Mitsubishi Space Star
1.2 CVT Instyle

Joep de Heer - 13 april 2020

De laatste der Mohikanen

Mateloos populair zijn de kleine stadsmini's! De dekkingsgraad onder de huishoudens in Nederland is gigantisch. Heb je er zelf geen in bezit dan hebben de buren hem wel voor de deur staan. Ze zijn zuinig, compact, functioneel en hebben een bescheiden motor. Prima deal voor als je van A naar B wilt reizen met een auto zonder poespas. Maar uitsterven dreigt. De twee grootste fabrikanten PSA en VAG zullen de stekker uit de productie van hun modellen gaan trekken. Dat betekent een punt achter de immens populaire Up!, Mii, Citigo, C1, 108 en Karl.

Maar waarom stopt een fabrikant terwijl een model zo in trek is? Uiteraard draait het allemaal om geld. Wellicht is het je al opgevallen dat de prijzen van de A-segmenters de afgelopen jaren zijn gestegen. Dat komt vooral door de uitstoot en de veiligheidseisen. Fabrikanten zijn verplicht om steeds zuinigere motoren te plaatsen en moeten een breed pallet van veiligheidssystemen monteren. Dit drijft de prijs van de auto's behoorlijk omhoog. Gelijktijdig zijn de marges zeer mager en wordt er amper geld verdiend aan de kleine modellen. Toch weerhoudt dit sommige fabrikanten er niet van hun telg nieuw leven in te blazen. We maken kennis met de vernieuwde Mitsubishi Space Star!

Sportief baasje

De Space Star is in zijn huidige vorm al sinds 2013 op de markt. In 2015 kreeg de auto een facelift. In 2020 moet de Space Star opnieuw een facelift ondergaan. Ben je bekend met de modellen van Mitsubishi dan ken je ongetwijfeld het robuuste front dat terugkomt in bijvoorbeeld de Eclipse Cross en de Outlander. Dit zogenaamde 'Dynamic Shield' bestaat uit twee chromen delen die we vanaf nu ook zien terugkomen op de voorzijde van de Space Star. Hoewel het formaat van de auto klein is, geeft deze toepassing een krachtige indruk en draagt het model nu ook het familiegezicht. En er zijn meer noviteiten. Nieuwe LED verlichting op de voor- en achterzijde van de auto, 16 inch lichtmetalen wielen en een toegenomen lengte van vijf centimeter. In combinatie met de grote vleugel aan de achterzijde en de sportief gevormde bumper staat er een geslaagde en volwassen auto voor onze neus.

De jaren gaan tellen

Aan de binnenzijde is de bekleding onder handen genomen. Deze is samengesteld uit stof en eventueel leverbaar met stikwerk in verschillende kleuren. Ga je voor de luxe Instyle uitvoering dan mag je je ook rijk rekenen met toegevoegd synthetisch leder op je stoelen. Naast een paar uiterlijke wijzigingen is de indeling van het dashboard vrijwel onveranderd gebleven. Uiteraard zijn veel onderdelen voorzien van hard plastic. Dit is kenmerkend voor het segment en kan niet als storend worden ervaren.

Helemaal onderin vinden we een paar knoppen voor de stoelverwarming en de aansluiting voor de USB. Duidelijk knoppen die op een later moment zijn toegevoegd en zijn geplaatst op het toevallige plekje dat nog beschikbaar was. Hoewel het goed in elkaar steekt, zien we dat hierin de jaren gaan tellen. De luchtroosters zijn bijvoorbeeld nog boven het centrale midden scherm geplaatst. Hierdoor moet je je ogen echt van de weg afhalen om bijvoorbeeld de navigatie af te lezen. Concurrenten zoals de Kia Picanto en Hyundai i10 lopen daarmee voor op de Space Star en plaatsen het scherm op een hogere positie.

