Wie had in 2007 kunnen voorspellen dat SUV's en crossovers zo'n dominante rol zouden gaan spelen in de autowereld? Tot die tijd waren SUV's vooral bestemd voor avonturiers, natuurliefhebbers en Freek Vonk: ruig en geschikt voor onbegaanbaar terrein. Maar met de onthulling van de eerste generatie Qashqai in 2007 besloot Nissan een andere weg in te slaan. Geen zware differentiëlen, standaard 4WD of terreinversnellingen, en geen focus op brute kracht en trekvermogen. In plaats daarvan werd de Qashqai ontworpen met brandstofefficiëntie en wendbaarheid als prioriteit, terwijl hij een soepele rijervaring bood en een uitstekend rendement per kilometer behaalde. Dit, gecombineerd met de stoere uitstraling van een SUV, bleek een schot in de roos. Vandaag de dag is 48% van de wereldwijd verkochte nieuwe auto's een SUV of crossover. Nissan kan dus met recht een van de grootste trendsetters van de eenentwintigste eeuw worden genoemd.
Nu, in 2024, staat de derde generatie Qashqai voor een grondige facelift. Hip en hot zijn de sleutelwoorden. Wij onderzoeken of deze trendsetter zijn naam eer aan doet en opnieuw een schot in de roos kan worden.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de voorzijde is het grondigst aangepakt tijdens deze facelift. Het is alsof er een ruwe hoogglans zwarte schubbenhuid over de voorzijde is gespannen. Bij nadere inspectie herken je tientallen kommavormige elementen. Dit geeft het front van de Qashqai een elegante en tegelijkertijd krachtige uitstraling. Een mooie combinatie die zeer geslaagd uit de verf komt bij deze vernieuwde Japanner.
Een belangrijk onderdeel van al die vernieuwingen is natuurlijk de verlichting aan de voorzijde. De bovenste ledstrip, die tevens dienstdoet als richtingaanwijzer, herkennen we duidelijk van het model voor de facelift. Het onderste deel van de dagrijverlichting is opgenomen in de grille. Dit is een subtiele lijn en daarmee niet bijzonder uitgesproken. Naar onze mening had dit onderdeel wel prominenter naar voren mogen komen. Hyundai laat bijvoorbeeld de Tucson de halve grille met dagrijverlichting sieren. Hoewel dat een kwestie van smaak is, kunnen wij een gewaagde zet wel waarderen.
Eerlijk is eerlijk, ons testmodel, uitgevoerd in Fuji Sunset Red in combinatie met 20-inch lichtmetalen velgen, ziet er werkelijk zeer smaakvol uit. Dit wordt versterkt door het nieuwe N-Design pakket waarmee de Qashqai is uitgerust. Lagere carrosseriedelen zijn meegespoten in de carrosseriekleur en de plastic delen rond de wielkasten zijn verdwenen. Een puike uitvoering, echt een niveau hoger.
Waar het exterieur een flinke stap vooruit heeft gezet, zijn de veranderingen in het interieur van conservatievere aard. Een hendeltje heeft een andere vorm gekregen, er zijn wat randjes en naadjes verplaatst, en er is geëxperimenteerd met verschillende stiksels. De meest opvallende verandering in ons N-Design testmodel is echter onmiskenbaar: Alcantara. Een fan van Alcantara kan zijn hart ophalen in de Qashqai. Het dashboard, de portierpanelen, armsteunen, opbergvakken en de kussentjes voor de knieën bij het middenconsole zijn allemaal bekleed met dit alternatief voor suède. Of je het nu haat of liefhebt, wij kunnen het wel waarderen.
Voor de echte innovaties moeten we naar het infotainmentsysteem kijken, dat een 12.3-inch scherm in het midden van het dashboard heeft. Eigenaren van de Qashqai hebben voortaan toegang tot Google Services, wat een aantal online diensten van Google omvat. Google Maps is de meest opvallende service die nu beschikbaar is, met real-time verkeersinformatie, flitswaarschuwingen en altijd up-to-date kaarten. Naast Google Maps is er ook de Google Assistent, die op spraakcommando aan je wensen voldoet. Opdrachten als "Navigeer naar mijn thuisadres," "Verhoog de temperatuur," of "Zet de stoelverwarming aan" worden moeiteloos opgepakt. Ook de Google Playstore is beschikbaar, zodat populaire navigatie-apps zoals Waze kunnen worden gedownload. Voor aanvullende apps en het datagebruik van ingebouwde Spotify moet wel een abonnement worden aangeschaft. De services van Google Maps zijn in de eerste jaren gratis beschikbaar.
