Tot nu toe waren SUV coupés voorbehouden aan de hogere marktsegmenten, maar Renault democratiseert dit type auto met de nieuwe Arkana. De stoerheid van een SUV door de hoge stand op de wielen gecombineerd met de elegante daklijn van een coupé.
Als één automerk met een nieuw type carrosserie op de markt komt, wordt de eerstvolgende al snel plagiaat verweten en dat terwijl modellen bij meerdere merken in dezelfde tijd worden ontwikkeld. De Arkana bestaat bij Renault al drie jaar. De auto wordt gebouwd in Rusland en was tot nu toe ook alleen voor de Russische markt voorbestemd. De basis is de bodemgroep van de Dacia Duster, zodat het model ook met vierwielaandrijving beschikbaar is.
De nieuwe Europese Arkana lijkt qua concept op de Russische versie, maar staat op het veel modernere platform van de huidige Captur en heeft een achterklep waar de Russische variant over een kofferdeksel beschikt. Sterker nog, slechts één onderdeel aan de buitenkant van beide auto's is identiek en dat is de dakplaat.
Renault plaatst de nieuwe Arkana met zijn lengte van 4,57 meter heel nadrukkelijk in het C-segment, daar is de prijsstelling ook naar. De strikte grenzen tussen segmenten vervagen al jaren.
En is er sprake van concurrentie? Het aanbod betaalbare SUV coupés is nog uiterst bescheiden. Mitsubishi levert de Eclipse Cross, maar dat is een PHEV. De Franse pers vergelijkt de Arkana veelvuldig met de Peugeot 3008.
De Arkana maakt bij de eerste aanblik een kloeke indruk. De auto straalt stoerheid uit, zeker in de sportieve RS-line uitvoering waarbij de doorgaans chroomkleurige onderdelen vervangen zijn door glanzend zwart. De wielen zijn voor het overgrote deel donkergrijs met een sportief rood balkje langs één van de spaken. De skidplates zijn donkergrijs uitgevoerd en in de voorbumper is een zogenaamde F1-blade opgenomen. Een element dat onderdeel uitmaakt van meerdere sportieve Renaults. Bij de RS-line kan de koper ook een zwart gespoten dak aankruisen. In dat geval draagt ook het minuscule spoilertje op de achterklep deze kleur.
Vooral het zijaanzicht laat goed zien dat de deze stoere Renault ook zijn sierlijke kanten heeft. De daklijn loopt in één vloeiende beweging vanaf de motorkap tot aan de achterlichten. De onderkant van de ruitlijn loopt ter hoogte van de achterwielen juist iets op.
Waar de Russische versie wat uit balans is door de kleine wielen en te kleine openingen van de spatborden, toont 'onze' Arkana veel krachtiger. De RS-line rolt op 18 inch de fabriek uit. De zwarte randen rond de wielen en onder langs de portieren verheffen de auto optisch verder boven het wegdek.
Stoerheid, sportiviteit en elegantie komen ook samen in het interieur. Dat we hier te maken hebben met de RS-Line is onder meer te zien aan de zwarte hemelbekleding en de vele rode details, de carbon-look strips op dashboard en portierpanelen, de rode stiksels van stoelen en deurpanelen en rond het logo op het stuur. Het meest verfijnde rode detail vind je op de randen van de zwarte veiligheidsgordels.
Alhoewel het dashboard en de portierpanelen specifiek voor de Arkana zijn ontworpen, zitten alle elementen op precies dezelfde plaatsen als bij de Captur. De stoelen, met behoorlijk hoge hoofdsteunen, hebben dezelfde basis als bij de Captur en bieden een goed ondersteunde, voldoende verstelbare zit. Voor langere personen kunnen ze ook behoorlijk diep worden afgesteld. Wat wel direct na het instappen opvalt, is dat de voorruit aardig schuin staat en dichter bij de hoofden van de voorpassagiers uitkomt dan bij een doorsnee SUV.
Opmerkelijk is de ruimte op de achterbank, die is namelijk opvallend fors. Ook de hoofdruimte is prima in orde. Dat wordt bereikt door de zitting iets lager te plaatsen, de rugleuning een iets grotere hoek mee te geven en de scharnieren van de achterklep verder naar achteren te positioneren.
De Arkana wordt duidelijk als een gezinsauto in de markt gezet en dat betekent dat de koper volop ruimtelijke mogelijkheden verwacht. En op dat vlak stelt de Renault beslist niet teleur. De bagageruimte heeft minimaal een volume 375 liter. Als de ruimte onder de vloerplaat erbij wordt genomen groeit dit naar 480 liter. De neergeklapte rugleuning van de achterbank sluit netjes op het niveau van de vloerplaat aan en vergroot enorm de mogelijkheden.
Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau heeft de Renault Arkana een 7 of 9,3 inch multimediascherm. Die gaat samen met een DAB radio en ondersteuning van Apple Car Play en Android Auto. In de auto zijn vier USB-aansluitingen beschikbaar. Wie gaat voor het grote scherm krijgt er ook TomTom Live navigatie inclusief Europa-kaart bij. De enige technische uitbreiding van de RS-line is een inductielader in de middenconsole.
De prijslijst van de Renault Arkana toont uiterst bescheiden, drie uitrustingsvarianten en slechts één aandrijflijn. Die kennen we al van de huidige Renault Clio en Captur. Het gaat om een 1,6 liter 16V benzinemotor gekoppeld aan twee elektromotoren. De combinatie levert een vermogen van 143 pk en daarmee accelereert de auto in 10,8 seconden naar de 100 km/h en topt op 172 km/h. Renault kiest in eerste instantie bewust voor de hybrideversie. Die valt minder duur uit dan een PHEV en dat stelt het merk in staat om meer klanten voor het model te winnen. Omdat de auto zijn volledige basis deelt met de Captur, kan een plug-in hybride heel snel worden toegevoegd.
Het doel van de toegepaste techniek met elektronische aansturing bekend uit de Formule 1, is het terugdringen van het brandstofverbruik en het behalen van een gunstige CO2-uitstoot. Dat lijkt aardig gelukt. Volgens de officiële meetmethode zou de auto 1 op 20 gemiddeld moeten kunnen rijden. Maar dat is altijd een geduldig cijfer. Tijdens onze eerste kennismaken overtuigde de RS-line met een keurige 1 op 17,5.
Tijdens het rijden valt op dat de elektromotoren met grote regelmaat de auto zelfstandig voortbewegen. Dat bevordert de rust aan boord, al moet gezegd worden dat het aanslaan van de verbrandingsmotor nauwelijks waarneembaar is.
Uiteraard heeft Renault voor de nieuwe Arkana de volledige vijf sterren van EuroNCAP gekregen. Dat komt deels door de rijke veiligheidsuitrusting al vanaf de standaard ZEN-uitvoering. Zaken als Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Traffic sign recognition, Active Emergency Braking en Safety Distance Warning zijn er altijd bij. De Intens en RS-line voegen daar nog adaptieve cruise control, Blind Sport Warning en Rear Cross Traffic Alert aan toe.
Middels de compacte pook wordt de D-stand gekozen. Wie echter maximaal energie terug wil winnen kiest voor de B-stand. Bij gas los remt de auto voelbaar meer af. Dat heeft ook als bijkomend voordeel dat de remmen veel minder aangesproken worden.
Het onderstel is op alle soorten wegdek afgestemd met duidelijk het doel om een gezin comfortabel en veilig te vervoeren. Bij de RS-line is de afstemming overigens niet aangepast.