Skoda is al een tijdje bezig met het afschudden van het saaie imago dat het merk lange tijd achtervolgde. De Kamiq is de laatste toevoeging aan het tegenwoordig strakke aanbod van het merk. Met deze compacte cross-over stapt Skoda een behoorlijk grote markt in.
In de volle markt van de compacte crossovers wordt het voor autofabrikanten steeds moeilijker om iets onderscheidens neer te zetten. De Skoda Kamiq staat daarbij ook nog eens op hetzelfde platform als de Volkswagen T-Cross en de Seat Arona. Naast de concurrentie uit eigen keuken heeft praktisch ieder automerk in dit segment inmiddels iets aan te bieden. Is de Kamiq het overwegen waard, of kun je beter een deur verder kijken? Wij nemen de proef op de som met dit opvallende felrode exemplaar.
Om te beginnen lijkt de Kamiq op niets wat er nu al beschikbaar is. Skoda heeft hem een leuk en fris uiterlijk meegegeven. Met name de voorzijde is uniek, met twee rijen LED's die fungeren als dagrijverlichting en dynamische knipperlichten. Daaronder zijn dan vervolgens à la Citroën de koplampen gemonteerd. Ondanks het feit dat er niet bepaald een grote motor onder de kap ligt, heeft de motorkap een soort 'powerdome' gekregen; een verhoging in het midden. Deze loopt taps toe richting het prominente Skoda-logo op de voorzijde. Inmiddels hoef je je daar al lang niet meer voor te schamen. De auto's van het merk ogen tegenwoordig strak en modern, twee principes die de Kamiq maar wat graag uit lijkt te willen stralen.
Gaan we naar de achterzijde, dan vertoont de auto meer overeenkomsten met zijn directe familie. De achterlichten hebben de kristalachtige behuizing die we al kennen van onder meer de Scala en de Karoq. De Kamiq blijft duidelijk herkenbaar een Skoda, maar het ontwerp heeft toch een leuke twist gekregen. Verder is de cross-over mooi in proportie en oogt hij lekker sportief in het rood. Zeker met een lekkere set wielen eronder staat er een strakke en onderscheidende auto op de stoep.
Wanneer we in de Kamiq stappen, vallen er direct een aantal dingen op. Het interieur is ruimtelijk opgezet, een indruk die wordt versterkt door het grote glazen dak. Voorin zit je goed en ook achterin kun je prima plaatsnemen. In dit opzicht wordt het wel weer duidelijk dat Skoda heer en meester blijft op het gebied van ruimte-aanbod binnen de VAG-groep. Wel is de zitting van de voorstoelen aan de vlakke kant voor de wat langere mensen onder ons, waardoor de bovenbenen niet optimaal ondersteund worden. De afwerking van het interieur is zeer goed te noemen. De gebruikte materialen ogen hoogwaardiger dan bij de T-Cross het geval is en de Kamiq ziet er van binnen frisser uit. De sierlijst, die iets weg heeft van een lichte houtsoort, en de gekozen stof op de stoelen dragen hier in grote mate aan bij. Een sobere indruk zul je bij de Kamiq niet aantreffen.
De systemen die we verder in de auto aantreffen zijn bekend van VAG, maar met een Skoda-sausje eroverheen. Virtual Cockpit werkt erg prettig en het is fijn dat er aan weerszijden van het centrale scherm nog sneltoetsen zitten om vlot van menu te kunnen wisselen zonder dat je al te veel wordt afgeleid. De multimedia is echter niet het nieuwste van het nieuwste dat in de schappen ligt bij het concern. Af en toe lijkt het wat traag te werken en het scherm is van een minder hoge resolutie dan we eerder gezien hebben. Daarnaast zul je in de Kamiq de beschikking moeten hebben over een USB C-kabel wanneer je je telefoon bekabeld wil koppelen, want in tegenstelling tot Volkswagen doet Skoda niet meer aan USB 3.0. Toekomstbestendig, maar vandaag de dag voor veel mensen nog niet echt handig.
Bij Skoda's voert comfort veelal de boventoon als het gaat om de rij-eigenschappen. Bij de Kamiq is dit niet anders. Aan alles merk je dat de auto er vooral op is gericht om de bestuurder een zo gerieflijk mogelijke rit te bezorgen. De rij-eigenschappen zijn daarbij wel wat minder dynamisch dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Niet dat dit iets ergs is, want Skoda zet de Kamiq toch niet in de markt als een ware stuurmansauto. De Tsjech laat zich gemakkelijk bedienen en is daarmee uitermate geschikt voor stadsgebruik, maar door de comfortabele afstemming van het onderstel kun je er ook prima lange afstanden mee afleggen. Wanneer je de Kamiq in de sportstand zet gebeurt er niet echt veel, afgezien van een iets zwaarder wordende besturing en een wat scherpere gasrespons. De auto onthoudt je geselecteerde preferenties overigens niet volledig. Wanneer je hem een tijdje laat staan en daarna weer opnieuw instapt, moet je de gewenste rijmodus weer opnieuw inschakelen en eventueel de veiligheidssystemen, zoals lane assist, uitzetten.
