Lancia Thema
3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum

Pawel Piotrowski - 29 april 2012

Dubbele nationaliteit

In het algemeen kun je mensen met een opvatting over dubbele nationaliteit in twee kampen delen. Enerzijds heb je de tegenstanders die het verafschuwen en anderzijds de voorstanders die het accepteren. Het vraagstuk over deze gevoelige materie kun je ook op de nieuwe Lancia Thema loslaten. Deze Italiaan verloochent zijn Amerikaanse komaf niet. Ik kreeg een paar dagen de tijd om erachter te komen of deze Italiaan met twee paspoorten de moeite waard is.

Supersize

Voor om en nabij de 60.000 euro krijg je bij Lancia een auto van het formaat BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse mee. Ga maar na: de Lancia Thema is meer dan vijf meter lang en bijna twee meter breed. Deze afmetingen imponeren en maken het tegelijkertijd lastig om de Italiaan in een segment te plaatsen. De supersize carrosserie staat namelijk op het platform van de vorige generatie Mercedes-Benz E-Klasse en dat is een auto die bij ons als hoge middenklasser doorgaat. Daarmee is de Thema in feite te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken.

Een massief front, hoge taillelijn en kleine zijramen brengen een unieke présence met zich mee die we ook van de voorganger, de Chrysler 300C, kennen. Opmerkelijk is dat zelfs de grote 18 inch velgen verloren overkomen. Anders dan bij zijn segmentgenoten heb je echter geen set indrukwekkende velgen nodig om op te vallen. Met zijn extraverte en zelfverzekerde uiterlijk staat de Thema vanzelf in het middelpunt. Zijn grote maatvoering is overigens geen handicap. Dankzij de hoekige carrosserievorm is het overzicht in orde. Daarnaast beschik je standaard over een achteruitrijcamera die het parkeren vergemakkelijkt.

Solide afgewerkt

Binnenin de Lancia Thema gaat het er solide en aangenaam eenvoudig aan toe. Bij het ontwerpen van het dashboard stond de ergonomie overduidelijk centraal. Grote knoppen en een royaal touchscreen houden de bediening simpel en overzichtelijk. Vorstelijk bemeten zijn ook de stoelen. Met hun verwarmde en geventileerde zitvlak zijn ze op langere afstanden heerlijk comfortabel. Door de redelijk vlakke vormgeving bieden ze soms wel te weinig steun. Typisch Amerikaans en zeker niet slecht is de grote hoeveelheid aan opbergvakken en cupholders die zelfs verwarmd en gekoeld kunnen worden. Een ander in het oog springend detail zijn de mooi vormgegeven klokken die in het donker sfeervol blauw verlicht zijn.

Minder sfeervol is het donkere interieur van de door ons gereden 'Platinum'. De interieurlijsten zijn van het soort 'grafsteen' en ook de zwarte hemelbekleding werkt niet aan de gezellige sfeer mee. Een gevoel van luxe of sportiviteit wil er evenmin opkomen. De sombere ambiance kan op mooie dagen doorbroken worden door het panoramadak open te zetten. Het voorste gedeelte schuift onder het achterste gedeelte door waardoor ook op hogere snelheden geen windgebulder ontstaat. Indien je voor een echt luxe gevoel wil gaan kun je het beste voor de duurste 'Executive' kiezen. Je krijgt dan een magnifiek Italiaans vollederen Poltrona Frau interieur waarbij zelfs de interieurpanelen met leder en stiksels zijn afgewerkt. Dat is nogal een groots verschil met de weliswaar mooie, maar goedkoper aandoende kunststof panelen.

Aandachtsvol

Qua interieurruimte overtreft de Lancia Thema zijn directe rivalen niet. Ondanks de forse exterieurmaten en lange wielbasis heb je achterin geen balzaal tot je beschikking. Met de hoofd- en schouderruimte zit het weliswaar goed, de beenruimte is echter beperkt. Daarnaast zit er aan de achterzijde van de voorstoelen een harde plastieken rand ter hoogte van je knieën. Jammer, want verder is er best veel aandacht aan de achterpassagiers besteed. Zo heb je standaard de beschikking over een separate klimaatregeling en krijg je daar in de 'Platinum' een verwarmde achterbank en verduisterschermen bij.

