Kia ProCeed
1.6 T-GDI DCT7 GT

Martijn Verhoef - 17 juni 2019

Sportief in een nieuw jasje

Veel autofabrikanten hebben het geprobeerd en slechts enkelen bleken succesvol: een model op de markt brengen dat buiten de gebaande paden van een segment treedt. De reïncarnatie van de Volkswagen Scirocco of het asymmetrische van een Hyundai Veloster bleken bijvoorbeeld niet voldoende kopers te trekken. In hetzelfde segment bood Kia al enige tijd de Pro_cee'd aan, als dynamisch alternatief voor de gewone C-segment hatchback.

Het type profiteerde twee generaties mee van de Cee'd-familie en kwam in zijn nadagen zelfs als heuse - en uiterst vermakelijke - GT op de markt. Inmiddels zit niemand meer op een driedeurs hatchback in het C-segment te wachten en dat betekende het einde van de Pro_cee'd. Maar niet getreurd, want er is nu een ProCeed. Wij rijden het nieuwe model als GT, om te ontdekken of deze Kia net zo vermakelijk is als zijn looks doen vermoeden.

Zoals het hoort

Behalve dat de naam al een stuk makkelijker getypt kan worden, verandert er veel meer ten opzichte van de illustere voorgangers. De ProCeed is nu een shooting brake, een carrosserievorm die we kennen van bijvoorbeeld de Mercedes-Benz CLA. Een slimme keuze van Kia, want de genoemde Duitser blijkt uiterst succesvol te zijn, terwijl de directe concurrenten geen alternatief hebben. Plaatsen we de lifestyle combi van Kia nu direct in het premium hoekje?
Qua uitstraling zou de ProCeed daar in ieder geval niet misstaan, want de auto is sierlijk en sportief vormgegeven.

De neus is ons natuurlijk bekend, maar als GT kan de ProCeed rekenen op een honingraatgrille en diverse rode accenten. Vanaf de A-stijl wordt het ontwerp uitgesproken anders dan dat van de Ceed, met de lage voorruit en sterk aflopende achterkant. Het uitgeklopte bumperwerk zal je op iedere ProCeed aantreffen, want de Kia wordt standaard in GT-Line tenue geleverd. De GT doet nog een schepje bovenop het al sportieve uiterlijk, met iets anders gevormde luchtinlaten en de rode accenten. De achterzijde is de meest besproken kant van de auto en de meningen zijn unaniem positief. De samengeknepen achterlichten die in een lange baan naar elkaar toegroeien over de achterklep hebben wellicht een tikje Porsche-genen, maar ze staan de auto erg goed.

Iets negatiefs roepen over het uiterlijk blijkt een opgave, maar als we toch iets moeten roepen: het is jammer dat de achterlichten niet helemaal in elkaar doorlopen, want de kier die je net boven het Kia-logo ziet, is een klein smetje op het blazoen.

Pijnpunten

Vanbinnen deelt de ProCeed het dashboard met zijn Ceed-broers. De ergonomie is goed en de gebruikte materialen zijn in orde, zoals we bij de hatchback en SW ook merkten. Verwacht niet de uitbundigheid die het uiterlijk doet vermoeden, maar je vindt een prima plek binnenin de lifestyle combi. Het was mooier geweest als er meer onderscheid binnen de familiereeks was geweest, om zo het unieke karakter van de ProCeed extra te benadrukken. De eentonige kleurstelling en glimmende pianolakken zijn voor deze Kia net niet passend, maar een opgewaardeerd interieur zal binnen enkele maanden worden geïntroduceerd voor de ProCeed. We hebben het dan puur om de uitstraling, want zoals gezegd zijn de materialen van prima kwaliteit en bovendien zijn er geen bijgeluiden hoorbaar.

Het stuur ligt goed in de hand en is voldoende axiaal en radiaal te verstellen. De stoelen bieden een goede ondersteuning in zowel zitting als in de wangen. Zoals het een echte GT betaamt wordt je op een comfortabele manier vastgegrepen. Bovendien is de bestuurdersstoel voorzien van elektrische verstelling met een geheugenfunctie. Wat wel opvalt, is dat de zitpositie hoger is dan je verwacht in een sportief model. Dat past ten eerste niet echt bij de beleving, maar het betekent ook dat je vrij snel met je kruin tegen het dak aan zit. Het zal ongetwijfeld met de beenruimte achterin te maken hebben, want doordat de voorstoelen iets hoger zijn geplaatst, kun je ook als volwassene redelijk de voeten kwijt. Door het lage aflopende dak wordt je hier net zo goed beperkt in hoofdruimte en dien je bovendien op te passen bij het in- en uitstappen. De bagageruimte is wellicht compacter dan die van de SW, maar met 594 liter inhoud heb je nog steeds geen reden tot klagen. Bovendien blijkt de ruimte praktisch in te delen, mede door de organizer onder de vloermat.

