Het is een hele uitdaging om uitgesproken liefhebbers van de ludospace te vinden. Toch bestaat er een aanzienlijke groep mensen die een weloverwogen beslissing heeft genomen om er een aan te schaffen. Blijkbaar is er iets, dat deze voor de meeste autoliefhebbers zo onaantrekkelijke auto toch aantrekkelijk maakt. Niet vies van uitdagingen, besloten wij op het aanbod van Peugeot in te gaan om ons een week te verplaatsen in een van de bekendste ludospaces, de Peugeot Partner Tepee.
Oneerbiedig gezegd is de Partner Tepee een bedrijfswagen met extra zitplekken achterin. Wellicht dat je daar bij de eerste generatie van dit model mee was weggekomen, maar in deze laatste uitvoering doe je daar de auto ernstig mee te kort. Natuurlijk hebben we hier in feite wel te maken met een simpel vormgegeven model dat naar achteren hoog uitloopt, maar met de nodige aankleding komt het er al heel anders uit te zien dan de Partner van de loodgieter om de hoek. De oranjekleurige metaallak in combinatie met diverse zilvergrijze elementen van het Outdoor-pakket maken dat je je echt niet hoeft te schamen voor deze auto. Daarnaast worden de grote vlakken van de bedrijfsuitvoeringen bij de Tepee gebroken door royale glaspartijen, met als bijkomend voordeel dat je binnenin heerlijk zicht en overzicht hebt in alle windrichtingen. En dat is geen overbodige luxe met een royale lengte van 4,38 meter, maar liefst 25 centimeter langer dan zijn voorganger. Wat dat betreft komt de nieuwe Bipper Tepee nog dichter in de buurt van de oude Partner.
Ook voor de binnenkant moeten diverse vooroordelen nog maar eens heroverwogen worden. De verwachting was dat we de kale stukken metaal aan de binnenkanten van de deuren zouden aantreffen, maar niets is minder waar. Nette bekleding van de deuren toont aan dat er zorg is besteed aan de complete auto. Wel wordt bevestigd dat de ontwerpkeuzes deels hebben samengehangen met het kostenplaatje. Zo laat de afwerking in de vorm van een scheve naad wel eens een steekje vallen en zal de materiaalkeuze zeker niet iedereen aanspreken. Het lijkt er dan ook op dat dat juist niet de dingen zijn die doorslaggevend zijn voor de kopers. Gelukkig kan iedereen daarin zelf zijn afwegingen maken. Peugeot beseft dat de vraag naar 'value for money' kan betekenen dat je baadt in luxe. Zaken als cruisecontrol, parkeersensoren, regensensoren en een audiosysteem met stuurwielbediening veraangenamen een reis in de Partner in grote mate.
Het is een beetje een open deur, maar we kunnen onmogelijk voorbij aan de sloot ruimte die de Partner biedt. Naast de immense laadruimte achter de bank, hebben de inzittenden op geen enkele positie reden tot klagen. Wie zegt dat hij onvoldoende hoofdruimte heeft, moet zeker even contact opnemen met het Guinness Book of Records. Voor jonge gezinnen is het goed om te weten dat op de achterbank ook op de middelste plek een kinderzitje past. Naast het grote volume, kent de Peugeot nog een tiental praktische opbergvakjes en -bakjes, waardoor niks hoeft rond te slingeren door de auto. De testauto was als vijfzitter uitgevoerd, maar het is ook mogelijk om een deel van de ruimte achterin te benutten met twee extra stoelen. In tegenstelling tot de meer gangbare MPV's in dit segment, beschikt de Partner over grote schuifdeuren en maakt daarmee de instap achterin zeer handig. Ook de achterklep is groot, maar dat kan juist wel eens nadelig werken. Wanneer je hem dicht wilt trekken, moet je hoog reiken en behoorlijk trekken aan de zware klep. Als je nu juist vanwege lichamelijke gesteldheid hebt gekozen voor de rechte zit en makkelijke bediening van de Partner, gooit deze achterklep ineens roet in het eten.
Al die ruimte binnenin, maakt de verpakking groot. De Partner is dan ook een hoge en relatief zware auto en dat merk je bij het rijden. Ondanks dat we hier te maken hebben met de sterkste benzineuitvoering, moet er af en toe flink gewerkt worden om bijvoorbeeld een acceleratie op hogere snelheid in te zetten. Dit gaat dan ook gepaard met het nodige motorlawaai. Vanuit stilstand gaat het beduidend makkelijker, maar ook dan moeten er flink toeren gemaakt worden. Imposante prestaties op het sportieve vlak moet je gewoon ook niet verwachten, daar is deze auto niet voor gemaakt. Zo is het ook met het bochtenwerk, reeds voor je op zoek kan gaan naar grenzen is het gevoel al zo onbehaaglijk, dat je nogmaals bevestigd krijgt dat de auto je met rustig en ontspannen rijgedrag overal zal brengen, maar dat je geen gekke dingen moet gaan verlangen. Ondanks het bochtenwerk is de auto van zichzelf zeer stabiel, want zelfs flinke wind bracht de auto maar moeilijk uit zijn spoor en ook op zeer hoge snelheden voelt de auto nog zeer vertrouwd aan. Ook het verbruik viel ondanks het grote voorkomen alleszins mee. De fabrieksopgave van 7,3 liter per 100 kilometer werd op een paar deciliter na gehaald, zonder daar bovenmatig rekening mee te houden in de rijstijl.
Na een week met de Tepee op pad te zijn geweest, zijn we een stuk wijzer geworden. Het is een afwisseling van open deuren en verrassingen. Goed scoren op zaken als ruimte, value for money en praktische bruikbaarheid lag in de lijn der verwachting, maar dat heeft de Partner ook waargemaakt. Helaas werd het vooroordeel van de niet zo spraakmakende rijeigenschappen ook bevestigd. De ruime Peugeot heeft ons echter ook verrast op het gebied van uiterlijk, uitrusting en stabiliteit. Al zal de Partner Tepee nooit een hele grote schare fans om zich heen verzamelen, dat betekent niet dat er geen koperspubliek voor is. Het zijn alleen over het algemeen niet de mensen die het autorijden op zich al een feest vinden, maar degenen die de auto puur als een praktisch gebruiksvoorwerp zien. En op dat vlak heeft de Partner Tepee veel te bieden voor een schappelijke prijs.