Kia Pro_cee'd
1.4 CVVT ISG X-ecutive

Harold Rolloos - 16 augustus 2009

Groene prijsvechter

Eco is hip in autoland. Doe je niet mee, dan hoor je er vandaag de dag niet meer bij. Het Koreaanse Kia wilde de boot niet missen en kwam met ISG (Intelligent Stop & Go) op de cee’d, cee’d Sporty Wagon en de pro_cee’d. Het is een slim start/stop-systeem om brandstofverbruik te reduceren, goed voor een A-label, slechts twintig procent bijtelling en dus weer prettig voor de portemonnee. Wij kozen ervoor om dit milieuvriendelijke snufje te testen in de sportiefste van de drie, de Pro_cee’d.

Aanstaande verandering

Hoewel de Kia Pro_cee’d alweer een behoorlijke tijd meedraait en hem later dit jaar een grondige facelift staat te wachten, verveelt het huidige model nog steeds niet. Door de sportieve lijnen, de dakspoiler en aangedikte uitlaatpijp is de Koreaan een vlotte verschijning. Standaard krijgt de pro_cee’d onder meer 16 inch lichtmetaal mee. In de X-pect-uitvoering met ISG (waarover later meer) mag de Kia voor net geen vijftien mille de showroom verlaten. Een hele nette prijs, zeker voor de leaserijders onder ons vanwege die aantrekkelijke bijtellingregeling.

Veel ecomodellen worden door de fabrikant aan de buitenkant aangepakt om bijvoorbeeld luchtweerstand te reduceren. De Koreanen lieten de pro_cee’d op dat vlak echter met rust. Wij rijden de 1.4 CVVT X-ecutive ISG. Zaken als climate control, mistlampen voor en zowel een USB als Aux-ingang zijn standaard op deze uitvoering. Daarvoor moet je logischerwijs wel iets dieper in de buidel tasten, maar een totaalprijs van 18.000 euro is echter nog steeds scherp.

Ruimer dan je denkt

De portieren slaan lekker ruim open, zodat de instap makkelijker wordt gemaakt. De zittingen van de voorstoelen zijn wel aan de korte kant, al bieden de zetels verder een goede zit. Het zicht rondom is door de brede C-stijl niet om over naar huis te schrijven. Vanbinnen zien we goed dat de Pro_cee’d alweer een paar jaar op de markt is. Op sommige plaatsen komen we hard plastic tegen en het geheel oogt nogal saai. Bovendien vinden we de portiervakken nogal klein, maar komen gelukkig her en der wel voldoende andere plaatsen terecht waar je spullen kunt opbergen. Zoals gezegd staat de facelift voor de deur en belooft Kia ook het interieur naar een hoger niveau te tillen. Ergonomisch gezien valt er weinig op het dashboard aan te merken, alle knoppen zitten op logische plekken.

Dat geldt zeker voor de USB/Aux-ingang onder in het midden; even simpel je iPod inpluggen en neerleggen in het speciale vakje ervoor. Het geluid dat via deze ingang binnenkomt is niet geweldig, maar valt ook niet tegen. Sowieso komt er best een aardige klank uit de radio/cd-speler met zes speakers in deze X-ecutive. Een ander groot pluspunt is de ruimte binnenin de Koreaan. Voorin is dat volop aanwezig en ook achterin kunnen twee volwassenen goed zitten met voldoende been- en hoofdruimte. En dat laatste is best opmerkelijk voor een auto met deze coupévorm. Verder verrast de kofferruimte ons. De laaddrempel is weliswaar aan de hoge kant, maar met 340 liter – uitbreidbaar tot 1210 liter – gaat er best veel achterin de Kia.

Stedeling

Wie van de Pro_cee’d sportief rijgedrag verwacht komt bedrogen uit. Het onderstel is weliswaar iets aangepast ten opzichte van de vijfdeurs cee’d, maar is nog altijd meer op comfort ingesteld. In de bochten heeft de Kia last van wat onderstuur en maakt hem daar zeker geen kampioen. De besturing komt wat kunstmatig over en de versnellingsbak voelt nogal hakerig aan, waarbij de drie en de vijf wel erg dicht bij elkaar zitten. Zoals eerder vermeld is deze Koreaan uitgerust met ISG, een intelligent start/stop-systeem dat de motor bij stilstand automatisch uitschakelt als de versnelling in z’n vrij staat. Trap je de koppeling in, dan start de motor weer razendsnel en kun je direct wegrijden, waardoor je geen geïrriteerde bestuurders achter je zult krijgen bij het verkeerslicht. Alleen bij kou of een dreigend tekort aan accuspanning werkt het systeem logischerwijs niet.

Volgens Kia kun je in de stad vijftien procent op je brandstofverbruik besparen dankzij ISG. In onze testauto is het systeem gekoppeld aan de 1.4 CVVT benzinemotor, goed voor 109 pk en een koppel van 137 Nm. Verwacht dan ook geen denderende prestaties, maar daar koop je zo’n auto natuurlijk niet voor. De krachtbron heeft voldoende pit om mee te komen in het dagelijks verkeer en is bovendien lekker stil. Het is wel erg jammer dat er af-fabriek geen cruise control leverbaar is op deze 1.4, een groot gebrek op dit ecomodel. Volgens de importeur is het later nog wel in te bouwen tegen een schappelijke prijs, maar het blijft een gemiste kans. Kia claimt een gemiddeld verbruik van 5.8 liter op honderd kilometer van deze Pro_cee’d met ISG. Wij haalden met veel snelwegkilometers en toch ook aardig wat rijden in de stad een gemiddelde van 6.3, wat nog steeds erg netjes is.

Met de trend mee

Dat de Kia Pro_cee’d aan de vooravond van een grondige facelift is een goede zaak. Want hoewel het nog steeds een leuke auto is om te zien kan vernieuwing geen kwaad. Vooral het interieur komt gedateerd over, al is het wel functioneel. De reden om deze Koreaan te rijden was natuurlijk het geavanceerde ISG. Het start/stop-systeem werkt vlot en draagt bij aan brandstofbesparing als je veel in de stad rijdt. Daarbuiten merk je er natuurlijk niets van. Het ontbreken van cruise control op deze eco-uitvoering is natuurlijk een grote misser. Wat betreft rijgedrag springt de Pro_cee’d er niet bovenuit, maar hij is comfortabel genoeg. Het is vooral de prijs die deze Kia onderscheidt van de concurrentie. Voor nog geen 18 mille heb je een leuke, goed uitgeruste en bovenal ruime auto die bovendien zuinig met brandstof omspringt. Deze Pro_cee’d ISG is dus met recht een groene prijsvechter.

  • Prijsstelling
  • Ruimte
  • Stille motor
  • Geen cruise control af-fabriek op deze uitvoering
  • Gedateerd interieur
  • Slecht zicht door brede C-stijl