Weinig modellen hebben een levenscyclus van bijna tien jaar. Audi durfde het aan bij de Q7. Als grondlegger van het Q-gamma kwam hij in 2006 op de markt en moet hij - na een facelift in 2009 - het veld ruimen voor de tweede generatie. Hoewel iets gekrompen in de lengte, is het nog steeds een SUV van meer dan 5 meter lang en op drie centimeter na, 2 meter breed. Of de Audi Q7 de verkoopaantallen kan overtreffen van de oervader der Audi-SUV's, moet blijken uit een uitgebreide test.
Zoals gezegd is de Q7 ietwat gekrompen. Bij de eerste aanblik is het nog steeds een imposante auto, maar lijkt hij behoorlijk kleiner dan zijn voorganger, méér dan die enkele centimeters. Door de strakke lijnen over de flanken, met de opwaartse lijn over de portieren als beste voorbeeld, oogt hij compacter en toch ook stoerder. Aan de voorzijde is het nieuwe familiegezicht te zien. Nog steeds is er de single-frame grille, maar deze is strakker gesneden. Het is even wennen, daarna begin je het meer en meer te waarderen. Ook past deze grille goed bij het meer hoekige design van de carrosserie.
Uiteraard is Audi's grootste SUV te krijgen met een variëteit aan kleuren en wielen. De combinatie van de fraaie bruine lak en het niet al te grote lichtmetaal maken dat de uitstraling - voor zover dat kan met een auto in dit segment - beschaafd is. Dat hij wat minder hoog op z'n pootjes staat, helpt in deze ook mee. Details maken de auto af. Voorzien van onder andere het S-Line pakket, onderscheidt hij zich door bijzonder gevormde achterspoiler, een zwarte 'diffuser' en zilverkleurige panelen op de flanken met de opschrift 'quattro'. Het zijn subtiele aanpassingen, maar maken het totaalplaatje net wat aantrekkelijker. Blijft dat de forse buitenmaten in Nederland verre van praktisch zijn. Parkeerplekken zijn over het algemeen te klein, zowel in de breedte als in de lengte. Dus moet je enigszins rekening houden met het plekje dat je kiest. Gelukkig zorgen de sensoren en camera's rondom er voor dat je ook in krappe posities de Q7 veilig parkeert.
Audi noemt zichzelf een premium merk. Hoewel het een discussiabele term is, is het interieur van de Q7 hét voorbeeld van hoe het binnenste van een dergelijke auto eruit zou moeten zien. Het ontwerp is uiteraard smaakgevoelig. Toch krijgt het opgeruimde karakter van het dashboard van de nieuwe generatie Audi's bij velen de handen op elkaar. Kwaliteit is wat minder subjectief. De afwerking in het interieur is subliem, waarbij de naden tussen de verschillende panelen overal klein zijn. Daarbij is gekozen voor de beste materialen die je in deze klasse zal tegenkomen. Alles wat metaal lijkt, ís het ook. Dit merk je vooral op een koude ochtend en je je hand op de middentunnel legt. Elk knopje lijkt gemaakt te zijn voor de eeuwigheid; het voelt robuust en elk exemplaar geeft een prettige weerstand.
Niet alleen de gebruikte metalen zijn mooi, ook de kunststoffen op de deuren, de zijkanten van de middentunnel en bovenop het dashboard, ogen hoogwaardig en voelen zacht aan. In de klokken is af te lezen hoe snel je gaat, hoeveel toeren er gemaakt worden en welk verbruik er gerealiseerd wordt. Net als bij de TT kun je ook een grote kaart van het navigatiesysteem voor je laten tonen. Uiteraard is de auto voorzien van allerlei veiligheidverhogende systemen. Zelfrijdende auto's zijn regelmatig in het nieuws, maar ook de Q7 zou dat in principe kunnen. Zet je de adaptieve cruise-control en het lane-departure systeem aan dan kan de auto zelf binnen de lijnen, op een goede afstand van de auto voor je blijven rijden. Na een seconde of vijf krijg je echter een melding dat je het stuurwiel zelf ter hand moet nemen. Toch geeft dit alles het aan dat de auto echt bij de tijd is.
