Nederlanders staan te boek als een nuchter volk. Deze nuchterheid is terug zien in de keuzes voor de auto's die we rijden. Veel Nederlanders hebben dan ook een standaard wensenlijstje; ruim, praktisch, zuinig, betrouwbaar en vooral niet te duur in aanschaf. Merken als Skoda, Kia en Opel scoren doorgaans goed in de genoemde criteria. Maar er is een merk dat absoluut niet mag ontbreken in dit rijtje, Honda scoort namelijk jaar op jaar bijzonder hoog op bovengenoemde punten. Het model dat steevast wordt genoemd is de Jazz. Een auto die veel consumenten niet direct op het netvlies hebben staan en daarom gerust een verborgen pareltje mag worden genoemd. Door de consumentenbond werd de Jazz in 2019 nog uitgeroepen tot een van de meest betrouwbare auto op de Nederlandse wegen en stond het merk Honda op plek drie van meest betrouwbare automerken. Tijd om te onderzoeken of de nieuwe Jazz d? keuze is voor de Nederlandse autokoper.
Honda heeft de stoute schoenen aangetrokken door het design van de nieuwe Jazz volledig te vernieuwen. Waar het uitgaande model vooral de nadruk legde op scherpe lijnen wordt deze filosofie bij het nieuwe model volledig overboord gegooid. Zachte vormen en een vriendelijke karakter is de eerste gedachte die je krijgt bij het zien van de nieuwe Jazz. Vanaf het front zie je een korte neus, gevolgd door een grote voorruit die doorloopt in de daklijn. De achterzijde heeft de typische vorm van een hatchback, maar dan wel met een gigantisch kofferklepdeksel. De meningen over het uiterlijk van deze auto lopen uiteen. In de kleur zoals wij hem rijden is het een grijze muis die niet echt opvalt in het huidige straatbeeld. Een frisse rode carrosseriekleur zal de auto ongetwijfeld veel goeds doen en de zwarte onderdelen in het front fraaier naar voren laten komen.
Het zicht op de lange voorruit geeft bij het instappen direct een ruimtelijk gevoel. Zeker in combinatie met het zwart/witte interieur dat een frisse en chique uitstraling heeft. Het hele interieur biedt door de ruime opzet een gevoel van vrijheid. Dit is echt een plek waar je niet snel op uitgekeken raakt. Het stuur bestaat slechts uit twee spaken en is voorzien van stuurverwarming. Door het beperkte aantal knoppen zijn functies van de klimaatregeling snel te vinden en is het niet nodig om in ingewikkelde menustructuren te duiken om de temperatuur aan te passen. De middenconsole wordt gesierd door een infotainmentsysteem dat onder een bijzondere hoek naar boven is geplaatst. Pas als je zelf achter het stuur zit, merk je dat de positie van het infotainmentsysteem niet altijd even ideaal is. Vooral bij laaghangende zon heb je beperkt zicht. Het eenvoudig opgezette scherm achter het stuur biedt gelukkig uitkomst en is juist zeer goed en duidelijk afleesbaar.
Een fijn plekje op de achterbank vinden is bij de Jazz geen enkel probleem. Voor volwassenen en kinderen is er ruim voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaar. Voor het opladen van mobiele apparatuur zijn twee USB-aansluitingen achterin geplaatst en een eventuele telefoon kan gemakkelijk in een handig vakje van de voorstoel worden geschoven. De slimme oplossingen van Honda stoppen hier nog niet. Wat je wellicht niet direct opvalt aan de plaatsen achterin is dat je op zogenaamde Magic Seats zit. De stoelen zijn namelijk op verschillende manieren ingenieus te verstellen waardoor er slimme ruimtes ontstaan. Zo kan de zitting opgeklapt worden zodat je gebruik kan maken van de volledige hoogte van de auto, van vloer tot plafond. De stoelen kunnen ook worden neergeklapt tot aan de vloer zodat een lange laadruimte ontstaat van meer dan 1.200 liter. Voor dit formaat auto een absolute prestatie.
