Jeep Renegade
1.0 GSE T3 Limited

Tony Vos - 27 april 2019

Profiteert van motorische verkleining

Alle automerken die serieus op de Europese markt een rol willen blijven spelen, moeten fors minderen in het brandstofverbruik en de uitstoot van hun motoren. Als volle dochter van Fiat volgt ook het Amerikaanse Jeep deze weg en brengt een nieuwe éénliter driecilinder naar de compacte Renegade.

Jeep is en blijft hét merk van de 4x4's, al speelt vierwielaandrijving vooral op de Nederlandse markt nauwelijks een rol. Kopers van een Jeep willen de eigenschappen van een SUV opgenomen zien in een stoer ogende, wat hoekige verpakking. Op dat sentiment speelden de ontwerpers volledig in toen dik vier jaar geleden de compacte Renegade op de markt kwam. 'Compact' ten opzichte van modellen als de Cherokee en Grand Cherokee, want met een lengte van 4,24 meter zit de Renegade aardig tegen de middenklasse aan. Bovendien speelt de hoekige vormgeving de beschikbare binnenruimte in de kaart.

Omdat Fiat eigenaar is van Jeep wordt het model voor Europa gebouwd in Italië. De Renegade deelt onderstel en techniek met de Fiat 500X, die in dezelfde fabriek wordt gemaakt. Maar qua vormgeving bestaat er geen enkele twijfel over dat het hier om een telg van het oorspronkelijk Amerikaanse merk gaat.

Aangescherpt

Een periode van vier jaar betekent dat een automerk doorgaans actief in de weer gaat met een bestaand model om een facelift door te voeren. Maar bij de Renegade is Jeep nog een flinke stap verder gegaan en heeft nadrukkelijk naar de techniek gekeken. Laten we beginnen bij het begin en dat is het front. Daar zijn de veranderingen niet bepaald enorm, maar alles is een beetje meer aangescherpt. Dat geldt voor de grille, maar ook voor de ernaast geplaatste koplampen die moderner ogen en haast obligaat voorzien zijn van LED-techniek.

Een ander vast onderwerp van een facelift is doorgaans de voorbumper, die in het geval van deze Renegade een nieuwe indeling heeft gekregen.
De achterlichten hebben een geheel eigen ontwerp. Dat is ook wat aangescherpt, maar de kenmerkende vorm blijft hierbij behouden. De auto die wij hebben gereden is een Limited, die standaard de dealer verlaat op 16 inch wielen. Nieuw zijn deze optionele 19 inch wielen die niet alleen stoerheid uitstralen, maar ook de proporties van de auto veranderen. Daarbij moet de koper overigens wel wat comfort inleveren omdat de banden veel platter zijn.

Groter scherm

Het hoort tegenwoordig standaard bij een facelift dat het infotainmentsysteem wordt aangepakt. Dat is bij de Jeep Renegade goed te zien als we er een ouder exemplaar naast houden. De middenconsole is qua knoppen volledig up-to-date gebracht. Dat begint al meteen bovenaan: het scherm is een stuk groter. Waar de twee bedieningsknoppen voorheen nog binnen het kader te vinden waren, zijn die nu een stuk naar beneden gegaan. Het navigatiesysteem is van TomTom en tal van andere voertuigfuncties kunnen eveneens op het scherm worden bediend. De knoppen waarmee het klimaat naar wens kan worden bijgesteld hebben eveneens een compleet nieuwe vormgeving. Jeep past hierbij een combinatie van draaien en drukken toe.

Net zoals voorheen wordt op allerhande plaatsen een directe link gelegd naar de historie van het merk. In de rechter onderhoek van de voorruit klimt 'en profil' een oerjeep omhoog. Aan de zijkant van de dakconsole tegen de voorruit komt het aloude grilletje terug en dat zien we onder meer ook op de omlijsting van de luidsprekerroosters in de voorportieren. Leuk en origineel, maar het neigt soms net een beetje teveel van het goede te worden.

Berg binnenruimte

Aan boord blijkt duidelijk het daadwerkelijke formaat van de Renegade. De auto mag er dan wel compact uitzien en niet overdreven lang zijn, de hoekige koets zorgt wel degelijk voor een berg binnenruimte. Vier volwassenen kunnen er prima in zitten. Waar vroeger bij een Cherokee de voorruit dicht op de bestuurder stond, is het dashboardlichaam bij de Renegade zo fors dat er een extra ruimtelijk effect mee wordt verkregen.

Deze Limited-uitvoering zit behoorlijk compleet in de spullen, zodat de gebruiker niets zal missen. Het grootste deel van het interieur is in het zwart uitgevoerd, her en der afgewisseld met metaalkleurige elementen en een lichte hemelbekleding. Er is uiteraard gezorgd voor de nodige opbergvakken en bekerhouders. De voorstoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden toch een behoorlijke ondersteuning, vooral aan de zijkanten.
De Jeep Renegade biedt een bagagevolume van minimaal 351 liter. De dubbele bodem van de bagageruimte vergroot de mogelijkheden verder. Met alles neergeklapt groeit het volume naar een uitermate bruikbare 1.297 liter. Net voordat de klep wordt gesloten, zien we ook hier weer in het groot de Jeep-grille terug komen in de kunststof bekleding.

Compacte krachtbron

Naast de bescheiden facelift en een update van de infotainment komt Jeep vooral met belangrijke, nieuwe motoren. Naast de 1,3 liter viercilinder die helemaal nieuw is, is voor de Nederlandse markt vooral de éénliter driecilinder van belang. De compacte krachtbron levert een prima vermogen van 120 pk en komt aan een koppel van 190 Nm bij 1.750 tr/min. Gezien het gewicht van 1.320 kg betekent dat een keurige prestatiedrang. Zo haalt de Europese Amerikaan een topsnelheid van 185 km/h en sprint hij in 11,2 seconden naar de 100 km/h. De motor is zeker niet rumoerig. De handgeschakelde zesbak heeft wel een wat hakerige bediening. Alhoewel de Renegade met zijn compacte motor volgens de metingen bijna 1 op 17 zou moeten rijden, lijkt 1 op 12 een meer realistische waarde. De hoekige, aerodynamisch minder gunstige vorm is hier onder meer debet aan.

Comfortabel

Rijden met de Renegade is een prettige aangelegenheid. Natuurlijk is de auto vooral bedoeld als veelzijdige gezinswagen. Maar aan veel details en de ruimtelijke eigenschappen valt af te lezen dat de Jeep bepaald geen saaie, dertien in een dozijn auto is. Ondanks de optionele 19 inch wielen blijft het veergedrag van de Jeep voldoende comfortabel. De wat hogere koets is beslist niet onstabiel in bochten. Wegoneffenheden worden door de grote wiel/bandcombinatie goed verwerkt. Van overdadige wind- en afrolgeluiden is zeker geen sprake. Dat maakt de Jeep Renegade mede dankzij de laatste veranderingen tot een veelzijdige alleskunner met een brede inzetbaarheid.
Wel is het jammer dat de prijslijst nu ongeveer begint bij waar die bij de lancering van het model ophield. BPM-wijzigingen en de toevoeging van nieuwe technieken liggen hieraan ten grondslag.

  • prestatievolle motor
  • stoere uitstraling
  • prettig rijgedrag
  • prijzen in vier jaar flink hoger
  • korte zittingen