Bij de gemiddelde Italiaanse auto zijn woorden als 'passie' en 'gevoel' standaardtermen om een model te beschrijven. Een Italiaanse auto koop je met het hart, om welk model het dan ook gaat. Des te opmerkelijker is de verschijning van de Tipo; een no-nonsense Italiaan die zweeft aan de rand van het budget C-segment. Op het eerste gezicht zit er weinig 'Italiaanse' passie en gevoel in en lijkt de auto daarmee zijn afkomst te verloochenen. Of zouden we verder moeten kijken dan onze Hollandse neus lang is en valt er bij nadere inspectie wellicht meer te ontdekken? Wij reden de Tipo om te onderzoeken of er werkelijk Zuid-Europees bloed door de aderen stroomt.
Wie Fiat roept, denkt tegenwoordig direct aan de populaire 500-serie. Vrijwel ieder model dat de afgelopen jaren van de productieband rolde - los van de Panda - droeg de populaire cijferreeks 500 met zich mee. De Italianen zijn behoorlijk gecharmeerd van historische namen. Niet alleen het type 500 is in het verleden eerder gebruikt; ook de 124 en Tipo zijn namen die tientallen jaren geleden al voorkwamen. De naam Tipo zag voor het eerst het levenslicht in de jaren '30. Tipo staat in het Italiaans voor 'type' en rond die tijd zijn enkele modellen met deze typeaanduiding geproduceerd.
De Tipo zoals velen van ons hem herinneren, komt uit het jaar 1988 en was voorbehouden aan een kleine gezinswagen. Destijds een van de betere auto's binnen zijn segment. In het jaar 1989 werd het type zelfs verkozen tot Europese Auto van het Jaar.
Nu schrijven we het jaar 2016 en brengt Fiat het populaire model opnieuw op de Nederlandse markt. Nog steeds als kleine gezinsauto tegen een betaalbare prijs. De Tipo is in een modern jasje gestoken en oogt fris en een tikkeltje strijdlustig. De auto is niet direct een blikvanger in het huidige straatbeeld en vooral met een witte of grijze kleur vrij onopvallend. Toch zijn er allerlei leuke details op de auto te vinden. Zo doet de grille denken aan de chique diamond-grille van Mercedes en zijn de koplampen stoer en strak opgezet. Aan de achterzijde accentueren de achterlampen de brede heupen van de auto en geeft de doorlopende daklijn een sportief tintje.
Dat de Tipo aan de rand van het budget C-segment balanceert, wordt vooral duidelijk nadat we zijn ingestapt. Alhoewel het interieur stukken beter is afgewerkt dan bijvoorbeeld een concurrent als de Dacia Sandero ontkomen we toch niet aan een aantal schoonheidsfoutjes. Knoppen van bijvoorbeeld de ventilatieroosters voelen niet bijzonder sterk. Ook zien we bij het verstellen van het stuur een loszittende flap van de bekleding. Aan hard plastic valt in veel modellen tegenwoordig niet meer te ontkomen. Ook bij de Tipo zijn de panelen van de deuren voor het grootste gedeelte uit dit materiaal opgetrokken. Hinderlijk is het niet; de prijs sluit aan bij de bouwkwaliteit en het past simpelweg bij de formule 'veel voor weinig'.
Een groot pluspunt is de binnenruimte. Vier personen kunnen gemakkelijk plaatsnemen in de Tipo. De zittingen van de stoelen zijn voor een persoon van 1,90 wat aan de korte kant maar zitten goed. De kofferruimte is een ware uitblinker en met 440 liter zeer ruim binnen het segment. De bediening van het infotainmentsysteem vergt enige gewenning. Het scherm is niet ontzettend groot en dat maakt de communicatie niet altijd even helder. Het invoeren van bestemmingen is lastig op een klein schermpje en vooral tijdens het rijden een onmogelijke taak.
Eenmaal onderweg maken we kennis met de 1,4-liter T-Jet benzinemotor met 120 pk. Deze is gekoppeld aan een zeer fijn schakelende, handbediende zesbak. De pook is kort en laat zich met korte halen bedienen. Met een turbo en 120 pk kom je op de Nederlandse wegen niets tekort. Op kleine weggetjes is de Tipo zeer vriendelijk bedienbaar en leuk om te rijden. Het sturen gaat licht, maar wordt niet gevoelloos. Zoals we van Fiat-modellen gewend zijn, beschikt de auto ook over 'citymodus' waarmee het stuurgedrag nog lichter wordt, ideaal voor bijvoorbeeld inparkeren.
We zijn zeer te spreken over de vering en demping van de auto. Verkeersdrempels en andere golvende oneffenheden worden zeer goed opgevangen, ook met hogere snelheden. Dit maakt de auto een prettig vervoersmiddel voor in de stad. Zeker met de duwende turbo is het een fijne auto op B-wegen, in dorp of in de stad. Op de snelweg doet de Tipo prima zijn werk. Wel merken we dat de auto, nadat we de 120 km/u zijn gepasseerd, er flink aan moet trekken om harder te gaan rijden. Het vlot inhalen van een auto is er niet bij en er moet duidelijk het onderste uit de kan worden gehaald. Daarbij wordt ook het ruisen van de banden in de auto duidelijker hoorbaar, wat niet ten goede komt aan het rijcomfort.
Vanuit Fiat worden er meerdere benzine- en dieselmotoren geleverd. Op benzinegebied zijn er de instappers met 95 pk zonder turbo, welke zijn gekoppeld aan een 1.4-liter benzinemotor. Een trede hoger vinden we de 120 pk sterke benzinemotor, gekoppeld aan een zesbak. Daarnaast is er een 110 pk met 1.6-liter motor leverbaar in combinatie met automatische transmissie. In het dieselgamma is er keuze uit de 1.3-liter MultiJet met 95 pk en een 1.6-liter MultiJet met 120 pk. Deze laatste is leverbaar in combinatie met een automatische transmissie inclusief dubbele koppeling.
De motoren zijn gekoppeld aan verschillende uitrustingsniveaus. De meest standaardversie van de Tipo is de Pop. Deze uitrusting is voorzien van handbediende airco, een infodisplay en een in hoogte- en diepte verstelbaar stuurwiel. Via uitvoeringen als de PopStar, Lounge en Business komen we uiteindelijk bij de Business Lusso. Deze uitvoering beschikt over luxe als lederen bekleding, cruise control, licht- en regensensoren, parkeersensoren, automatisch geregelde airco en een 7-inch navigatiescherm. De Pop uitvoering met 95 pk is in Nederland verkrijgbaar tegen een bedrag van ?19.995. Gooi daar 5 mille bovenop en je komt thuis met de zeer fijne handgeschakelde Business Lusso versie met 120 pk.
Al met al heeft Fiat met de nieuwe Tipo de zaakjes goed op orde. De auto is ruim, doet het goed op de Nederlandse wegen en is betaalbaar. De Italianen slaan de spijker op de kop en de Tipo is toegankelijk voor iedereen. Voor een prijs van 25 mille rijd je al weg met de dikst aangeklede versie; een prima prijs voor een goede auto. Precies zo hoort een no-nonsense auto in elkaar te steken. Laat je niet van de wijs brengen door het anonieme uiterlijk, want we hebben hier toch echt te maken met een volbloed Italiaan. De Tipo staat zijn mannetje op bochtige wegen en met hoge snelheden kunnen hobbels goed meegepakt worden. Wij durven met deze auto een passievolle rit door hartje Rome wel aan.