Met de nieuwste versie van de EcoSport heeft Ford eindelijk een auto die het cross-overgeweld in het segment te lijf kan. Maar qua uitstraling en afmetingen is dat geen heel compacte auto, zodat het merk nog wel ruimte ziet voor een cross-over die onder dit model geplaatst wordt. De zaken worden niet al te moeilijk aangepakt, want Ford zet gewoon een ruigere versie van de Fiesta in de showroom en plakt daar het label Active op. Net als vergelijkbare versies van de Ka+ en de Focus moet de uitvoering de voordelen van een cross-over bieden, gecombineerd met de rijeigenschappen van een hatchback. Of dat in de praktijk vlugge marketingpraat of keiharde waarheid blijkt, zochten we voor je uit.
Wellicht ben je het inmiddels vergeten, maar het is niet voor het eerst dat Ford een opgehoogde Fiesta aanbiedt. Tot 2008 was er namelijk een Fiesta Cross op de markt, die het voornamelijk van wat kunststof randen langs de wielkasten en voor- en achterbumper moest hebben. Ford lijkt met de Fiesta Active dezelfde formule toegepast te hebben. De kunststof randen, aangepaste bumpers en de dakrailing wekken de indruk dat de auto een stuk hoger op zijn poten staat.
Ten opzichte van de Titanium heeft de Active negentien millimeter meer bodemvrijheid. Zolang je het in millimeters blijft uitdrukken, lijkt dat veel. Maar in de praktijk zijn het vooral de uiterlijke kenmerken die de Active een stuk stoerder doen overkomen. Bovendien heb je met de Active keuze uit een aantal lakkleuren die specifiek voor dit uitrustingsniveau beschikbaar zijn gesteld. Daar valt ook het Lux Yellow van onze testwagen onder en zeker met het zwarte dak en de fraaie wielen geeft de lak de Fiesta Active een heel leuke uitstraling.
Dat de Active bij een actieve levensstijl hoort, probeert Ford te uiten in het feit dat er afritsbare bekleding op de stoelen is aangebracht. Bovendien is de stof vuilafstotend. De exterieurkleur zie je terugkomen in de inleglijsten en in de bekleding, zodat het interieur een ander karakter heeft dan dat van de reguliere Fiesta. Het verschil zit hem dus alleen in de stijlelementen en de iets hogere zit binnenin de Active. Grotere veranderingen zijn ook niet nodig, want de auto zit doordacht in elkaar en het interieur is opgetrokken uit mooie materialen. De stoelen houden de inzittenden stevig vast, ook op de weggetjes met haarspeldbochten in Zuid-Frankrijk.
De ondersteuning van de bovenbenen is goed en ook de instelbaarheid van rugleuning en stuur is uitgebreid genoeg. De Fiesta Active moet concurreren met auto's als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Mazda CX-3. De binnenruimte is er ten opzichte van de hatchback niet op vooruit gegaan, wat betekent dat je in de Fiesta Active lang niet zo ruim bemeten zit als in de eerder genoemde concurrentie. De kofferbakinhoud is evengoed niet bijzonder groot, zodat de Fiesta Active zich op dat gebied niet kan meten aan het establishment.
Het multimediasysteem is inmiddels bekend, wat niet wegneemt dat het nog steeds naar volle tevredenheid functioneert. De aansluitmogelijkheden zijn legio, het scherm is goed afleesbaar en bovendien lekker snel in de bediening. Wat nog steeds opvalt, is dat je na het activeren van Apple Carplay - door het aansluiten van de iPhone met een usb-kabel - niet meer kunt beschikken over de harddisk navigatie. Bij veel andere merken heb je die keuzemogelijkheid wel.
Bij de introductie in Frankrijk ligt er een 1.0 EcoBoost motor met maar liefst 140 pk in het vooronder van de Fiesta Active. Onderin het toerengebied voelt de auto niet heel anders dan de minder potente varianten van de éénliter, maar wanneer je de auto echt op zijn staart trapt merk je dat auto een stuk sneller is. Deze motorisering is voor Nederland niet interessant en daarom niet leverbaar, zodat we in eigen land nogmaals met de auto op pad gaan.
Nu voorzien van de driecilinder 1.0 EcoBoost met 100 pk. In Nederland heb je simpelweg niet meer nodig om goed met het verkeer mee te komen. De auto reageert pittig op het intrappen van het gaspedaal, maar klinkt daarbij heel beschaafd. Ten opzichte van de hatchback dien je maar liefst 100 kilo bij het gewicht op te tellen en toch heb je hier tijdens het rijden geen last van. De auto voelt robuust aan en laat zich zeer gemakkelijk bedienen. De schokdempers zijn aangepast om ook ruigere ondergronden goed te kunnen verwerken. We zijn netjes op de gebaande paden gebleven, maar ook dan merk je het verschil.
De Active komt een stuk comfortabeler over, doordat oneffenheden in het wegdek minder hard worden doorgegeven aan de inzittenden dan bij de Fiesta Titanium. Verlies je daarmee rijplezier? Het is overduidelijk dat je minder meekrijgt van wat er onder je gebeurt dan bij de gewone hatchback. Die laatste staat dan ook als echte sportieveling van het segment te boek. Veel consumenten die in de markt zijn voor een compacte cross-over zijn daar niet naar op zoek en zo kunnen wij ons voorstellen dat het comfortabele en meer gebalanceerde rijgedrag van de Active veel mensen kan bekoren. Dat merk je ook in het stuurgevoel, want het stuurgedrag is een stuk minder direct.
Het maakt de Active een wat tammere, maar ook beter uitgekristalliseerde versie van de Fiesta: zeker niet afwachtend en nog steeds voldoende feedback gevend, maar niet zo snaarstrak en sportief afgesteld als de hatchback.
Al langere tijd voert Ford een vrij overzichtelijk, maar tegelijk beperkt aanbod van haar modellen in Nederland. Ook in het geval van de Fiesta Active kunnen we het qua motorisering kort houden. Alleen de 100 pk sterke driecilinder benzinemotor is leverbaar in combinatie met dit uitrustingsniveau. Wel heb je de keuze uit een handgeschakelde zesbak of een conventionele automaat met zes versnellingen. Die laatste heeft wel een forse meerprijs van 2.000 euro.
De handgeschakelde versie kost je minimaal 23.015 euro, maar veel zaken zijn dan al standaard aanwezig. We noemen het zeer fijne B&O Play audiosysteem, verkeersbordenherkenning, de fraaie 17 inch wielen en cruise control. Voor zaken als navigatie, keyless entry en een panoramisch schuifdak dien je wel nog bij te betalen. Zo komt de gereden uitvoering op 26.790 euro. Voor eenzelfde bedrag heb je ook een rijk uitgeruste cross-over van Renault of Peugeot op de stoep staan.
Je moet echt in meerdere mate op zoek zijn naar een stoer ogende en fijn rijdende cross-over dan naar binnenruimte. In dat laatste onderscheidt de auto zich namelijk niet. Met de grotere bodemvrijheid en het comfortabele rijgedrag kun je de vele verkeersdrempels in ons land goed te lijf gaan. Bovendien blijven de andere pluspunten van de Fiesta overeind, want het fijne multimediasysteem en degelijk afgewerkte interieur kunnen we zeker waarderen. De Fiesta Active kan dus een goede match zijn met een heel breed publiek.