Lexus RX L
450h 4WD President Line

Tony Vos - 21 november 2018

Iedereen een beetje inschikken

Het lijkt qua ontwikkelingskosten duur om pas bij een facelift van een bestaand model met een tweede carrosserieversie op de proppen te komen. Lexus doet dat doodleuk met de RX450h waarvan nu een verlengde zevenzitter verkrijgbaar is; de RX450hL.

Sinds eind 2015 is de huidige oplage van de Lexus RX op de markt. Deze derde generatie was er tot voor kort alleen in een versie met plaats voor vijf en een bagagevolume van minimaal 496 liter. Samen met een lichte aanscherping van de uitstraling en uitrusting staat er nu een tweede versie die achter de achteras met elf centimeter is verlengd en daardoor groeit tot een lengte van vijf meter.

Welkome parkeerhulp

De Lexus RX was al geen kleintje, maar heeft nu helemaal een enorm formaat. Die toegenomen afmetingen en het feit dat de bestuurder nadrukkelijk los zit van het portier verbetert het overzicht niet echt. Onder krappe omstandigheden moeten de spiegels nauwgezet in de gaten worden gehouden. Uiteraard zorgen piepjes en camera's ook voor een schadevrije doorgang.
De vormgeving van de Lexus RX is bijzonder scherp, een onderdeel van het hedendaagse Japanse design. De strakke lijnen, die aan alle kanten zichtbaar zijn, komen niet vreselijk verfijnd en in dit formaat zelfs een beetje grof over. Het verschil tussen de normale en lange versie zit alleen maar achteraan met een verder doorgetrokken daklijn en langere chroomstrips op de D-stijl. Recht van achteren bekeken is er nauwelijks verschil tussen beide lengtes.

Vasthouden aan de joystick

Lexus maakt op hoog niveau werk van zijn interieur en daarop vormt de RX zeker geen uitzondering. De fraaie leersoorten, de diverse kunststoffen en het tapijt zijn goed op elkaar afgestemd. Lexus durft ook qua kleuren te spelen. Waar zwart en grijs de norm lijken te zijn, is dit exemplaar in beige met bruin uitgevoerd. Mooie houtaccenten sieren de middenconsole, terwijl diverse metaalkleurige onderdelen het geheel compleet maken. Lexus houdt voor wat betreft de bediening van het centrale scherm vast aan een joystick. Daarvan is het gebruiksgemak door de jaren heen wel wat verbeterd, maar een erg gelukkig keuze is het nog steeds niet. Het vraagt tijdens de bediening teveel aandacht, waardoor de bestuurder te lang zijn ogen van de weg haalt.
De meest bekende elektronische voorzieningen zijn op deze Lexus aanwezig. Die waken over de veiligheid en het comfort. Natuurlijk wordt door camera's de omgeving in de gaten gehouden. Verkeersborden worden gelezen en de afstand tot de voorganger houdt de auto in het vizier. Met die gegevens kan er automatisch geremd worden of een vaste afstand worden gehouden. Alles wat deze Lexus doet, doet 'ie in een perfecte stilte.

Bekend pijnpunt

Het grote verschil en het extra aankoopargument van de verlengde versie is natuurlijk te vinden in het interieur. Door de elf extra centimeters kan Lexus een derde zitrij plaatsen die bestaat uit twee stoelen. Die klappen volledig elektrisch uit de bodem omhoog en gaan met een druk op de knop weer in hun uitgangspositie terug. Deze voorziening biedt op twee manieren voordeel. In neergeklapte toestand biedt de RX meer bagageruimte dan de korte variant en ten tweede zijn er twee extra zitplaatsen voorhanden als dat nodig is.
Tegelijk gelden er dezelfde bezwaren als bij iedere zevenzitter in dit segment. De beenruimte op de derde rij is alleen geschikt voor kleinere kinderen. Ook qua hoofdruimte houdt het allemaal niet over. Bovendien vraagt het in stelling brengen van de extra zitrij om inschikkelijkheid van de passagiers op de normale achterbank. Die moet echt naar voren om beenruimte achterin te bieden. Sterker nog, om iedereen overlevingsruimte te geven zullen zelfs de voorpassagiers iets van hun vorstelijke ruimte moeten opgeven. Wie overigens met zeven mensen aan boord ook nog bagage wil meenemen, die heeft met 176 liter zeer beperkte mogelijkheden.

Hybride zescilinder

Lexus koos er jaren geleden voor om in Nederland nog louter hybrides te verkopen. Dat is nog steeds het geval. Daarom is er geen motorische keuze bij de RX. De enige optie is een 3.5 liter V6 benzinemotor die is gekoppeld aan twee elektromotoren, waardoor de auto een vierwielaandrijver is. De elektromotoren kunnen de auto geheel zelfstandig aandrijven, zodat er over een afstand van een paar kilometer volledig elektrisch kan worden gereden. Maar meestal wordt er naadloos samengewerkt. Bij fors accelereren springen de elektromotoren bij voor maximaal presteren. Bij remmen en gas los wordt juist weer energie teruggewonnen die in een bescheiden accu wordt opgeslagen. De techniek zorgt sowieso voor het terugdringen van het brandstofverbruik. Gemiddeld neemt de auto genoegen met 1 liter benzine op 12,2 kilometer en dat zou bij alleen een benzinemotor van dit formaat aanzienlijk meer zijn.
Bij een hybride wordt gesproken over een zogenaamd systeemvermogen. De vermogens en koppels van de verschillende motoren mogen niet straffeloos bij elkaar opgeteld worden. De RX450hL komt aan 313 pk en een koppel van 335 Nm. Ondanks een fors gewicht van 2.180 kg vanwege de extra aandrijflijn sprint de auto in 8 tellen naar de 100 km/u en topt op een begrensde 200 km/u.

Wachten op de omslag

Het rijden met de Lexus RX450hL is een waar genoegen. Dan is pas goed te voelen waar het merk sterk in is. De kwaliteit en doordachtheid is aan alle details te merken. De combinatie van het prettig geveerde onderstel met de uitstekende geluidsisolatie maakt het verblijf aan boord tot iets bijzonders. Natuurlijk is deze SUV geen hyper communicatieve auto waarmee in sneltreinvaart over een bochtig traject wordt gereden. Daar is dit type auto helemaal niet voor bedoeld. Maar wie gaat voor rust en comfort, die wordt door Lexus op zijn wenken bediend. Een ideale auto voor lange ritten, alleen of met het hele gezin.

Lexus speelt een bescheiden rol in het grote en dure SUV segment. De meeste aanbieders in de premiumklasse bieden vooral diesels aan die nog steeds goed worden verkocht. Maar de omslag is aanstaande en daarom kan Lexus met zijn hybride wel eens in het voordeel zijn. Wie de verlengde L-versie verkiest boven de normale uitvoering, die betaalt een meerprijs van 3.800 euro. De L-variant is overigens niet te leveren op de basisversie, noch als Sport en F Sport. De koper heeft de keuze uit de Business Line, Luxury Line en de zeer complete President Line.

  • Prachtig afgewerkt interieur
  • Mooi zescilinder geluid
  • Extra gebruiksmogelijkheden
  • Bagagevolume
  • Ruimte op derde zitrij
  • Onoverzichtelijk