Nog niet genoeg ruimte? De Jazz is voorzien van extra diepe bak onder de laadvloer waar prima een aantal paar modderlaarzen kunnen worden opgeborgen. Daarnaast zijn er twee handschoenkastjes, grote vakken in de deuren en handig geplaatste bekerhouders net voor de airco ventilatieroosters zodat je drankje gekoeld kan worden. Hoe praktisch wil je het hebben?
Voor een praktische auto ben je helemaal aan het goede adres bij de Jazz. Ben je op zoek naar een sportieve auto, dan kan je beter je blik verleggen naar de Honda Civic. De Honda Jazz is enkel verkrijgbaar met een 1.5 liter benzinemotor in combinatie met hybride techniek en een gecombineerd vermogen van 109 pk. Het samenspel tussen de elektro- en benzinemotor is bijzonder soepel en verloopt bij rustig rijgedrag geruisloos. Gaat de linkervoet wat steviger op het gaspedaal dan vergaat je horen en zien. Met een hoog gejank schakelt de benzinemotor bij en doet zijn uiterste best om snelheid te maken. De snelheidsmeter loopt echter maar traag op en doet er bijna 10 seconden over om vanuit stilstand de 100 kilometer per uur te bereiken. De Jazz is geen snelheidsduivel en puur bestemd voor rustig rijgedrag. Op deze manier komt de auto dan ook het beste tot zijn recht en heb je er een fijne auto aan.
Terug naar de motorisering. Zoals gezegd wordt de Jazz standaard geleverd met hybridetechniek. De energie voor de accu kan uitsluitend worden geleverd door het uitrollen en remmen van de auto. De auto thuis aan de stekker hangen is niet mogelijk. Bij gebruik in de stad is het mogelijk om echt zuinig van A naar B te komen. Omdat de auto de remenergie direct weer gebuikt voor het optrekken wordt veel kostbare brandstof bewaard. Bij lange stukken op de snelweg merk je dat de auto meer gaat verbruiken, met name met goed gevulde kofferbak. Wij kwamen uit op een prachtig gecombineerd verbruik van 5,1 liter per 100 km.
Dit is even schrikken; de Honda Jazz kost als basiseditie 24.430,- euro. Maar laat je niet teveel tegenhouden door deze prijs. Voor dit geld krijg je namelijk al direct de hybridemotor met 109 pk en geen instap motorisering. Daarnaast zijn er allerlei luxe opties waar je bij menig concurrent zou moeten bijbetalen al standaard aanwezig. Zo is de auto standaard voorzien van automatische airconditioning, rijstrookassistent, start/stop systeem, ledkoplampen, stoelverwarming en nog veel meer. De Executive uitvoering staat als meest luxe in de boeken en voegt nog een achteruitrijcamera en een velgmaat groter toe. Voor een all-in prijs van 27.240,- euro krijg je alle luxe die je kan bedenken.
Naast de reguliere Jazz is er ook een Jazz Crosstar terug te vinden in de brochure. Dit model staat drie centimeter hoger en is herkenbaar aan de zwarte plastic kappen rond de wielkasten. Aan de binnenzijde onderscheid de Crosstar zich door waterafstotende bekleding. De Crosstar wordt van eigenaar gewisseld voor een prijs van 30.120,- euro.
De concurrentie in het B-segment is moordend. Met name de opkomst van de kleinere crossovers is niet te stoppen. De Jazz valt qua buitenmaten en verhoudingen eigenlijk precies tussen een normale hatchback en een crossover in. We denken dat de zwaarste concurrentie voor de Jazz gezocht kan worden bij de Kia Stonic of de Opel Crossland X. Wat de Jazz onderscheidend maakt binnen het B-segment is zijn hybridemotor in combinatie met de praktische bruikbaarheid. Hybride alternatieven vind je bijvoorbeeld in de Toyota C-HR of de Kia Niro. Beide concurrenten zijn wel een stukje duurder.
De Jazz is een absolute uitblinker op het gebied van zuinigheid, praktische inzetbaarheid, slimme oplossingen, betrouwbaarheid en met een eerlijke prijs. Toch weten nog maar weinig consumenten de gang naar de Honda dealer te vinden. Wellicht dat het uiterlijk of imago van de Honda Jazz daarbij parten gaat spelen. Daarmee blijft het uiteindelijk toch weer een kwestie van smaak.