Meer dan ooit is de Q7 een mix tussen een SUV, een MPV als een limousine. Het flexibele interieur maakt indruk. Wil je vooral zitruimte en comfort op de achterbank en heb je 890 liter bagageruimte nodig, dan laat je de drie zetels achterin zoals ze zijn. Het zitcomfort op de achterstoelen is goed in orde. Qua beenruimte doet de Q7 achterin niet onder voor de typische grote limo's. Moeten er twee mensen meer mee, dan kun je geheel achterin twee extra stoelen geheel elektrisch laten verrijzen. Op deze plek houden volwassenen het in geval van nood wel even uit, maar deze zitplaatsen zijn vooral bedoeld voor niet al te grote kinderen. Meer ruimte is wel te creëren door de achterbank geheel naar voren te schuiven, maar dan is daar te weinig plek over voor de knieën. Wil je meer bagage meenemen, dan laten de stoelen zich afzonderlijk van elkaar verschuiven of omklappen. Een forse 2.075 liter inhoud is beschikbaar als alles plat ligt.
Voorin de grote SUV waar wij mee reden, ligt de bekende doorontwikkelde drieliter dieselmotor. Met 272 pk is het de voorlopig krachtigste zelfontbrander die in de Q7 te krijgen is. Hoewel het maximum vermogen wat aan de krappe kant lijkt voor een auto van bijna 2.000 kilogram, neemt het koppel van 600 Nm deze twijfel weg. Dankzij het lage toerental waarbij deze trekkracht al beschikbaar is - bij 1.500 toeren per minuut - laat deze motorisering de auto in 6,3 seconden naar de honderd sprinten. De strijd tegen de luchtweerstand is pas verloren bij 234 kilometer per uur. Gebruik je regelmatig een grote aanhangwagen, zoals voor een boot of voor een paard of twee, dan ben je bij de Q7 aan het goede adres. Ondanks zijn toegenomen vermogen en trekkracht, mag de nieuwe generatie 800 kilo geremd minder op de trekhaak hangen. Toch hoeft hij zich niet te schamen voor een maximaal trekgewicht van 2.700 kg.
Hoewel deze getallen indrukwekkend zijn, is het vooral bijzonder mee te maken met welk gemak de auto deze prestaties levert. Bij een koude start hoor je de motor nog wat nagelen, maar dit verdwijnt als sneeuw voor de zon als hij eenmaal op temperatuur is. Zelfs als je flink het rechterpedaal intrapt, blijft het geluidsniveau laag. Dit zorgt niet alleen voor een hoog comfort, maar draagt ook bij aan het kwaliteitsgevoel van de auto. Zijn weggedrag is op dezelfde leest geschoeid. Ondanks de krachtige motor wordt je niet uitgedaagd om flink te gaan boenderen op bochtige wegen.
Nee, de Q7 is vooral bedoeld voor lange snelwegritten. Dankzij de ruim instelbare luchtvering heb je op elk wegdek - of buiten de gebaande paden - de juiste hoeveelheid veerweg. Daarbij helt de auto zelfs in de meest comfortabele stand niet overmatig over. In die stand is de besturing echter te vaag en indirect. Gelukkig kun je zelf een combinatie samenstellen. In de meest dynamische afstemming is de auto strak geveerd, maar zeker niet té stevig. De vullingen blijven ook op slecht wegdek in die stand gewoon op hun plek. Wil je juist sportief rijden met een SUV, dan heeft het concern de Porsche Cayenne in de aanbieding. De comfortabele inborst zorgt tevens voor een relatief laag verbruik van 8,7 liter per 100 kilometer. Gezien de massa van de auto is dit erg netjes.
Meer dan ooit is de Q7 een auto die opereert in meer dan één segment. Nog steeds is het een grote SUV die concurreert met auto's als de BMW X5 en de Range Rover. Maar door zijn praktische inzetbaarheid door de verschuifbare achterstoelen en de omhoog klappende zesde en zevende stoel, is het ook een opponent voor luxe MPV's. Last but not least kan de Audi ook als alternatief dienen voor directielimousines, zoals de A8 uit eigen huis. Door zijn meer beschaafde voorkomen, is het een auto waarmee je ook zakelijk prima mee voor kan komen rijden.
Audi heeft met de tweede generatie Q7 een flinke stap voorwaarts gezet. Hij kan in drie segmenten de strijd vol aan gaan, mede dankzij een ontzettend goede aandrijflijn. De drieliter diesel in het vooronder is een toonbeeld van perfectie op het gebied van loop, geluid en afgifte van vermogen. Ook het onderstel kan ons bekoren en als comfortabele auto overtuigt hij zeker. De concurrentie zal het meer dan ooit zwaar krijgen met de grootste SUV van Audi. Mocht je in de markt zijn voor een auto in dit segment, dan is de Q7 zeker niet te missen.