Wat moet je als autofabrikant doen wanneer de directe concurrent een splinternieuw model op de markt brengt, terwijl je zelf net een jaar eerder een lichte update hebt gegeven aan een auto in datzelfde segment? Voor die uitdaging stond Audi toen BMW op de proppen kwam met de splinternieuwe 3-Serie. Hoewel de huidige Audi A4 pas sinds 2015 op de markt is, loopt hij ten opzichte van de BMW dus achter, maar ook niet zo erg dat er een compleet nieuwe generatie nodig is. Daarom introduceert Audi een grondig gerestylde versie van hun D-segmenter. Vraag is dus of het bijpunten voldoende is om de fikse strijd aan te kunnen gaan. Wij reden de Avant als één van de eersten van de vaderlandse pers in ons land om te zien of hij meer dan voldoet op ons wegennetwerk.
Bijpunten is een understatement als het gaat over de Audi A4. Vaak is een facelift niks meer of minder dan een wat gewijzigd front en een wat anders getekende achterkant. De flanken worden negen van de tien keer niet gewijzigd - de wielen en zijskirts daargelaten - want dan moeten ook de plaatwerkdelen veranderd worden. Audi neemt de bijpuntsessie toch iets serieuzer, want ook de spatborden en de deuren kregen een nieuwe look. Zoals we al zagen bij de splinternieuwe A6 Avant zet het merk in op een sterkere accentuering van de lijnen boven de wielen en lijkt hij net even van dikker, want ook de nieuwe wielen ogen net wat 'stoerder' - met hun 19 inch en two-tone lak eisen ze de aandacht op. Om dit te bewerkstelligen, zijn er diepe inkepingen gemaakt op de spatborden en zijn de portieren zo goed als vrij van enig lijnenspel. Het resultaat is dat de A4 een wat krachtiger en minder sierlijk ontwerp heeft gekregen. Dit familiegezicht krijgt extra vorm door de chromen strip tussen de achterlichten en de aluminiumkleurige aanzetten rond de sensoren voor de adaptieve cruise-control.
Audi wil met de uiterlijke aanpassingen teruggrijpen op het verleden. Begin jaren '80 van de vorige eeuw introduceerde het merk de Audi Quattro Coupé; de eerste auto van het merk met aandrijving op alle wielen. Bij deze auto was er zichtbaar wat ruimte boven de grille waar het logo in te zien is. Dit is wederom toegevoegd aan de gefacelifte versie van de A4. Niet dat de auto die we reden voorzien is van vierwielaandrijving of dat deze ruimte ook dient als luchtinlaat, want deze 'openingen' zijn gewoon dicht. Het geeft de auto wel een geheel nieuwe look. Hoewel de standaardlijnen op de Audi A4 hetzelfde zijn gebleven, zijn de gemaakte aanpassingen dusdanig dat je bijna vermoedt dat er een compleet nieuwe auto voor je staat. We kunnen niet anders concluderen dan dat Audi hiermee een goede ingreep gedaan heeft.
Als je al een perfect interieur hebt, waarom zou het je dan nog wijzigen? Voor dat dilemma stonden de ontwerpers van Audi bij de grondige facelift van de A4. Zoals we uit het verleden al weten, is er weinig aan te merken op de materialen, de stoelen en de ergonomie in de Audi's van de afgelopen vijf jaar. Enkel merken als Bentley en Rolls Royce bieden nog meer perfectie als het gaat om voorgenoemde zaken. Wederom zijn de naden tussen de verschillenden panelen nagenoeg afwezig, zijn de plastics allemaal zacht als je ze aanraakt en is er geen enkele rammel of kraak aanwezig. Zelfs als je over ouderwetse klinkers rijdt, hoor je geen enkel ergerlijk geluid uit het interieur.
Bijkomend voordeel voor een product uit de schappen van VAG is dat je de beschikking hebt over een geweldig mooi instrumentarium. Met een simpele druk op de knop zie je niet alleen de tellers van de snelheid en het aantal toeren, maar ook een vergrote uitvoering van het navigatiesysteem. Het voordeel hiervan is dat je tussen 'de klokken' ziet waar je naartoe moet gaan en op het centrale scherm de muziekkeuze voor de trip kunt bepalen. Het comfort wordt verhoogd met perfect zittende stoelen die meervoudig in allerlei richtingen versteld kunnen worden. Zo is het prettig dat - wanneer je langer bent dan de gemiddelde Nederlander - je de zitting kunt verlengen. Maar ook de zijdelingse steun is bovengemiddeld goed. Niet dat je je direct in kuipstoelen moet wringen, maar toch glijd je niet uit de zetels als je een op- of afrit net wat sneller neemt.
