Het duurt niet lang meer tot de Fiesta de bestverkochte Ford van Nederland gaat zijn. Met een huidig verkoopaantal van meer dan 301.000 stuks moet enkel de Ford Escort (315.680 stuks) nog worden ingehaald. Om het verkoopproces te versnellen voorziet Ford de Fiesta van een facelift om weer fris en fruitig het tweede levenstermijn in te gaan. Geen half werk; het hele front gaat op de schop. Is het voldoende om Peugeot, Volkswagen, Renault, Toyota en Opel te overtreffen? De strijd is aan!
Wie niet inspeelt op de eisen van de huidige autokopers wordt afgestraft. De afgelopen jaren heeft de concurrentie niet stilgezeten en zijn vrijwel alle modellen uit het B-segment aan een volgende generatie begonnen. De huidige generatie Ford Fiesta stamt uit 2016 waardoor vernieuwing op dit moment hard nodig is. Zoals gezegd wordt het gehele front grondig aangepakt. We zien nieuwe koplampen en andere dagrijverlichting, nieuwe bumpers, een nieuwe motorkap en een nieuwe grille. Meest opvallend is de positie van de Ford badge, deze is verhuist van boven de grille naar het midden van de grille. Tevens is de grille stukken groter wat een stoerdere en zelfverzekerde houding geeft aan de auto.
De achterlichtunits hebben een nieuw design en zijn net een paar tinten donkerder gemaakt. Er is keuze uit zeven verschillende soorten wielen die matchen bij de gekozen uitvoering. Daarnaast zijn er twee soorten 'designer' wieldoppen die speciaal zijn gemaakt om te maskeren dat je op stalen velgen rijdt.
Wie het leven graag een beetje kleur geeft kan vanaf nu ook uit twee nieuwe lakkleuren kiezen voor de Fiesta. Beautiful Berry (rood-paars) en Boundless Blue (de kleur van onze testauto) zullen het straatbeeld behoorlijk opvrolijken.
Belangrijk onderdeel van de Fiesta is en blijft de keuze uit de verschillende uitvoeringen. De laatste generatie Fiesta van 2016 maakte hier voor het eerst kennis mee. De koper kiest uit vier varianten; Connected, Titanium, ST-Line of Active. Uiteraard is er ook een pure ST variant maar deze zullen we behandelen in een ander artikel vanwege zijn afwijkende specificaties.
Het onderscheid wordt vanaf deze facelift extra onderstreept door nog meer verschil aan te brengen tussen de uitvoeringen. De Connected is te herkennen aan de horizontale lamellen in de grille, standaard uitgevoerd in zwart. Wie voor de Titanium opteert krijgt dezelfde horizontale grille maar dan voorzien van glanzend chroom passend bij de chrome omlijsting van de ramen. De ST-Line slaat duidelijk de sportieve weg in met een honinggraad grille in hoogglans zwart. Daarbij zijn de luchtinlaten groter en de bumpers lager voor een trefzekere verschijning. Voor een avontuurlijke inslag verwijst Ford je naar de Active. Met verticale lamellen uitgevoerd in zwart is deze variant net iets hoger dan zijn broeders en geïnspireerd op de bekende SUV's van Ford.
Het interieur is per gekozen uitvoering verschillend in gebruikte stiksels en bekleding en ieder uitvoering kent zijn kleur en patronen. Achter het stuur is het vanaf nu ook mogelijk om een digitaal instrumentenpaneel te krijgen. Deze is deels aan te passen aan eigen wens en veranderd mee met de verschillende rijmodi. In het midden van het dashboard draait op een 8 inch infotainmentscherm het bekende SYNC 3 systeem. Hoewel het naar behoren functioneert is het qua interface en snelheid niet meer de modernste in zijn klasse.
De ruimte voor de achterpassagiers is gelijk gebleven ondanks het toevoegen van de accu voor het hybride systeem. Helaas houdt de ruimte nog steeds niet over en is het als volwassene tijdens langere ritten niet comfortabel op de achterbank.
