Kia Stonic
1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine

Bjorn Blokzijl - 11 juni 2018

New kid on the block

In het B-segment van de automarkt is het aardig druk, zeker als je kijkt naar de zogenoemde compacte cross-overs. Met auto's als de Renault Captur, Fiat 500X en de Hyundai Kona lijkt er haast geen einde te komen aan de lijst. Dergelijke auto's zijn mateloos populair en in overvloed te zien op de Nederlandse wegen. Is er in dit overvolle stukje van de markt nog plek voor de Kia Stonic?

Lekker stoer

Wat het uiterlijk betreft scoort de Stonic in ieder geval al een pluspunt. Hij ziet er stoer uit, oogt met zijn scherp gelijnde koplampen lekker sportief en het ontwerp is goed geproportioneerd. Je kunt kiezen uit een heleboel kleurencombinaties, waarbij de kleur van het dak en de zijspiegels in de juiste uitvoering afwijkt van de rest van de carrosserie. Je kunt het aardig bont maken. Gelukkig is onze testauto voorzien van een stemmig grijze lak met oranje als contrasterende kleur. Deze combinatie is misschien wat ongebruikelijk, maar het geeft de auto een fris en dynamisch uiterlijk. Om dat dynamische aspect verder te accentueren is onze auto voorzien van 17 inch grote lichtmetalen wielen, contrasterende skid-plates voor en achter en opvallende dakrails. De Stonic oogt echter ook representatief en degelijk; met een niet al te felle kleurencombinatie kun je prima voor de dag komen als je hem zakelijk gaat gebruiken. Zeker als je kijkt naar de Hyundai Kona is het design van de Stonic een stuk neutraler en meer toegankelijk voor een breed publiek.

Netjes, maar niet sprankelend

Waar het exterieur van de Stonic verfrissend is, is het interieur dat in mindere mate. Het geheel is netjes, maar niet zo spannend als wat het uiterlijk doet vermoeden. Ook is de materiaalkeuze niet helemaal wat we inmiddels van Kia verwachten. Vooral de keiharde kunststoffen op de deuren vallen tegen; gestoffeerde armsteunen zijn inmiddels gemeengoed in deze klasse. Ondanks de matige materiaalkeuze zit het geheel wel solide in elkaar en klopt het ergonomisch gezien ook. Alle knopjes zitten waar je ze verwacht, de lay-out is eenvoudig en het multimediassyteem is helemaal bij de tijd. Navigeren, je telefoon koppelen, muziek luisteren: het is allemaal geen enkel probleem in de Stonic. De geluidskwaliteit van de stereo is daarbij bovengemiddeld goed. Daarnaast zitten de stoelen goed en is het interieur voldoende ruim, al houdt de ruimte op de achterbank niet over. Het interieur van de Stonic overtuigt in zijn degelijkheid en praktische bruikbaarheid, maar laat in esthetisch opzicht een paar steken liggen. Je kunt het interieur overigens iets leuker maken als je de sierdelen laat meespuiten in de contrastkleur van het exterieur.

Dik in orde

We zijn onderweg met de sterkste benzinemotor die in de Stonic te verkrijgen is: de 120 pk sterke T-GDI driecilinder turbo. De motor doet zijn werk hoofdzakelijk in stilte, maar wanneer je hem de sporen geeft, komt de kenmerkende driecilinder-roffel eruit. Al met al is het een zeer prettige krachtbron. Het vermogen is voor een auto als de Stonic voldoende om hem relatief vlot van zijn plek te laten komen. Doordat het maximum koppel van 170 Nm al bij 1.500 toeren beschikbaar is, overtuigt deze motor echter ook in de stad en bij tussenacceleraties op de snelweg. Je hebt nooit het idee dat je vermogen tekort komt en voor snelle inhaalacties is het niet nodig om terug te schakelen. Dit brengt rust in de rij-ervaring. De zesbak schakelt licht en trefzeker en de besturing is daar perfect mee in lijn. Je ontvangt niet echt feedback via het stuurwiel, maar bij het sturen ervaar je voldoende weerstand en kun je de auto in bochten prima plaatsen. Voor het segment waarin de Stonic zich bevindt, is dit dus dik in orde.

Een element dat minder rust brengt in de rij-ervaring is het ietwat stugge onderstel van de Stonic. Op landweggetjes en korte oneffenheden stuitert en schudt de auto al vrij gauw, terwijl hij in bochten ook weer niet bijster strak aanvoelt. Zeker als je in acht neemt dat dit soort auto's met name door een ouder publiek worden gekocht, valt die straffe afstemming niet echt te plaatsen. Het is ook weer niet zo dat de vullingen uit je kiezen rammelen, maar het viel ons wel op. Wellicht was het beter geweest als het onderstel iets zachter was afgesteld. Mensen kopen de Stonic tenslotte toch niet om met hoge snelheden B-wegen aan te vallen.

Overzichtelijk beperkt

Zoals we inmiddels gewend zijn van Kia is de keuze van losse opties beperkt. Je kiest een motorisering en zoekt daarbij het juist optiepakket uit en daarmee is het met de keuzevrijheid ongeveer gedaan, op de kleur na. Zo ook bij de Stonic. De basisuitvoering is op dit moment de ComfortPlusLine Navigator. Bestel je hem met de 120 pk sterke 1.0 T-GDi, dan kost hij op 5 euro na 23 mille. Standaard zijn dan zaken als een met leer bekleed stuurwiel, 17 inch lichtmetaal, airco en het fraaie multimediasysteem. Voor nog geen 500 euro meer koop je de Design Edition. Deze zit net zo goed in zijn spullen als de basisuitvoering, maar laat zich net wat meer personaliseren met allerlei kekke kleuraccenten. Voor een meerprijs van zo'n 1.100 euro heb je een Stonic DynamicLine op de oprit staan en voor dat bedrag ga je er qua luxe flink op vooruit. Opvallende extra's ten opzichte van de andere niveaus zijn key-less entry én start, climate control en de fraaie dakrails.

Aan de top van het gamma staat de ExecutiveLine. Hij maakt zijn naam - en de prijs van 25.495 euro - echt waar. Zaken als een verwarmbaar stuurwiel, chromen raamlijsten, dode-hoek-detectie en kunstlederen bekleding zijn enkel standaard op de top-uitvoering. Daarbij geldt dat de twee minst rijk uitgeruste versies zowel met de turboloze 1.2 MPI met 84 pk én de 120 pk sterke 1.0 T-GDi te verkrijgen zijn en de luxere versie enkel met het turboblok. De aandrijving gaat altijd enkel via de voorwielen en een automaat is - op dit moment - niet leverbaar. Overzichtelijk is het allemaal wel, maar wil je bijvoorbeeld wel de mooie dakrails, maar niet de sterkste motor, dan kom je van een koude kermis thuis. Wij snappen de filosofie erachter, maar voor de consument zou een wat grotere optielijst praktischer zijn.

Verrassing

Het is voor Kia de eerste keer dat er een B-segment cross-over in de modellen line-up staat. De Kia Stonic is zeker van toegevoegde waarde in het B-segment. Hij voelt degelijk en solide aan, daarbij ziet hij er ook nog eens representatief en stoer uit. De combinatie met de gunstige prijs en het feit dat de auto goed is uitgerust maakt dat wij denken dat de Stonic wel eens voor een verrassing kan gaan zorgen.

  • Aantrekkelijke prijsstelling
  • Fijne aandrijflijn
  • Onderscheidend ontwerp
  • Matige materialen in het interieur
  • Wat stoterig op oneffenheden
  • Beperkte keuze in opties