Vraag een groepje bestuurders naar vijf bezwaren om hun auto met verbrandingsmotor in te wisselen voor een volledig elektrisch exemplaar. Grote kans dat zowel ruimtegebrek als aanschafkosten geregeld in het rijtje terugkomen. Zaken van praktische aard waarin het Chinese MG een gat in de markt ziet. En zie hier, voor ons staat de eerst volledig elektrische stationwagen in de vorm van een MG5. Een leuke prijs en veel ruimte, daar moet autorijdend Nederland toch wel voor vallen?
De MG5 lijkt nieuwer dan hij daadwerkelijk is. Het originele ontwerp heeft namelijk gewoon een verbrandingsmotor en heeft zijn weg op de internationale rijbanen al lang gevonden. MG heeft het ontwerp volledig geƫlektrificeerd voor de Europese markt, hetzelfde trucje dat ook bij de ZS EV is gelukt. Mede om die reden is het normale - anonieme - uiterlijk behouden en is de auto weinig uitgesproken. Het geheel staat net iets hoger op zijn banden en heeft daarmee iets weg van de Golf Variant Alltrack. Over de Golf gesproken; qua lengte verschillen de MG en de Volkswagen amper. De Golf is slechts 33 millimeter langer dan de MG.
De gesloten grille met de laadklep verraad dat deze auto zich voortbeweegt op elektriciteit. We volgen de hoekige lijnen en vouwen die subtiel zijn verwerkt in de koets. De zacht aflopende daklijn brengt ons naar de achterzijde die, afgewerkt met het nodige chroom, ons doet denken aan de Fiat Tipo. Een mengeling van stijlen en vormen. Niet uitgesproken maar ook niet storend. Dat geldt ook voor het aantal beschikbare kleuren; zwart, grijs en rood. Allen zijn tegen een meerprijs van 650,- euro te bestellen. Basiskleur wit is gratis.
Waar de buitenzijde gekenmerkt wordt door rust en organische lijnen is de binnenzijde wat frivoler. Eenmaal ingestapt kijk je je ogen uit. De fraaie witte bekleding geeft het interieur een boost in klasse en allure. Het hoge middenconsole kenmerkt zich door een draaiknop en enkele handige sneltoetsen. Het 10,25'' touchscreen bergt mogelijkheden om de tempratuur te reguleren en uiteraard de standaard features zoals navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth en de DAB+ radio. Met een applicatie op je smartphone is het mogelijk om enkele functies van de auto op afstand te bedienen, al moeten we zeggen dat installatie van de applicatie zeer complex is en de functies vrij basaal zijn.
Het scherm is niet de snelste in zijn klasse. Opvallend is ook de tegenvallende helderheid. Zo is het scherm te donker tijdens ritten overdag en bij nacht te licht. Handmatig bij ieder gebruik de helderheid aanpassen is een eenvoudige handeling maar zou niet nodig moeten zijn. Wel handig zijn de vaste sneltoetsen onder het scherm. Snel schakelen naar de tempratuurregeling of het ontwasemen van de voorruit is altijd binnen handbereik.
Het praktische aspect verdient de aandacht. Met 479 liter aan bagageruimte staat de MG5 zijn mannetje. Ter vergelijking; een VW ID.3 heeft 385 liter en de Renault Megane E-Tech doet het met 440 liter. Naast deze ruim bemeten kofferruimte zijn er her en der in de auto 27 handige opbergvakken voor los slingerend grut. Een 'frunk' (opbergruimte onder de motorkap) ontbreekt. Met neergeklapte achterbank hebben we een ruimte van ruim 1367 liter tot onze beschikking.
Het trekgewicht van de MG5 is maximaal 500 kg. De kogeldruk 50 kg en dakbelasting 75 kg. Een fietsendrager en dakkoffer kunnen mee. De caravan moet je laten staan.
