Ford KA+
1.2 Trend Ultimate

Joep de Heer - 17 januari 2017

Plussen en minnen

Wie kent hem niet? De eerste generatie van het populaire kleintje van Ford komen we in veelvoud nog tegen op de Nederlandse wegen. De Ka - met zijn bollige vormen en plastic bumpers - is een auto die bij menigeen herinneringen oproept. Vooral deze eerste generatie was in Nederland razend populair en nog wekelijks worden er op de occasionmarkt tientallen verkocht. De tweede generatie had minder voeten in de aarde en de herkenbaarheid liep terug. Nu - bijna 20 jaar na het verschijnen van de eerste generatie - verschijnt de derde generatie op het toneel. Met een volwassen design en stukken meer ruimte staat er een compleet andere auto dan de Ka die we kennen. Of dit een plus of juist een min is, zoeken we uit in deze test.

Familiegezicht

Naast een geheel vernieuwd uiterlijk, zien we een kleine verandering in de benaming. Er is door Ford namelijk een plusteken achter de typenaam gezet. Waaraan deze plus gerelateerd is, zien we al snel wanneer we kijken naar de auto. De auto is flink gegroeid en komt met deze afmetingen wel schrikbarend dicht bij zijn broer: de Fiesta. De maatvoering is niet het enige dat doet denken aan dit model. De Ka+ kruipt qua design dichter naar het familiebeeld van Ford. De kenmerkende hoge trapezevormige grille met grote, teruglopende koplampen zien we in meerdere modellen terugkomen. Om de volwassenheid van de auto extra te benadrukken, is deze grille verchroomd en zijn de handgrepen, spiegels en bumpers in carrosseriekleur gespoten. Denk niet dat je met een compleet nieuw vormgegeven auto de weg opdraait. Het model is al zeker drie jaar beschikbaar in Brazilië en doet daar goede zaken. Met de komst naar Europese bodem zijn er natuurlijk een paar aanpassingen gedaan om de auto aantrekkelijk te maken voor de Westerse consument. Zo is bijvoorbeeld de carrosserie verlaagd en is de achterzijde opgetrokken uit andere panelen.

Met de P van praktisch

De binnenzijde van de Ka+ is vooral gericht op praktische inzetbaarheid en ruimte. Hoewel de auto korter is dan de Fiesta, is hij wel hoger. 29 Millimeter extra hoogte komt vooral ten goede aan de personen op de achterbank. Vier personen met een lengte van 1,85 kunnen gerust plaatsnemen in de Ka+ en behouden zelfs nog ruimte boven het hoofd en vóór de knieën. De bagageruimte van 272 liter biedt voldoende ruimte voor twee weekendtassen en de achterbank is in delen - 60:40 - neerklapbaar. Het vele gebruik van harde plastic panelen en onderdelen geeft het interieur een goedkope indruk en het voelt tevens niet prettig aan. Het infotainmentsysteem functioneert prima en alle basisfuncties zijn erop terug te vinden, echter missen we een navigatiesysteem; deze is ook niet leverbaar als optie. Het praktische komt vooral terug in de vele opbergvakken die de Ka+ rijk is. Niet alleen zijn er maar liefst 21 opbergplekken voor kleine items, de deuren bieden zelfs ruimte aan literflessen water of een kleine paraplu.

Een tikkeltje speels

Eenmaal gestart. horen we vanuit het vooronder de 1.2-liter Duratec-benzinemotor met vier cilinders tevreden snorren. Het blok is leverbaar met 70 pk of 85 pk en is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Het schakelen gaat soepel en zowel in de stad als op de snelweg doet de versie met 85 pk prima zaken. Wie denkt met deze auto geen rijplezier te kunnen beleven, slaat de plank mis. Hoewel er 13,9 seconden voor nodig zijn om de 1.055 kg wegende auto naar de honderd kilometer per uur te brengen, is het een leuk speelkameraadje op bochtige weggetjes. Vooral met de stijve stabilisatorstang - speciaal ontwikkeld voor de Europese markt - en besturing die vergelijkbaar is met de Fiesta, duikt de auto prima de bochten in en staat er na een ritje een glimlach op je gezicht. De combinatie met het gunstige verbruik maakt de glimlach alleen maar groter. Met een gemiddeld verbruik van 6,8 liter op 100 kilometer en veel snelwegkilometers zijn wij zeer tevreden.

Twee smaken

Ford biedt keuze uit twee modelvarianten; de Trend Essential met 70 pk en de Trend Ultimate met 85 pk. Tegen een prijs van bijna 14 mille worden de sleutels van de eerstgenoemde variant in de handen gedrukt. Voor duizend euro extra kan de tweede modelvariant worden meegenomen. Voor dit geld krijg je niet alleen 15 pk extra, maar ook airconditioning, een radio/cd-speler met 4,2 inch kleurenscherm en SYNC-smartphonekoppeling met Bluetooth en Voice Control System. Een nadeel is dat op beide varianten automatische verlichting ontbreekt en deze na de rit handmatig uitgeschakeld dient te worden.

Het is lastig te zeggen tegen welke concurrenten deze auto het op moet gaan nemen. Allereerst dachten we aan modellen als de Aygo en de Up!. Echter zegt Ford zelf meer te opereren in de markt van Aziaten zoals de Mitsubishi Space Star en de Suzuki Celerio en zelfs de Kia Rio. Laatstgenoemde is duurder dan de Ka+; modellen als de SpaceStar en Celerio komen dichter in de buurt, maar zijn wel een stukje goedkoper, zowel in aanschaf, maar ook bijvoorbeeld qua autoverzekering.

Een plus?

Het vernieuwde uiterlijk doet de Ka+ zeer goed. Het familiegezicht is duidelijk zichtbaar en het design is volwassen. Vooral in een markt waarin de vraag naar compacte auto's toeneemt, doet Ford een goede zet om een ruime en zuinige auto te introduceren. Dat deze auto daarbij ook nog zeer prettige rijeigenschappen biedt, is een groot voordeel. Enkel de prijs kan nog roet in het eten strooien. Ford moet opboksen tegen sterke concurrentie uit de Aziatische hoek. Daarbij kan er ook nog concurrentie uit eigen huis komen. De prijs van het geteste model komt uit op ruim 16 duizend euro. Voor dit geld hebben we weliswaar de dikst aangeklede Ka+ die er verkrijgbaar is, echter kan voor hetzelfde geld ook een Fiesta worden aangeschaft die vooral op kwaliteitsgevoel een betere indruk maakt. De kans bestaat dat Ford met de nieuwe Fiesta - die dit jaar op de markt verschijnt - de verschillen tussen beide modellen juist groter gaat maken. Dat zou betekenen dat de Ka+ een aantrekkelijkere optie wordt. Ben je dus op zoek naar een leuke stadsauto die op praktische punten uitblinkt, dan kunnen we je een bezoekje aan de Ford dealer niet onthouden en is deze Ka+ zeker het overwegen waard.

  • Praktisch
  • Genoeg ruimte voor passagiers
  • Rijdynamiek
  • Relatief hoge prijs
  • Veel harde plastic onderdelen in het interieur
  • Geen navigatie beschikbaar