Kia kwam in Nederland in 1993 voor het eerst voor in de verkoopstatistieken. Met 143 verkochte auto's had het merk verre van een vliegende start, maar de verkoopstijging in de opvolgende jaren is indrukwekkend voor het destijds - voor ons - nieuwe Koreaans merk. Het marktaandeel groeide met wat ups en down tot een fraaie bijna 5 procent vorig jaar. Toen de Picanto in 2004 op de markt kwam, gingen de verkoopcijfers nog verder in de lift. Tot op heden werden ruim 93.000 exemplaren van deze auto verkocht en was de auto vooral in zijn tweede generatie uiterst succesvol. Het merk komt nu met de derde generatie van deze verkooptopper. Of deze auto het wederom in zich heeft om de absolute nummer één in zijn segment te worden, zal blijken uit een test met deze A-segmenter.
De kwaliteiten van de tweede generatie Picanto kwamen mede op het conto van de uiterlijke verschijning. Waar het gros van de auto's in dit segment vooral behoudend getekend is, is de Picanto onderscheidend en bovenal fraai getekend. Veel lijnen lijken grotendeels hetzelfde gebleven, maar schijn bedriegt. De nieuwste generatie komt nóg volwassener over dan het model dat hij aflost. Het zijn vooral de details van het ontwerp die het er toe doen, waardoor de Picanto optisch moderner is dan veel zijn zijn concurrenten. We rijden met de sterkste variant die altijd is voorzien van het GT-line-uitrustingsniveau.
Door de vele fraaie, vooral rode details is het een auto die opvalt in het dagelijks verkeer, maar ook zeker in het segment waarin hij opereert. In de neus vallen de rode accenten in de grille en de fraaie mistlampen direct op. Op de flanken zie je de mooie lichtmetalen wielen, de gedrongen ontwerpstijl en de rode accenten op de side-skirts. Aan de achterzijde is de Picanto meer dan ooit een evolutie van de vorige generatie, al lijken de achterlichten wel een beetje op die van de Opel Karl. Het geheel is modern en gaat mee met de trend waar details en personalisatie de aandacht vergen.
Soms zit je in een auto en heb je het gevoel in een klasse hoger plaats genomen te hebben. Waar veel auto's in het A-segment nog vooral basic vormgegeven zijn en her en der nog plaatwerk zichtbaar is, is dit in de Picanto juist het tegenovergestelde. Alles is bekleed met fraai kunststof - hoewel niet van een zacht materiaal - en ook het ontwerp mag er zijn. Zijn voorganger was al voorzien van een fraai interieur, maar de nieuwe Kia Picanto spant de kroon. Waar je in mede-verkooptopper Up! een strak en wat kaal dashboard vindt, is dat van de Kia volwassen. Zaken die direct opvallen zijn het grote touchscreen, het dikke stuurwiel, de bediening van de airco en de vorm van de ventilatieroosters. Vooral het grote scherm in het midden van het dashboard maakt indruk. Niet alleen qua grootte, maar ook qua functies en bedieningsgemak.
Net als op de carrosserie is het interieur voorzien van allerlei rode accenten. Waarbij vooral die op de pookhoes, het stuurwiel en de - kunstlederen - stoelbekleding in positieve zin opvallen. Qua comfort is de Picanto een echte A-segmenter, al zijn de uitzonderingen hier wederom de bevestiging van de regel. Net als veel van de concurrenten is de zitpositie op de voorstoelen prettig en is de ruimte voor lijf en leden ruim voldoende. Op de achterbank is - ondanks de standaard aanwezige achterdeuren - vooral plek voor kinderen, want volwassenen hebben er door de beperkte beenruimte weinig te zoeken. Achter de achterbank is plek voor 255 liter bagage, welke is uit te breiden naar 1.010 liter. Dit is niet alleen beter dan eerder genoemde Volkswagen, maar ook de Opel Karl scoort minder.
Onder de kap van onze topversie ligt een 1.248 cc grote viercilinder met 84 pk en een maximum koppel van 122 Nm. Een dergelijke waarde stond ooit garant voor spectaculaire prestaties voor een auto in de kleinste klasse, maar door het wagengewicht van 835 kg léég en de nadruk op zo zuinig mogelijk van A naar B rijden, wordt de standaardsprint in 12 seconden geklaard en is de top behaald bij 173 kilometer per uur. In de praktijk zijn deze waarden ruim voldoende om rap mee te komen in het dagelijks verkeer. Toch is het onderstel dusdanig goed dat je meer vermogen verlangt. Kia heeft een prettige turbomotor in de schappen liggen die naar onze mening zijn weg best mag vinden naar het vooronder van de Picanto.