Onder de kap van de door ons gereden Audi A4 ligt een '40 TFSI', wat in dit geval staat voor een twee liter grote motor met 190 pk die gekoppeld is aan een zeventraps DSG-automaat. In de praktijk biedt deze combinatie meer dan je nodig hebt, want de acceleratie en topsnelheid zijn meer dan voldoende in het Nederlandse verkeer. Vanuit stilstand heb je slechts 7,5 seconden nodig om de '100' te bereiken en de topsnelheid van 238 km/u zul je in ons land in de praktijk nooit halen. Het is vooral de manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft die ons kan bekoren. Nooit hebben we het gevoel dat we een hoger aantal paardenkrachten nodig hebben om ons beter door het vaderlandse verkeer te laten gaan. Het relatief hoge koppel van 320 Nm zorgt ervoor dat je ook op tussensprints goed versnelt en je mede-weggebruikers veelal het 'snot-voor-ogen' rijdt.
Uiteraard kun je zelf bepalen in welke rijmodus de auto staat. In de praktijk blijkt de meest sportieve setting - Dynamic - het prettigst. Hij reageert dan net wat prettiger op het gas en de besturing is wat zwaarder, maar bovenal is dan de samenwerking tussen de automaat en de motor optimaal. In de andere standen schakelt de bak op vreemde momenten en doet hij wat 'lui' aan. In 'Dynamic' schakelt hij net wat sneller een tandje terug als je snel wilt inhalen, toch blijft het totaalpakket overtuigend comfortabel en dat is precies wat past bij het karakter van deze auto; hij nodigt niet echt uit tot sportief rijgedrag. Dit resulteert in een gemiddeld verbruik van 6.8 liter per 100 kilometer. Voor een auto met ruim voldoende vermogen en dit formaat is het een nette waarde. Wil je toch minder brandstof verbruiken, dan biedt Audi uiteraard ook een brede range aan dieselmotoren.
In de meeste gevallen krijgen we een ruim aangeklede auto mee als we hem aan een test onderwerpen. Het gros van de consumenten is echter wat kritischer als het aankomt op het aanvinken van - vaak dure - opties. Liefhebbers kiezen nog wel voor een set mooie lichtmetalen wielen en een kek kleurtje, maar in de meeste gevallen moet de auto vooral climate control, een automaat en een uitgebreid multimediasysteem aan boord hebben. De door ons gereden Audi A4 voldoet bijna perfect aan die vereisten. De drie genoemde zaken zijn aangevinkt - of zijn zelfs standaard aanwezig - maar voor de liefhebber staat hij op fraaie 18 inch wielen en is ook 'S-Line' besteld.
Het geheel is een compleet uitgevoerde auto met fijne sportstoelen - die op vele manieren te verstellen zijn. Helaas is de ruimte voor een auto van 60 mille wat beperkt. Op de achterbank kunnen kinderen zitten, maar ben je als bestuurder 1.90 meter of langer, dan moeten deze ook niet té lange benen hebben. In de kofferbak is ruimte voor 495 liter als de achterbank overeind blijft staan. Klap je deze om, dan ontstaat er een capaciteit van 1.510 liter. Praktisch is de manier waarop het afdekzeil automatisch omhoog gaat bij het openen van de achterklep en ook weer vanzelf terugkeert op zijn plek. Moet je net wat meer bagage meenemen en klap je de leuning van de achterbank om, dan blijft het afdekzeil echter in de hoge positie staan. Deze 'fout' maak je één keer, maar zorgt er wel voor dat je weer de auto uit moet en het zeil handmatig moet losmaken.
Audi is grondig te werk gegaan als het gaat om de facelift van de A4. Normaliter wordt alleen het front en de achterzijde onderhanden genomen, maar nu zijn zelfs de flanken van de auto aan de beurt. Nu de klassieke lijnen verdwijnen en de auto wat 'dikker' lijkt dan voorheen, is hij weer helemaal 'up-to-date' ten opzichte van zijn grote broer. Sportief is de A4 nog steeds niet. Dit is ook niet een vereiste volgens zijn relatief grote kopersgroep. Hoewel het niet een compleet nieuwe Audi A4 betreft, doet deze vernieuwing wel zo aan. We hebben genoeg vertrouwen dat het publiek wat comfort zoekt wederom de Audi A4 weet te vinden!