De grote troefkaart van deze Amerikaanse Italiaan is dan ook zijn overcomplete uitrusting. Reeds het basismodel met de passende naam 'Gold' biedt een breed scala aan comfortverhogende zaken met als hoogtepunt nappa lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, adaptieve bi-xenonkoplampen en Keyless Go. Met de 'Platinum' heb je in principe een fully loaded auto en de 'Executive' voegt als kers op de taart de eerder genoemde vollederen Poltrona Frau bekleding en adaptieve cruisecontrole met andere moderne veiligheidssystemen aan toe. De prijsstelling is daarbij zeer sympathiek zodat je bijna van dumpprijzen zou kunnen spreken. Een vergelijkbaar uitgeruste Duitse auto kost je zo de helft meer.

Fijne reiswagen

Voor de voordelige prijs krijg je op dieselgebied een 3.0 V6 MultiJet met naar keuze 190pk en 440Nm of 239pk en 550Nm. Daarbij is de motor ten allen tijde gekoppeld aan een vijftraps automaat. De moderne 3.6 V6 Pentastar benzinemotor mag het met een 8-trapsautomaat van ZF stellen. Wij reden met de sterkste diesel en deze ontpopte zich als een stille en beresterke krachtbron met een zijdezachte loop. Bij accelereren merk je wel met een grote en extreem zware (1938kg!) auto onderweg te zijn. De diesel reageert dan aanvankelijk wat loom op de commando's van het rechtervoetje. Met het hoge ledige gewicht hebben ook de remmen het niet makkelijk. Ze voelen soms wat onder bemeten aan. Op snelwegtempo is de stilte in het interieur van de Thema van wereldniveau. Dankzij lange overbrengingen draait de diesel bij 120km/h slechts 2000tpm.

Deze eigenschap onderstreept het comfortabele karakter van de Lancia Thema. De Thema is redelijk zacht geveerd en stug gedempt. Met deze afstemming ligt het comfort op goed wegdek zeer hoog. Op minder mooi asfalt en bij putdeksels en andere oneffenheden wordt de Thema stoteriger. De straffe demping houdt deinende carrosseriebewegingen in het gareel. De keerzijde van de zachte vering is een koetswerk dat in bochten eerst een stukje overhelt voordat de beweging door de demping wordt opgevangen. De Thema moet zich in een bocht eerst 'zetten' voordat de weg stabiel en neutraal kan worden vervolgd. Met de elektromechanische stuurbekrachtiging stuurt de Thema voldoende direct, al voelt het geheel wat afstandelijk en gevoelloos aan.

Onderscheidend

Met de Lancia Thema koop je een auto die niet alleen qua uiterlijk onderscheidend is, maar ook qua karakter. Het is een limousine van de oude stempel die vooral op comfortgebied hoge ogen gooit. Het onderstel is niet met het oogmerk op sportief rijden ontwikkeld, maar met lange en ontspannen reizen in het achterhoofd. De beresterke en relaxte zescilinder dieselmotor past daar uitstekend bij, net als de vorstelijke zetels en de rijke standaarduitrusting. Zijn er dan helemaal geen minpunten? Jawel. Het interieuraanbod is gezien de buitenmaten niet bijzonder royaal en de remmen hadden wat agressiever kunnen zijn. En dan het spraakmakende uiterlijk. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Wie daar doorheen weet te kijken zal door de Lancia Thema aangenaam verrast kunnen worden.


Fotografie: Luuk van Kaathoven

  • Hoog comfortniveau
  • Beresterke en zuinige diesel
  • Scherp geprijsd
  • Beperkte beenruimte achterin
  • Hoog ledig gewicht
  • Onderbemeten remmen