Vertrouwd met nieuwe touch

Om de auto te starten, kan er gebruik worden gemaakt van een startbutton. Je sleutel kan dus gewoon in je zak of tas blijven zitten om de auto te openen of te starten. Onder de kap ronkt nog steeds de vertrouwde 1.0- of 1.2-liter benzinemotor met een vermogen van 71 pk of 80 pk. Beiden zijn voorzien van drie cilinders. Prima motoren voor het formaat auto waarmee we van doen hebben. Strepentrekkers zijn het niet maar op de Nederlandse wegen kom je met het vermogen goed weg. Mits je niet met vijf volwassenen en een volle kofferbak rijdt uiteraard; dan is meer vermogen welkom. Rijden met vijf personen in de auto is mogelijk doordat er drie gordels achterin te vinden zijn. De 1.0-liter wordt uitsluitend geleverd als handgeschakelde 5-versnellingsbak. Bij de 1.2-liter kan bij de topversies de keuze gemaakt voor een CVT automatische transmissie. De CVT laat flink van zich horen op de invoegstrook van de snelweg; de rest van de route wordt weinig storend geluid vernomen. Wegligging en rijgedrag winnen niet de hoofdprijs binnen het segment maar zijn acceptabel. Temper dus je verwachtingen als je kwijlt bij het sportieve uiterlijk van deze Japanner.

Waarin je niet je verwachting hoeft te temperen, is in de hulpsystemen die kunnen worden geleverd. Zo is Lane Departure Warning (LDW) leverbaar: een systeem dan een akoestisch signaal geeft op het moment dat je over de lijnen van je rijbaan gaat. Automatisch grootlicht en een waarschuwing als je niet op tijd remt zijn allemaal aanwezig. Op het gebied van connectiviteit kan worden gerekend op Apple Carplay en Android Auto. Dit betekent dat je je smartphone kan koppelen aan de auto en de apps van je telefoon te zien krijgt op het centrale middenscherm van de auto. Zo kan je gebruikmaken van Spotify, Waze, Google Maps of Whatsapp zonder dat je daarvoor je telefoon in je handen hoeft te houden.

Vijf

Het getal vijf lijkt een belangrijke rol te spelen bij de Space Star. Er zijn namelijk vijf uitrustingsniveaus te verkrijgen. Alle uitvoeringen hebben vijf portieren, vijf zitplaatsen, vijf jaar fabrieksgarantie en vijf jaar gratis mobiliteitsservice in Europa. De prijs heeft dan weer weinig met het getal vijf te maken. Vanaf 12.990 euro mag de Space Star 1.0 Entry mee naar huis. De topversie 1.2 Instyle CVT is met 21.490 euro een flink stuk duurder. Opmerkelijk is dat je voor dit bedrag nog 650 euro moet bijbetalen als je de auto wilt voorzien van parkeersensoren.

Interessante modellen zijn de Cool+ en de Active. Deze starten bij respectievelijk 14.490 euro en 15.990 euro en zijn voorzien van airco, elektrische ramen, licht- en regensensor en DAB+. De Active is daarnaast ook nog voorzien van cruise control en een 7 inch smartphone Link Display.

Een blijvende Space Star

Waar we in 2013 nog weg konden rijden met een Space Star voor het bedrag van 8.790 euro en de meest luxe versie voor bijna 15.000 euro, is dat vandaag de dag ondenkbaar. Tel gerust vier tot zesduizend euro extra bij die prijzen op. Best een flink bedrag voor dit formaat auto. Daarmee komt de Space Star in het vaarwater van auto's die toch alweer bijna een segment hoger liggen. Denk daarbij aan een Dacia Sandero of Toyota Yaris. Wel is de instapprijs van de Space Star lager dan bijvoorbeeld de Up!! en gelijk aan de 108. De Space Star biedt je een volwaardige vijfzitter met vijf deuren en aardig volwassen rijgedrag. Met een opgegeven verbruik van slechts 4,5 liter per honderd kilometer heb je een van de zuinigste en goedkoopste ruimtewonders in zijn klasse te pakken. Vooral nu we afscheid moeten nemen van een aantal concurrenten wordt de Space Star een interessanter alternatief. Geen slecht idee dus van Mitsubishi om de auto nog een facelift te gunnen.

  • Vijf zitplaatsen
  • Praktisch
  • Volwassen uiterlijk
  • De topversie zonder parkeersensoren
  • Schurkt qua prijs tegen B-segment