De MG5 rijdt zoals je van een middenklasse station mag verwachten. Comfortabel zonder door te slaan richting week. Dit comfort zien we ook in het stuurgedrag dat met weinig feedback prima is. We zijn op weg met de grootste vermogensvariant met 130 kW (177 pk). De batterijcapaciteit meet 61,1 kWh. Het koppel is in beiden vermogensvarianten - de andere variant heeft 115 kW (156 pk) -met 280 Nm gelijk. Sportief wordt het nooit, maar een 0 tot 100 km/u tijd van 7,7 seconde legt een Volkswagen Golf GTD het wel tegen je af. De bestuurderstoel is handmatig te verstellen in lengte en hoogte. Hoogteverstelling ontbreekt bij de bijrijdersstoel, een bijzonder gebrek vooral voor mensen met een bovengemiddelde lengte.
De vele hulpsystemen die de auto rijk is, kunnen je negatief verrassen. Zo kan de rijhulp overactief reageren met allerlei toeters en piepjes als je maar in de buurt komt van de wegbelijning. Ook de cruise control reageert bruusk op de minste rembeweging van de voorganger. Finesse is een punt waar de ingenieurs van MG nog aan mogen werken.
Laden aan een laadpaal thuis of op straat (AC) gaat met een snelheid van 11 kW. Met deze snelheid zal je in ongeveer 6,5 uur je accu van compleet leeg naar compleet vol laden. Snelladen (DC) kan ook met een snelheid van 87 kW. Deze laadsnelheid is zeker niet de snelste binnen de markt. De accu heeft ongeveer 45 minuten nodig om van 10% naar 80% te laden. Met een volle accu zal je tussen de 310 en 400 kilometer (WLTP) ver komen. Dit hangt volledig samen met de buitentemperatuur, je gekozen accupakket en de zwaarte van je rechtervoet. De range van ons testmodel met 17 inch wielen en een buitentemperatuur van gemiddeld 10 graden komt uit op 320 kilometer met volledig volle accu.
Voor een prijs van 35.885,- euro krijg je de sleutels van een spiksplinternieuwe MG5 in je hand gedrukt. Goedkopere elektrische auto's zijn er maar weinig. Zo is de Opel Corsa al duurder en de Duister geeft je bij lange na niet de ruimte die de MG je biedt. De auto is standaard redelijk compleet met een achteruitrijcamera, 16 inch lichtmetaal, LED verlichting en keyless entry. Spaar je door naar 37.385,- euro dan staat de Luxury uitvoering voor je klaar. Voor deze 1.500,- euro extra krijg je automatische airco, regensensoren, centrale vergrendeling en hoeven al je passagiers niet te zwengelen om hun raampje open en dicht te krijgen.
Zo veel ruimte voor zo weinig geld is uniek. De Aiways U5 komt in de redelijk in de buurt maar kost in basisuitvoering al 5.000 euro meer dan de Luxury uitvoering van de MG5. De concurrentie zal voor MG vooral uit eigen huis gaan komen. Modellen als de MG4 en MG ZS EV zijn redelijk vergelijkbaar geprijsd. Ieder model van MG heeft een eigen insteek; de MG4 is dynamisch en speels, de MG5 profiteert van ruimte en de MG ZS EV heeft de voordelen van een crossover. Leuke mix!
De markt voor EV's loopt over van de speciale modellen, snelle bolides en futuristische karakters. MG houdt zich verre van dit geweld. Gewoon een goede auto voor een leuke prijs. Uiteraard is het geen auto zonder gebreken; het infotainment kan wel een update gebruiken, de rijhulpsystemen zijn zenuwachtig en de bijrijdersstoel is zeer beperkt te verstellen. Als je dagelijks veel kilometers moet maken dan kunnen deze zaken gaan irriteren en zal een elektrische auto uit het hogere segment je meer aanspreken. Voor dagelijkse normale ritten, twee keer per jaar vakantie en zo nu en dan een weekend weg is de MG5 een prima vriend voor het hele gezin. Lekker nuchter, daar houden wij wel van.