Beschuit met blauwe en witte muisjes! Er is een BMW geboren! De hagelnieuwe 2 Serie Gran Coupé is de eerste vierdeurscoupé in het compacte segment van het merk. De successen uit het hogere segment en het spieken bij de concurrentie heeft BMW ertoe bewogen om ook dit gat op te vullen. Een absoluut nakomertje; concurrenten als de Mercedes-Benz CLA en Audi A3 Limousine zijn al jaren op de markt. Nakomer of niet, het mag de pret van de geboorte niet drukken. Tijd om de jongste telg uit de Beierse familie eens aan de tand te voelen.
De naam lijkt verwarrend over komen. In de basis is de 2 Serie Gran Coupé namelijk gewoon een 1 Serie waarvan de achterzijde flink onder handen is genomen. Bij BMW hebben ze echter de gewoonte om de coupé varianten een serie hoger in te delen. Dat zagen we al eerder bij de vorige 2 Serie tweedeurs coupé en bij de 4 Serie coupé die leentjebuur speelde bij de 3 Serie.
Zoals gezegd vormt de 1 Serie de basis van onze testauto. Zo zijn er vooral aan de voorzijde van de auto bijzonder veel gelijkenissen te vinden. Verder naar achteren nemen de verschillen in rap tempo toe. Zo is de lengte toegenomen met 200 mm. De breedte is toegenomen met 1 mm en de hoogte gedaald met 14 mm. De ramen zijn uitgevoerd zonder frame, dus aan coupé kenmerken geen gebrek. De aflopende daklijn brengt ons bij de achterzijde van de auto. De opvallend vlakke achterlichten zijn geïnspireerd op de 8 Serie Gran Coupé. De zwarte balk die de achterlampen aan elkaar verbindt is standaard uitgevoerd in het zwart. De opstaande rand boven het kofferbakdeksel moet de nadruk leggen op sportiviteit. Alles bij elkaar een uitgesproken design wat niet iedereen kan waarderen. Maar juist dat maakt het geheel uniek en een blikvanger op elke straathoek.
Het mag geen verrassing zijn dat het interieur een kopie is van de huidige 1 Serie. Het is geen straf om hier te vertoeven. Bijzonder fijn is het stuur dat opvallend ver naar je toegetrokken kan worden. Een sportieve zithouding is dan ook snel gevonden. Achter het stuur vinden we een scherm waarop de klokken worden geprojecteerd. Wie hoopt op oogstrelende grafische kunsten komt van een koude kermis thuis. Er is kleurverschil te zien als er wordt geswitcht tussen de verschillende rijmodi en de navigatiekaart kan als miniatuur tussen de klokken worden getoond. Daarmee is bij BMW de koek op. Wie gek is op allerlei grafische gimmicks in het instrumentencluster kan zijn heil beter gaan zoeken bij een concurrent. De interface van alle schermen is bij andere merken vaak volledig te personaliseren.
Groot voordeel van de eenvoudige interface is de vindbaarheid van de verschillende functies. De menustructuren zijn logisch ingedeeld en de bediening verloopt vlekkeloos. De fijne centrale knop en de sneltoetsen tussen de stoelen zijn een groot pluspunt. Voorin kan men het tijdens een lange reis bijzonder goed uithouden. De achterpassagiers hebben het echter stukken minder riant. Met een lengte van 1.90 meter zit het hoofd ruimschoots tegen de aflopende daklijn geplakt. Qua beenruimte kom je er niet veel beter vanaf; langer dan een uur wil je niet op de achterbank verblijven. Zelfs de Hyundai i10 geeft je meer ruimte op de achterbank. Met 430 liter aan bagageruimte is de 2 Serie Gran Coupé ruim 50 liter ruimer dan de 1 Serie. De CLA biedt ruimte aan 460 liter en de A3 Limousine aan 425 liter.
Op het gebied van rijeigenschappen heeft BMW concurrenten altijd van zich af kunnen houden. Sportief, veel gevoel in het rijgedrag en natuurlijk achterwielaandrijving. Typische kenmerken die ervoor hebben gezorgd dat ware autofans overstag gingen in een keuze voor een BMW. Tijden zijn echter veranderd. Een belangrijk basisprincipe, namelijk achterwielaandrijving, is verdwenen voor de jongste leden van de familie. Omdat deze 2 Serie het onderstel deelt met de 1 Serie is loutere power op de achterwielen hier ook verdwenen.