Met de keuzehendel in Drive draaien we de Portugese wegen op. De route voert ons door bergachtig landschap, wat een uitstekende kans biedt om de auto goed te leren kennen. We rijden opnieuw met een Qashqai die beschikt over de e-POWER-technologie van Nissan. In 2022 maakten we al kennis met deze innovatieve aandrijflijn. Kort samengevat wekt een benzinemotor elektriciteit op voor de aandrijving van de auto. De wielen worden direct aangedreven door een elektromotor, en net als bij volledig elektrische auto's wordt er geen gebruik gemaakt van een versnellingsbak. De gegenereerde stroom vanuit de 3-cilinder turbomotor wordt via een omvormer naar de 140 kW elektromotor of de 1.8 kWh batterij gestuurd, of een combinatie van beide. Dit proces is volledig te volgen via het multimediasysteem van de auto. De motor moet vrijwel constant energie blijven produceren, er kunnen slechts enkele kilometers volledig elektrisch worden gereden vanwege de beperkte capaciteit van de batterij.
Deze technologie presteert uitstekend in het bergachtige landschap. We hebben geen moment het gevoel gehad dat de auto moeite had om ons naar boven te brengen. Of we nu op de snelweg rijden, door druk stadsverkeer manoeuvreren, of bergwegen trotseren, de Nissan Qashqai is een veelzijdige auto die zich vrijwel overal thuis voelt. Met een comfortabele zitpositie, goed stuurgevoel en een soepele rijervaring is de Qashqai e-POWER een plezierige reisgenoot. Verwacht echter niet de krachtige elektrische punch bij het accelereren van een volledig elektrische auto in de Qashqai.
De autokoper van vandaag de dag is, met recht, kritisch. Er is dan ook nogal wat te kiezen is in deze tijd. Zoals we in het intro beschreven, is deze carrosserievorm grenzeloos populair. Hoe zit het dan met de praktische inzetbaarheid van de Qashqai? Een van de grootste pluspunten is er een die je misschien niet direct zou verwachten: de hoek waarin het achterportier opent. Voor gezinnen met kleine kinderen kan het vastklikken van kinderzitjes een uitdaging zijn. Hoewel je zou denken dat de openingshoek daar geen rol in speelt, is dit in onze ogen een cruciaal en zeer praktisch onderdeel (letten we even op, Toyota Yaris Cross). De Qashqai is uitgerust met een achterportier dat bijna 90 graden opent; wat een verademing.
De kofferruimte van de Qashqai valt echter tegen, deze is namelijk hetzelfde gebleven als voor de facelift. Met een inhoud van 479 liter is deze niet bepaald de ruimste binnen zijn segment. Eerlijk is eerlijk: de e-POWER uitvoering heeft de kleinste kofferbak van alle Qashqai uitvoeringen door zijn batterij, maar ook de andere uitvoeringen met 504 liter zijn niet bijzonder ruim. Concurrenten als de Kia Sportage, Hyundai Tucson en Skoda Karoq bieden aanzienlijk meer ruimte. Samen met de Mazda CX-5 vormt de Qashqai de achterhoede.
Praktisch gezien verdient Nissan wel lof voor het gebruik van fysieke knoppen in het interieur. Knoppen voor de geluidsbediening, klimaatcontrole, rijmodi en het fijne camerasysteem met een 360-graden view. Geen ingewikkelde sliders of touchpads, gewoon duidelijke en goed handelbare knoppen. Dank je wel, Nissan.
Met een vanafprijs van €39.040 krijg je de sleutels van de gloednieuwe Qashqai in handen. Voor dat bedrag rijd je weg in de Acenta-uitvoering met 140 pk, een handgeschakelde versnellingsbak en mild-hybride techniek. De nieuwe N-Design mag de showroom verlaten voor €43.590.
De strakke rode Qashqai, met two-tone lak, waar wij mee op pad zijn, is volledig uitgerust met alle mogelijke opties en heeft daardoor een prijs van €49.540. Dat is veel geld, maar in de huidige markt helaas niet ongewoon voor een rijk uitgeruste middenklasser.
De vernieuwde Nissan Qashqai is weer helemaal bij de tijd, met een strak nieuw front en de toevoeging van de N-Design uitvoering. Het 12.3-inch infotainmentsysteem biedt innovatie met Google-diensten, terwijl de e-POWER-technologie een soepele rit garandeert en de auto profileert als een echte allrounder. Hoewel de kofferruimte wat aan de krappe kant is, blijft de Qashqai met zijn aantrekkelijke mix van stijl en comfort wat ons betreft een favoriet in de wereld van crossovers.