Ford heeft drie verschillende motoren klaar staan voor de nieuwe Fiesta. Een variant met 75 pk gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak en een 1.1-liter benzinemotor als absolute instapper. De twee anderen zijn ook benzinemotoren maar dan met een 1.0-liter EcoBoost motorblok. De ene beschikt over een mild hybride systeem gekoppeld aan een 48-volt lithium-ion batterij die remenergie opslaat en inzet bij acceleratie en rijden. Een razendsnel Start-Stop systeem maakt dat de auto in 350 milliseconde de auto kan starten en kan afzetten tijdens uitrollen onder snelheden van 25 km/u zelfs op het moment dat de koppeling nog is ingetrapt. Doel hiervan is om nog meer brandstof te besparen en dus schoner te rijden. Naar eigen berekening van Ford spaart de auto 5 tot 10 procent brandstof ten aanzien van de niet hybride aandrijving. De motor is verkrijgbaar met 125 pk en 155 pk waarbij de laatste enkel als handgeschakelde variant verkrijgbaar is. De andere motor heeft een vermogen van 100 pk zonder mild-hybride technologie. Deze is verkrijgbaar met een handbak gekoppeld aan zes versnellingen.
De rijmodi Normal, Sport en Eco zijn standaard aanwezig in iedere Fiesta. Wie de keuze maakt voor een Active uitvoering krijgt hier de rijmodi Trail en Slippery aan toegevoegd. De auto zal per gekozen modus het koppel, de stabiliteitscontrole en de tractiecontrole aanpassen en, in het geval van een automatische transmissie, de reactiesnelheid van het schakelen.
We zijn onderweg met de Active uitvoering van de Fiesta. Al snel constateren we dat dat Ford opnieuw stevig heeft vastgehouden aan het rijdersgevoel dat de Fiesta in zich heeft. Je voelt je tijdens het rijden in controle en op ieder moment is duidelijk wat de auto wil of doet. De 125 pk is voldoende om je snel en doeltreffend van A naar B te brengen. De Powershift automaat is bij de les op hele kleine misstapjes na als je plots veel power van de auto vraagt. Helder communicatie en veel gevoel; Fiesta blijft Fiesta.
De concurrentie binnen het B-segment is ijzersterk. De Peugeot 208, Opel Corsa en Volkswagen Polo staan hoog in de verkooplijsten. De eerste twee daarvan zijn zelfs als elektrische variant beschikbaar. De frisse looks van de nieuwe Fiesta zijn zeer welkom maar het is niet enkel de het uiterlijk waar de klant op valt. Prijs blijft, vooral in het B-segment, een belangrijke factor. De vanaf prijs van de Fiesta start net boven de 20.000,- euro. Met deze instapper heb je echter nog weinig auto. Voor een leuk aangeklede versie mag je gaan rekenen met een bedrag vanaf 24.000,- euro. Onze volledig aangeklede Fiesta Active Vignale komt op een prijs van 34.000 euro.
De Fiesta is daarmee geen uitschieter binnen de markt. Zowel de Peugeot 208 en Opel Corsa zitten rond dezelfde prijs. De Volkswagen Polo valt bij gelijke uitrusting hoger uit maar heeft voor dat geld wel meer ruimte en een moderner infotainmentsysteem. Wie het maximale uit zijn euro's wil halen verwijzen we door naar de nieuwe Skoda Fabia of de Hyundai i20. Weet wel dat dit ten kosten gaat van een flinke dosis rijplezier dat het handelsmerk van de Fiesta is.
We zijn erg blij om te ervaren dat Ford, vooral bij de Fiesta, vasthoud aan de sportiviteit en rijderservaring. Welke uitvoering je ook kiest; altijd heb je als bestuurder volledige controle en kunnen bochten met hoog tempo en een flinke grijns worden genomen. Dat een sportieve rijervaring niet ten koste hoeft te gaan van het milieu en je portemonnee zien we terug in het motoren aanbod. Ons advies is dan ook om voor een EcoBoost motor te kiezen die gekoppeld is aan het Mild-Hybride systeem. Deze motor kost je een paar honderd euro meer maar dit verschil zal zich aan de pomp al snel terugverdienen. Slimme techniek en meer rijplezier; dat zijn combinaties waarvan we houden.
Fris, uniek in de verschillende uitvoeringen en een heerlijke rijdersauto, dat is de verkorte samenvatting van deze test. Grote complimenten voor de nieuwe Fiesta en echt onderscheidend van zijn concurrentie. Of het genoeg is bepaald de consument voor zichzelf. We zien het vanzelf terug in de verkoopcijfers.