Waargemaakte aspiraties

We waren positief verrast door de Pro_cee'd GT met zijn 1,6 liter turboblokje en het is dan ook geen straf dat Kia datzelfde blok ook in de nieuwe ProCeed heeft geplaatst. De shooting brake is zo'n 80 kilo zwaarder dan zijn driedeurs voorganger, maar in de praktijk blijkt ook de nieuwe telg voor behoorlijk wat vermaak te zorgen. De 265 Newtonmeters sleuren er lekker aan en de testauto beschikt ook nog eens over de fijne zeventraps automaat met dubbele koppeling. De combinatie zorgt ervoor dat je moeiteloos accelereert en bovendien de sportieve aspiraties die horen bij het uiterlijk waarmaakt.

Zowel in acceleratie vanuit stilstand als bij tussensprintjes stelt de auto niet teleur. Kia heeft duidelijk werk gemaakt van de algehele beleving, want het totaalplaatje komt doordacht en compleet over. Zet de auto in Sport en de aanwezige sportuitlaat doet ook nog een duit in het zakje. Niet overdreven, maar net op het randje vraagt de Koreaan om nog meer aandacht van zijn omgeving. Alsof de ProCeed met zijn fraaie lijnen zich zorgen moet maken om een gebrek aan aandacht. De ingenieurs in Duitsland hebben ook nog eens werk gemaakt van de besturing, een punt dat bij de vorige Pro_cee'd nog wat aandacht nodig had.

De auto is een stuk directer en daarmee goed te plaatsen in bochten. Het onderstel is comfortabeler dan je verwacht, maar weet genoeg aan de inzittenden door te geven om hen bij het rijden te betrekken. Het theoretisch verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer halen we door het uitdagende rijgedrag bij lange na niet. We blijven steken op 1 op 11, wat betekent dat je nipt aan 500 kilometer actieradius zit. Een goede relatie opbouwen met de plaatselijke benzinepomp is dan ook het devies.

Compleet en betaalbaar

Doordat de CO2-uitstoot bij de 1.6 T-GDI binnen de perken blijft, wordt de auto niet onevenredig hard gestraft door de overheid. Het maakt dat je voor 43.295 euro al de 204 pk sterke lifestyle combi op de stoep hebt staan. De automaat vraagt om nog eens 2.000 euro extra. Maar daarna hoef je alleen nog maar een lakkleur te kiezen, want wat je verder allemaal op de foto's ziet is standaard aanwezig.

Het bedrag onderaan de rekening blijft natuurlijk behoorlijk hoog, maar troost je met de gedachte dat je vanaf 30.995 euro al een ProCeed GT-Line met 1.0 T-GDI turbomotor (120 pk) kunt rijden. Ook dan zit de auto al goed in zijn spullen, want zaken als stoel- en stuurwielverwarming, schuif/kanteldak en full-led koplampen zijn standaard aanwezig. De DCT7 automaat kun je verder alleen in combinatie met de 1,4 liter benzinemotor of de 1.6 CRDi dieselmotor krijgen.

Beloonde ambitie?

Naast het feit dat het bijzonder dapper is van Kia dat ze met een shooting brake die barst van de ambitie op de proppen komen, verdient het merk nog meer lof doordat ze het totaalplaatje zo geslaagd hebben weten te maken. Als GT matchen de prestaties volledig met het uiterlijk, maar ook in andere uitvoeringen kun je jezelf verzekeren van een hele plezierige auto. Comfortabel waar het moet en sportief waar het kan.

In een markt waarin de consument steeds meer op zoek gaat naar individualisme en luxe weet de ProCeed zich uitstekend te profileren. Of de positieve reacties van voorbijgangers een voorbode zijn van groot succes moet blijken, maar wij zijn in ieder geval fan.

  • Sportieve én sierlijke uitstraling
  • Grote bagageruimte
  • Waar voor je geld
  • Hoge zit met beperkte hoofdruimte
  • Mist onderscheiding in interieur
  • Lust een slokje