Wie kent hem niet? De Volkswagen Up! is een zeer geliefde auto bij rijdend Nederland. De combinatie van een compact model, laag verbruik en de ruimte binnenin maken de auto tot een ongekend succes op Hollandse bodem. Na een paar jaar op de markt vindt Volkswagen het nu tijd voor een opfrisbeurt. Het bedrijf uit Wolfsburg maakt van de gelegenheid gebruik om een krachtiger motor te presenteren. Onder de kap vinden we namelijk een 1.0 liter TSI motor die we eerder in andere modellen van het concern vinden. De combinatie van een turbo en directe inspuiting maakt dat er 90 pk uit het blokje wordt geperst. Of deze verschillen genoeg zijn om de Up! weer mee te laten komen met de moordende concurrentie, zoeken we uit in deze test.
Na een rondje om de auto gelopen te hebben, moeten we concluderen dat we niet direct de verschillen zien met het voorgaande model. Pas nadat we twee foto's naast elkaar houden, zien we wat Volkswagen aan de populaire a-segmenter heeft veranderd. Aan de achterzijde zien we een strakker opgezette achterklep en aan de voorzijde een nieuwe bumper en led-dagrijverlichting. Hoewel de verschillen met het vorige model minimaal zijn, is de Up! waarin we rondrijden toch een blikvanger door zijn opvallende Beats by Dr. Dre-styling. De rode accenten op de spiegelkappen en de wielen maken de Up! tot een nóg leukere auto dan het al was. Hoewel de Up! geen ware sportauto is, zorgt de combinatie van de striping en de geblindeerde ruiten toch voor een lekkere toef sportiviteit.
De binnenzijde is net zo opvallend als de buitenzijde. Het vele gebruik van witte panelen geeft het gehele interieur een frisse tint. De combinatie met rode accenten en stiknaden maken het geheel helemaal af. Volkswagen heeft het nodige harde plastic in het interieur gepompt om de kosten laag te houden. Vooral de middentunnel tussen de bestuurders- en bijrijdersstoel doet hierdoor een tikkeltje goedkoop aan. De stoelen sieren zich met mooi afgewerkte bekleding en bieden voldoende comfort voor een stadsrit. Op de achterbank zit je als volwassen man van 1,90 meter niet erg riant. De knieën zitten strak tegen de voorstoel en met je kruin raak je het plafond. De kofferruimte is met een afmeting van 251 liter prima voor een stadsauto. Door het wegklappen van de achterbank is de kofferruimte nog uit te breiden tot 959 liter. Hiermee staat de Duitser echter het niet aan de top van het segment; landgenoten, maar ook Koreaanse concurrenten in deze klasse bieden meer ruimte.
Op de plaats waar we normaliter het scherm van het infotainmentsysteem vinden, prijkt bij de Up! een telefoonhouder. Door het downloaden van een speciale gratis Volkswagen Up!-app is het mogelijk om via Bluetooth, auto en telefoon met elkaar te verbinden. Hoewel verbinding maken geen enkel probleem is, storen we ons vooral aan de bruikbaarheid van de applicatie. Hoewel we van een hippe auto anders zouden verwachten, is Spotify niet geïntegreerd in de app en is het praktisch onmogelijk om navigatie en de bekende muziekdienst gelijktijdig te gebruiken. Je zou verwachten dat muziek centraal staat, maar bij deze Beats uitvoering missen we een gemakkelijke USB-aansluiting om onze muziek vanaf een USB-stick af te spelen. Bij elkaar opgeteld zijn het een paar missers die eenvoudig verholpen hadden kunnen worden. Wel zijn we zeer te spreken over de geluidskwaliteit van de boxen in de auto. Het geluid is kraakhelder en vooral de lage tonen worden subliem afgespeeld door de subwoofer achterin de auto. Dat is zeker in deze klasse geen gemeengoed.
Het uiterlijk doet de nodige sportiviteit vermoeden. Of de nieuwe TSI-motor met 90 trappelende paarden dit sportieve uiterlijk ook in de praktijk brengt, merken we al snel zodra we het asfalt opzoeken. De cijfers liegen er niet om; met een topsnelheid van 185 km/u en een standaardsprint van 9,9 seconden liggen de verwachtingen hoog. Opvallend genoeg zijn dit exact dezelfde cijfers als de allereerste Golf GTI destijds noteerde. Hoewel de versnellingsbak niet gebouwd is voor zoveel sportiviteit doet de auto het prima bij een stoplichtsprint. Je bent weliswaar nog steeds niet snel genoeg om een Tesla bij te houden, toch is het een fikse vooruitgang in vergelijking met de instapper met 60 pk. De auto ligt goed op de weg en dankzij het compacte formaat en de korte wielbasis zijn wegen met bochten een waar plezier om op te rijden.
Dat de extra pk's niet gratis zijn, spreekt voor zich. De Up! TSI is beschikbaar vanaf 15.461 euro, wat bijna vier mille meer is dan de basisuitvoering. Bijna 16 mille voor een auto van dit formaat is flink schrikken. Wil je de Beats Up! met bijpassende styling, audio waar Dr. Dre aan geknutseld heeft en elk mogelijk ander vinkje in de optielijst? Dan mag je nog een stukje dieper in de buidel tasten en betaal je bijna 20 mille. Maar dan beschik je wel over zaken als stoelverwarming, achteruitrijcamera, panoramaschuif-kanteldak en 16-inch lichtmetalen wielen. Ook niet onbelangrijk is het Beats soundsysteem met 300 watt, een digitale versterker, subwoofer en 6 speakers om overal maximaal te genieten van dampende dreunmuziek. Als je het niet nodig vindt om een uitgebreid gestylde auto te hebben die ruim in z'n vermogen zit, dan biedt Volkswagen nog steeds het vertrouwde recept met modellen van 60- tot 75 pk. Hoewel we anders hadden verwacht, viel het verbruik van de sterkste versie niet tegen. Ondanks dat de fabrieksopgave van 1 op 22,7 niet haalbaar was, scoorden we toch een keurige 1 op 17,2.
Bijna was de facelift van Volkswagen onopgemerkt aan ons voorbij gegaan. Al zijn de verschillen aan de buitenzijde minimaal, onder de kap zijn deze wel degelijk merkbaar. De nieuwe 90 pk TSI motor maakt rijden met de Up! stukken leuker van voorheen. Mix je deze combinatie met het unieke stylingspakket van Dr. Dre, dan heb je één van de leukste stadsauto's die momenteel verkrijgbaar is. De Up! Beats is een auto die perfect aansluit op de jonge autorijder. Of deze hippe jongeren zo'n dik aangeklede Up! kunnen betalen, laten we voor het gemak maar even in het midden. Volgens ons is de Up! weer helemaal bij de tijd om wederom de verkooptopper bij Volkswagen te zijn. Stiekem zouden we ook zelf best zo'n dikke Up! op onze oprit willen hebben.