS verzint net zo goed regelmatig een al dan niet tijdelijke en unieke uitvoering. Het merk komt nu met de Antoine de Saint-Exupéry Collection. Meerdere modellen krijgen een bijzondere uitrusting en leuke verwijzingen naar deze piloot en avonturier, die je wellicht kent als schrijver van het boekje Le Petit Prince. Belangrijk kenmerk van alle modellen uit de collectie is dat ze zijn uitgevoerd in de speciale lakkleur Night Flight. De parelmoerlak zit dus ook op de DS 7 testauto en kenmerkt zich door subtiele gouden schitteringen, en een paarse gloed als de auto gevangen wordt door zonlicht. Zonder direct licht doet de lak juist veel donkerder aan, wat weer een heel ander effect geeft.

Uiteraard zijn er verwijzingen in de vorm van emblemen en dorpellijst voor deze speciale editie, zo bevindt zich een citaat uit The Wisdom of Sands zich op 'onze' dorpellijst.
Je rijdt al met al best wat bijzonders met deze editie en we vergeten bijna te benoemen dat DS sowieso een opfrisbeurt heeft gegeven aan haar grootste model. Kenmerkend is de nieuwe dagrijverlichting, de lichtelementen lijken zo uit een luxe salon of restaurant met haute cuisine te zijn geplukt. De koplampen zijn ook vernieuwd, waardoor de draaiende delen in de units van het pre-faceliftmodel niet meer terugkeren. De opgefriste exemplaren herbergen nu wel volledige matrix led-techniek.

Weelde en comfort

Uiteraard vind je in het interieur ook verwijzingen naar de speciale uitvoering. Er is een embleem op het dashboard te vinden en iedere DS 7 in de Antoine de Saint-Exupéry uitvoering biedt een overdaad aan leer en mooie materialen. Zelfs de airbag en het dashboard zijn met een dikke lap echt leer bekleedt, wat het interieur van de DS 7 nog steeds weelderig doet aanvoelen. Een nieuw multimediasysteem, USB-C aansluitingen en een digitale cockpit waarderen het dashboard verder op. Wat is gebleven? Het uitklappende analoge uurwerk bovenop het dashboard.


Merk je in niets dat de DS 7 alweer enige tijd meedraait? Zeker wel, onder andere door de verouderde bedieningselementen en de satelliet voor de cruise control aan het stuurwiel. Is het hinderlijk? Nee, wij vinden van niet. Alles steekt goed in elkaar en door de geluidswerende ramen blijft het binnenin de SUV aangenaam stil, zeker in de elektrische modus. Voorin profiteer je van verwarmde en geventileerde voorstoelen met massagefunctie en ook achterin is het prima toeven.
De beenruimte en hoofdruimte zijn goed te noemen en iets ruimer dan bijvoorbeeld een GLC. De kofferruimte is op zich prima, alleen jammer dat de importeur ongeveer de enige fabrieksoptie die je op deze uitvoering kunt bestellen heeft vergeten aan te vinken. Je kan de achterklep daardoor niet elektrisch openen en dat is een functionaliteit die wat ons betreft standaard op de DS 7 zou moeten zitten. Omdat het past bij dit type auto en omdat de achterklep behoorlijk zwaar opent.

Ga voor Hybrid

Sinds enige tijd zag DS de verkoopaantallen van de DS 7 weer toenemen en dat komt vooral door de introductie van plug-in hybride aandrijflijnen. Je kunt de DS 7 daardoor met 225, 300 en 360 pk krijgen, waarbij de twee krachtigste altijd vierwielaandrijving hebben. Wij rijden met de middelste krachtuitvoering van het stel en 300 pk is meer dan voldoende voor de niet eens zo heel zware DS 7. Begrijp ons niet verkeerd, 1.811kg is natuurlijk fors. Maar in het huidige landschap van loodzware (PH)EV's vinden we het nog netjes. Nu we het toch over gewichten hebben, een loodzware aanhanger trekken gaat ondanks de vierwielaandrijving en surplus aan vermogen niet lukken. De DS 7 heeft een toch wat schamel trekvermogen van 1.200 kg, zodat je met een beetje paardentrailer of caravan toch bent aangewezen op bijvoorbeeld een Mazda CX-60.