Tegenvallen doet de voorlopig sterkste motorisering niet. Zeker als je ook eens rijdt op de snelweg. Inhalen gaat gemakkelijker dan ooit met een Picanto en dankzij het volwassen onderstel ga je vol vertrouwen bochten in - hoe scherp dan ook. Ook het remmen gaat strak. Dit komt mede doordat hij in dit uitrustingsniveau voorzien is van schijven rondom, maar ook doordat de auto nauwelijks 'duikt'. Het geheel maakt een volwassen indruk en - net als bij het interieur - waan je je in een klasse hoger.
De Picanto is te bestellen in twee motorische smaken. Aan de basis staat een 1.0 driepitter met 67 pk die altijd gekoppeld is aan een handgeschakelde vijfbak. Ook de 1.2 viercilinder met 84 pk is standaard voorzien van een handbak met vijf verzetten, maar is op verzoek ook te voorzien van een automaat. Voor net 11 mille staat de basisversie van de kleinste Kia in de prijslijst. Voor 500 euro meer wordt een extra zitplaats toegevoegd op de achterbank, wat ook voor het volgende uitrustingsniveau geldt. Ondanks dat de basisuitvoering slechts over vier zitplaatsen beschikt, bezit hij standaard al over een aantal bijzondere zaken. Zo zijn een geïntegreerde radio met USB- en MP3-aansluiting aanwezig, zijn de bumpers in de carrosseriekleur gespoten en is het glas rondom getint. Ga je een stap hoger in het gamma, dan zijn zaken als airco, elektrisch bedienbare ramen vóór en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel standaard aanwezig.
Nóg een trede hoger staat de ComfortLine. Bijzonder is dat zowel dit niveau als de volgende - de DynamicPlusLine - enkel verkrijgbaar zijn met vier zitplaatsen. De eerst genoemde heeft onder andere remschijven achter en Bluetooth connectiviteit en het op één na hoogste uitrustingsniveau voegt daar nog zaken als cruise-control, het fraaie multimediasysteem - met navigatie - en een achteruitrijcamera aan toe. Voor de 1.0 geldt de ExecutiveLine als topmodel, met verwarmbare voorstoelen en parkeersensoren achter als belangrijkste toevoegingen. Ben je gevallen voor de 1.2 met handbak, dan heb je de keuze uit liefst één model: de GT-Line. Dan krijg je de auto zoals wij hem reden, dus met het fraaie uiterlijk met zijn stoere bumpers en mooie rode accenten. Ook in het interieur heb je niks te wensen over. Het is wel bijzonder dat de sterkste variant enkel als GT-Line te verkrijgen is en hierdoor een vanafprijs van ruim 16 mille heeft.
Ben je in de markt voor een compacte auto, dan is het aanbod bijna niet meer te overzien. Waar 'vroeger' slechts een paar merken actief waren in het A-segment, doe je als merk bijna niet meer mee als je geen telg hebt in deze belangrijke klasse. Als je kijk naar de verkoopcijfers in Nederland dan valt op dat zowel de Up!, Karl als Picanto zich stevig hebben genesteld in de top-10 en dat ook de Toyota Aygo voorzichtig om de hoek komt kijken met een 10de plek. Toch hebben de al eerder genoemde drie modellen een ruime voorsprong en liggen ze qua verkoopaantallen dicht bij elkaar.
Het is daarom niet vreemd dat Kia gekozen heeft voor een evolutie als het gaat om het ontwerp, maar een ware revolutie - zeker ten opzichte van de concurrentie - als het gaat om pure kwaliteit. In het C- of D-segment zijn vooral de Duitse merken oppermachtig, maar vooral kleinere auto's worden meer en meer gekozen buiten de Europese merken. Daar spint Kia zeker garen bij en met de nieuwe Picanto heeft het merk een verkooptopper in spé in handen. Niet alleen ten opzichte van de concurrentie in het segment heeft de auto sterke pluspunten, ook ten opzichte van een segment hoger zijn er genoeg redenen om toch voor de kleinste Kia te kiezen.