De 1.0 TSI driecilinder turbo kennen we al uit andere VAG-producten. Het blokje heeft voldoende pit voor het formaat van de Kamiq en pakt met name onderin lekker op. Wanneer je op de snelweg iemand in wil halen, kan dat in principe ook gewoon in de zevende versnelling. De motor is op zijn best wanneer je hem onderin en in het midden van het toerengebied houdt; trap het gas te diep in en hij klinkt opeens behoorlijk rumoerig. Overigens zorgt de DSG er wel voor dat de motor voornamelijk onderin opereert, want de bak schakelt in de reguliere stand ontzettend snel op. Als je dan vervolgens weer gas wil geven moet hij een aantal versnellingen terug, waardoor er een vertraging in de reactietijd optreedt. In de 'S' blijft de automaat dan weer te lang in de versnellingen hangen. Onze tip: zet de Kamiq in de sportstand, maar houd de bak in 'D'. De auto reageert dan iets directer op het gas en de DSG schakelt ook wat later op, zonder overdreven lang in de versnellingen te blijven hangen.
Tijdens onze testperiode scoorden we een gemiddeld verbruik van 6,5 liter op 100 km met de Kamiq. Voor het type auto is dit netjes te noemen, maar het is wel te merken dat het verbruik bij veel snelwegkilometers behoorlijk toeneemt. Ter vergelijking: de Seat Arona scoorde met zijn 1.5 TSI viercilinder en handbak niet heel veel slechter: 7,2 liter op 100 km.
Als het gaat om het bieden van value for money, zit Skoda eigenlijk altijd wel goed. Toch lijkt het verschil met de zustermerken wel kleiner te worden. De Kamiq is verkrijgbaar vanaf 23.990 euro in de 'Active'-uitvoering met de 95 pk sterke 1.0 TSI. Bij dit uitrustingsniveau krijg je standaard al onder meer de LED-verlichting, een lichtsensor, airco en veiligheidssystemen als Front- en Lane Assist. Voor 1.100 euro meer kun je de Active ook bestellen met de 115 pk sterke variant van de driecilinder. Bovendien krijg je dan zes in plaats van vijf versnellingen tot je beschikking. De andere uitrustingsniveaus Ambition, Sport Business, Style en Business Edition zijn overigens niet leverbaar in combinatie met de basismotor.
Wij rijden de Kamiq zoals reeds vermeld in de 115 pk sterke variant van de 1.0 TSI, gekoppeld aan de zeventraps DSG. Onze testauto is een 'Business Edition', de duurste uitvoering van de Kamiq. Je bent hiermee voorzien van full-map navigatie, virtual cockpit, verwarmbare voorstoelen, het Skoda Sound System en witte sfeerverlichting. Inclusief de meerprijs van 1.000 euro voor de automaat komen we op een vanafprijs van 30.880 euro uit. Onze testauto beschikt over nog wat extra opties, zoals een parkeerassistent, het panoramadak en de selecteerbare rijmodi, waardoor de uiteindelijke catalogusprijs 34.625 euro bedraagt. Je bent dan wel van veel -niet alle- gemakken voorzien, toch blijft het een stevig bedrag voor een auto uit het B-segment.
Skoda heeft met de Kamiq een verstandige zet gemaakt. Het merk was namelijk nog niet vertegenwoordigd in een segment dat populairder lijkt te zijn dan ooit tevoren. Met deze frisse en eigentijds ogende cross-over biedt Skoda een onderscheidende optie aan die volwassener oogt dan een T-Cross of Seat Arona, de broertjes van de Kamiq. In het interieur wordt deze lijn doorgetrokken, want het geeft zelfs een meer hoogwaardige indruk dan dat van de Volkswagen. Als het gaat om de rij-eigenschappen zit de Skoda duidelijk aan het comfortabele eind van het spectrum.
Wel is het zo dat Skoda niet langer de voordeligste optie is binnen het VAG-concern. De T-Cross zit wat betreft de prijsstelling op ongeveer hetzelfde niveau, maar de Seat Arona duikt er iets onder. Waarschijnlijk heeft het opgevijzelde imago van Skoda hier iets mee te maken, maar het zal ook liggen aan het feit dat de Kamiq in geen enkel opzicht onderdoet voor zijn directe familieleden.