Verder nog iets te klagen? Nou, we vinden de brandstoftank met 43 liter aan de krappe kant. Hierdoor sta je vaker dan je wilt bij een tankstation, zeker als je niet tussendoor kunt opladen. Doe je dat wel, dan haal je een dikke 40 km elektrisch. En ook als je niet oplaadt of de batterij inmiddels hebt leeggereden blijkt de DS best een zuinige metgezel. Gezien de omvang, prestaties en het gewicht vinden we een praktijkverbruik van 1 op 15 (elektrisch niet meegerekend) helemaal niet verkeerd. De elektrokracht is overigens wel heel belangrijk voor de prestaties van de DS 7. Met een volle batterij voelt de auto heel snel aan, waarbij je telkens afvraagt waarom je in vredesnaam de nog sterkere 360 pk versie zou willen hebben. Schakelmomenten worden mooi opgevangen door de elektrotechniek en we merken dat brandstof- en elektromotor gewoon heel goed samenwerken.

Niet meer hinken

Is de stroom op, dan voelt de auto daadwerkelijk wat logger en afwachtend aan. Je merkt duidelijker dat de auto schakelt en bij stevig accelereren zit er een vertraging in de respons. We vinden de ondersteuning van de elektromotor simpelweg te lekker om te missen en in de praktijk reden we daarom veel in de Hybrid stand. De batterij blijft dan langer op peil, maar de auto verbruikt tussentijds ook iets meer brandstof.
Bij de vorige test met de DS 7 vonden we de auto een beetje hinken op twee gedachten.

De auto moest sportiviteit uitstralen en tegelijk het Franse comfort bieden. Dat is eigenlijk wel gebleven, al vinden we het totaalplaatje verbeterd. De auto stuurt nog steeds afstandelijk en voelt soms zwaarder aan dan hij daadwerkelijk is, bijvoorbeeld bij het duiken in de remmen. Het onderstel vinden we wel verfijnder en meer comfort bieden dan voorheen, al kan het ook zijn dat het lagere zwaartepunt van de plug-in hybride voordeel biedt. Je voelt je niet als op een zwevend tapijt en de auto is bij vlagen iets stugger dan verwacht, maar over de gehele linie weet de DS 7 ons echt wel te overtuigen van zijn kwaliteiten, zeker op een lange rit.
De stoelen zitten heerlijk en de prestaties zijn uitstekend.

Reisauto pur sang

Naast een snellere acceleratie en hogere topsnelheid bieden de sterkste varianten echter niet zoveel voordelen, zoals een hoger trekvermogen. Heb je genoeg aan voorwielaandrijving, dan denken wij dat de 225 pk sterke variant eigenlijk de betere keuze is. Je houdt ruim 5.000 euro in je zak en met een prijs van 61.450 euro vinden we deze uitvoering echt overcompleet. Bijna alles wat je op de foto's ziet zit er standaard op (behalve de elektrische achterklep dus) en dat voor een prijs waar je bij de Duitse premiummerken wordt weggelachen. Ja, de auto draait alweer even mee en ja, in de details mis je soms verfijning. Maar over de gehele linie blijkt de DS 7 nog steeds een ongelooflijk prettige reisauto, die je in staat stelt van luxe en comfort te genieten die bijna niet denkbaar is voor deze prijs.
Of dat effect heeft op de winstgevendheid van DS en daarmee haar toekomst durven we niet te zeggen, maar ons advies is: profiteer er gewoon van zolang het kan.

  • Unieke uitstraling
  • Opgeladen is 'ie echt snel
  • Veel luxe en comfort al standaard
  • Kleine brandstoftank
  • Weinig trekvermogen