Wanneer je het ruimtelijk gevoel en de hogere zit van een SUV wilt combineren met de wegligging en luxe van een limousine, heb je in autoland niet heel veel te kiezen. We hebben het in onze testen al vaak gehad over de opvulling van niches, maar BMW lijkt nog steeds de enige autoproducent te zijn die wel brood ziet in de verhoogde zakensedan. De 5 Serie Gran Turismo werd als eerste geïntroduceerd en was eigenlijk uit nood geboren: mede door de wereldwijde economische crisis en de toename aan kritiek door milieufanaten had de SUV het zwaar te verduren vanaf 2008. Het was dus nog maar de vraag of deze carrosserievorm een lang leven was gegund en om die reden werd een minder agressief model ontworpen.
Nadat BMW de R-Klasse als cross-over van Mercedes-Benz faliekant zag mislukken, besloten ze het in München over een andere boeg te gooien. Een sedan met hoge zitpositie en veel binnenruimte was het gevolg. De auto werd geen doorslaand succes, maar kreeg wel goede kritieken. Genoeg stimulans dus om naast een hogere drie ook met een opvolger van het origineel te komen, die nu als 6 Serie GT is te bestellen.
De SUV's van de premiummerken werden allemaal wat minder agressief getekend en kwamen zelfs als groene plug-in hybride op de markt, wat de redding van het segment is gebleken. Toch blijft er vraag naar een Gran Turismo die het beste van twee werelden kan combineren. Reden dus om het nieuwe model wat hoger in de markt te zetten. De 5 Serie GT stond al op het onderstel van de 7 Serie en dat is bij zijn opvolger niet anders. Maar BMW past de naam wel aan, om te benadrukken dat het letterlijk en figuurlijk om een hoger gepositioneerde auto gaat.
Als 6 GT houdt het model vast aan de kern van het ontwerp, maar de auto heeft veel meer coupélijnen toebedeeld gekregen. Bovendien is de auto langer en lager gemaakt en dat komt het uiterlijk van de auto ten goede. De auto komt niet zo lomp over, terwijl er een lel van een auto voor je neus staat. Met het optionele M-pakket kun je niet zeggen dat er een subtiele wagen is neergezet, maar zeker de achterzijde is veel dynamischer vormgegeven. De neus lijkt regelrecht van de 7 Serie gekopieerd te zijn, want tot de A-stijl vertoont de 6 GT grote gelijkenis met dit model.
Je kunt het qua genen slechter treffen, dus we kunnen dit BMW niet kwalijk nemen. Na de neus heb je wel gelijk door dat je met een compleet ander model te maken hebt. De hogere daklijn en de achterzijde die door de vijfde deur geleidelijk afloopt, geven de GT een eigen karakter.
Uit de grote vraag naar SUV's en cross-overs blijkt wel dat de consument steeds meer de wens heeft voor een hogere zitpositie. BMW springt daar met haar Gran Turismo's goed op in, wat maakt dat je ook in de 6 Serie GT net wat hoger zit dan in een reguliere 5 of 7 Serie. Door de zee aan hoofdruimte krijg je voorin een heel ruimtelijk gevoel. Bovendien zitten de zetels voortreffelijk en zijn ze zeer uitgebreid te verstellen. De ventilatie en verwarming maken het feest compleet, hoewel het vreemd is dat een massagefunctie niet eens leverbaar is.
Ten opzichte van de 7 Serie levert de auto sowieso in qua luxeopties. Wanneer je vaak rondgereden wordt door een chauffeur, zou het fijn zijn om achterin twee individuele zetels te hebben, waarbij de stoelen ook uitgebreid te verstellen zijn. Bij de 6 Serie GT is dit niet te verkrijgen en alleen de rugleuning is te verstellen. Niet dat de omstandigheden achterin erbarmelijk zijn, want je zit met twee volwassenen vorstelijk. Maar de achterbank is toch meer ontworpen voor het gewone vervoer, dan voor de captains of industry die anders best eens deze auto zouden kunnen kiezen. Wellicht dat BMW dat aanvoelde en het de eigen 7 Serie niet extra lastig wilde maken.
De gebruikte materialen zijn prima, maar zeker voor dit segment niet uitzonderlijk. Het vele gebruik van glimmend pianolak en grote kunststof bedieningselementen maakt dat de uitstraling minder is dan bij de directe premium concurrenten van Audi en Mercedes-Benz. