In de automarkt zijn constant wijzigingen gaande.
Niet alleen komen er tegenwoordig steeds nieuwe varianten bij, ook de verdeling van de verkopen over de verschillende segmenten fluctueert met een golfbeweging. A-segmenters en compacte SUV's zijn tegenwoordig niet aan te slepen. Dat was aan het begin van deze eeuw wel anders: grote, luxe terreinwagens gingen als warme broodjes over de toonbank.
Hoewel deze auto's een forse investering vergen, verkochten merken als BMW en Mercedes-Benz net na de eeuwwisseling ruim 1.000 exemplaren per jaar van respectievelijk de X5 en de M-Klasse.
Het succes van dit segment heeft ertoe geleid dat ook Audi, Porsche en onlangs Bentley en Maserati hierin zijn toegetreden.
Buitenbeentje sinds 2000 is de Lexus RX. Met bijna 4.000 RX'en op Nederlands kenteken doet hij het bij lange na niet zo goed als zijn directe concurrentie, maar toch snoept hij een redelijk deel van de verkopen weg. Inmiddels is het tijd voor de vijfde generatie - de facelifts meegeteld - en wij gingen op pad met de enige motorisering hier beschikbaar: de RX 450h.
Zet generatie één naast de huidige en je zult niet geloven dat ze bloedverwanten zijn. Waar de oervader wat anoniem van vormgeving was, is de jongste telg alles behalve dat. Als een RX in de binnenspiegel verschijnt, zul je op z'n zachtst gezegd onder de indruk zijn van de grote grille.
Bij zijn kleine broer NX en de vorig jaar geteste RC F is de neus al prominent aanwezig, maar bij de RX kun je er niet meer omheen.
Of het mooi is, is natuurlijk smaakgevoelig, maar een statement maak je wel.
Er is veel tijd gaan zitten in het ontwerp van de neus, maar de rest van de auto is niet achtergebleven. Van opzij valt niet alleen de bijzondere raamlijn op, ook de vouwen op de portieren maken het ontwerp one-of-a-kind.
Net als bij zijn voorganger heeft de nieuwe RX een sterk aflopende achterruit.
Zowel op de neus en zijden, als op de kont is het lijnenspel vrij druk. Met zijn boos kijkende achterlichtunits heeft de auto ook hier geheel zijn eigen gezicht. Als F-Sport staat de auto op fraai 20 inch glimmend zwart lichtmetaal. In combinatie met de Sonic Titanium lak is dat zeker een goede combinatie.
Waar elke nieuwe Lexus zijn eigen interieurontwerp heeft, is het toch een feest van herkenning als je van de ene naar de andere overstapt. Overal vind je overeenkomstige onderdelen, zoals de kleuren van de diverse panelen, de klokkenwinkel en het fraaie analoge klokje.
In de RX is het dashboard fors uitgevallen, maar door de vele details doet het niet kolossaal aan. Hoewel de afwerking op een hoog niveau staat, zijn de gebruikte materialen niet overal even mooi. Gelukkig maakt het prachtige rode leer een hoop goed. Het zal niet ieders smaak zijn, maar het geeft het interieur echt wat bijzonders. Samen met de verschillende zilverkleurige panelen en de rode stiksels, is het in de RX een kleurigere bedoening dan bij veel van zijn concurrenten.
Qua binnenruimte loopt de RX in de pas met bijvoorbeeld de Cayenne en de X5, hoewel er in de Lexus minder ruimte is voor de bagage.
Qua zitruimte op zowel de voorstoelen als de achterbank is er weinig te klagen.
Ook bij het multimediasysteem an sich is er nauwelijks een minpunt te ontdekken. Het geluid klinkt dankzij het Mark Levinson surround systeem erg goed en het grote scherm bovenop het dashboard blijkt in de praktijk fijn te werken. Ondanks dat dit scherm niet wegklapbaar is, zit het nooit in het zichtveld. De enige minpunten zijn de soms wat trage verwerkingen van informatie en de bediening via de muis op de middentunnel; als je stil staat, gaat het nog wel, maar ben je aan het rijden, dan is het lastig om precies de juiste hoeveelheid beweging te maken om het juiste commando te geven. Een simpele draaiknop zoals Audi en BMW gebruiken, is ergonomisch gezien een stuk beter.
In Nederland is Lexus het enige merk dat - op twee heetgebakerde modellen na - enkel hybrides levert. Van de RX is daarom maar één motorvariant beschikbaar. Als 450h ligt er een drie-en-halve liter V6 met 263 pk in het vooronder die is gekoppeld aan twee elektromotoren met in totaal 235 pk. Het totale systeemvermogen komt uit op 313 pk.