Er is door de ingenieurs van BMW natuurlijk keihard gewerkt om de rijervaring te behouden, ondanks de switch naar de voorwielen. Vernuftige middelen als ARB-technologie (Aktornahe Radschlupfbegrenzung) moet ervoor zorgen dat het doorslippen wordt onderdrukt. Standaard wordt de auto uitgerust met BMW Performance Control. Dit zorgt ervoor dat de wegligging en wendbaarheid wordt verbeterd door de wielen aan de binnenkant van de bocht af te remmen. Door dit te doen voordat de griplimiet van de banden is bereikt wordt een neutraler stuurgedrag in bochten gerealiseerd.
Teruggrijpen op rijkwaliteiten van de 'oude' 1 Serie doen we niet. De 2 Serie Gran Coupé is helemaal nieuw en vergelijken zal niet eerlijk zijn. BMW blijft in deze auto excelleren in rijgedrag. Op vrijwel ieder punt steken ze met kop en schouder uit boven de concurrentie. Vooral in stuurgedrag en wegligging prefereren we het merk uit Beieren. Van de verlengde derrière merk je tijdens het rijden vrij weinig. De gewichtsverdeling is goed, sportiviteit is rijkelijk aanwezig en veel gevoel tijdens het rijden zit nog steeds in de genen van het merk. De motorisering in het vooronder is exact dezelfde als van de eerder geteste 118i. Meer over deze motor en versnellingsbak lees je in die test.
Op dit moment zijn er twee benzinemotoren en een dieselmotor leverbaar. De 3-cilinder benzinemotor met 103 kW (140 pk) vinden we in de 218i en zal de verkooptopper voor de Nederlandse markt gaan worden. Met deze krachtbron bezit je precies genoeg power om lekker weg te komen. Een racemonster mag je echter niet verwachten. In dat geval kan je beter voor de andere benzinemotor kiezen. Met 225 kW (306 pk) is de BMW M235i xDrive de snelste versie die op dit moment in de prijslijsten staat. Met een instapprijs van 65.100 euro spant deze snelle rakker dan ook de kroon in aanschafprijs. De instapprijs van de 218i is met 37.880 ruim 4.000euro goedkoper dan de CLA. De 228i xDrive met 2,0-liter 4-cilinder is uitsluitend leverbaar in de VS.
Dieselen mag tegen een prijs van 47.560 euro met de 220dA. Je krijgt dan een blok met 140 Kw (190 pk) in het vooronder waaraan vier cilinders zijn gekoppeld.
Overweeg je een 218i, dan is het uitgesloten dat je in een basisversie thuis komt. Het testmodel is precies uitgevoerd in de trim zoals je de auto op de oprit wilt hebben staan. Met het Executive Edition Pakket, automaat, elektrisch verstelbare stoelen, panoramadak, Adaptieve LED verlichting en Harmann Kardon Surround Systeem hebben we een auto van 52.965 euro. Met 100 kW (136 pk) en automaat heb je de CLA in vergelijkbare trim voor 53.455. Voor die 500 euro heb je dan wel een cilinder extra.
Ongetwijfeld zal het opvallend zijn hoe vaak het vergelijk is gemaakt met de CLA. Op dit moment is deze auto, samen met de A3 Limousine, de enige concurrent voor de 2 Serie. Het lijkt dus een kwestie van persoonlijke smaak als je wilt gaan shoppen voor een compacte coupé in het luxesegment. Toch willen we je een ongewone concurrent niet onthouden. De combinatie van sportiviteit in een coupévorm zien we namelijk ook sterk terugkomen in de Hyundai i30 Fastback N. Met een zeer interessante 2.0 liter motor wordt 275 pk naar de voorwielen gebracht en heb je zomaar een alternatief uit onverwachte hoek.
De BMW 2 Serie Gran Coupé moet je smaak zijn. De opvallende achterzijde maakt in ieder geval de tongen los op iedere verjaardag. Er moet worden gezegd; hoe langer je blijft kijken, hoe meer je het gaat waarderen. Schoonheid heeft ook zijn prijs; je levert in op ruimte achterin, maar de kofferbak is juist weer groter. Zo wordt er met de 2 Serie opnieuw een niche gevuld. Mag deze nieuweling net zo populair worden als zijn directe concurrenten dan is hij zijn geboorte dubbel en dwars waard. Wij houden het groeiproces goed in de gaten.