Dit vermogen wordt losgelaten op alle vier de wielen, waardoor de auto zijn stoere uiterlijk ook kan waarmaken. Het geheel is gekoppeld aan een traploze automaat die de auto in 7,7 seconden naar de 100 laat spurten. Zijn top is begrensd op 200 kilometer per uur. De CVT is de beste in zijn soort, omdat hij onder andere een stuk minder lawaai maakt bij het optrekken dan we gewend zijn. Ook reageert hij rap als je snel wilt accelereren.
Ondanks dat je de accu enkel kunt laden tijdens het rijden - er wordt energie teruggewonnen tijdens het remmen en als het gas wordt losgelaten - kun je in de praktijk toch ongeveer 15 kilometer elektrisch rijden.
Vooral tijdens een file is het efficiënt om elektrisch te rijden in plaats van elke keer de dikke V6 aan te spreken om het forse gewicht van bijna 2.100 kilogram in gang te brengen.
Gebruik je het samenspel van benzine- en elektromotoren perfect, dan moet - volgens de fabrieksopgave - een gemiddeld verbruik van 5,5 liter per 100 kilometer mogelijk zijn. In de praktijk haal je dat niet, maar een waarde van 8,5 l / 100 km is voor het formaat van de auto niet eens zo slecht. Het is jammer dat de accucapaciteit niet hoger is en er geen stekker in de auto geplugd kan worden. Nu moet er voor de zakelijke rijder 25% bijtelling betaald worden, terwijl er voor bijvoorbeeld de Volvo XC90 slechts 15% bijgeteld hoeft te worden. De relatief lage prijs van de Lexus maakt dit verschil niet goed.
Zoals gezegd is de Lexus RX gunstig geprijsd ten opzichte van zijn concurrentie. Vanaf 69.990 euro heb je al een RX 450h met eveneens een systeemvermogen van 313 pk en een trekgewicht van 2.000 kg geremd.
Wil je hetzelfde vermogen en luxe bij de concurrentie, dan betaal je al snel 10 tot 20 mille meer. Zelfs als je een klasse lager gaat kijken - neem bijvoorbeeld een Q5 - dan is de RX nog steeds gunstiger geprijsd. Je gaat je toch afvragen waar dit prijsverschil in zit. Zoals eerder gezegd, laten de gebruikte materialen in het interieur te wensen over. Dat is niet het enige waar een verschil te merken is.
Qua rijeigenschappen voldoet de Lexus voldoende, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Bij bijvoorbeeld de Audi Q7 is meer finesse te vinden in het stuur- en rijgedrag. De RX is vooral comfortabel en duikt wat bij snel genomen bochten en bij het remmen. Ook is het gevoel in het stuurwiel beperkt en krijg je via het stuur niet al teveel informatie door.
Je kunt wel wisselen tussen de eco- en de sportstand, maar zelfs in de laatste is het stuurgedrag niet heel communicatief. Daar doen concurrenten, zoals de genoemde Audi, het beter.
Toch, vervelend is het nooit en ook het duiken blijft ruim binnen de perken. Voor het gros van de Nederlanders is het onderstel van de Japanner ruim voldoende. Je zit niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar toch vooraan op de tweede rang.
Lexus was in 2000 één van de eersten die een grote SUV introduceerden op de Nederlandse markt. Hoewel hij in zijn beginjaren zeker niet slecht verkocht, is de klad er de laatste paar jaren flink ingekomen.
Met de vijfde generatie moet weer een opgaande lijn gehaald worden. Men heeft zich er niet met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt door de vorige generatie te upgraden, maar er is een compleet nieuwe auto neergezet.
De techniek an sich is niet geheel nieuw, maar het omhulsel is dat wel. Vooral het uiterlijk laat zien dat je bewust kiest voor iets aparts.
Relatief gezien is de investering die een RX 450h vergt beperkt. Voor net onder de 70 mille stap je in en voor 89.990 euro staat de door ons gereden F-Sport op de oprit. Voor dat bedrag heb je echt niks te wensen over: veel vermogen, alle luxe die je verlangt en een ruime voldoende voor de rijeigenschappen. Hij kent zeker zijn minpunten, maar de value for money is dusdanig dat je een flinke zak geld overhoudt. Wil je dus wel in een imposante SUV rijden, maar er niet een dito bedrag voor betalen, dan kun je niet om de Lexus RX 450h heen.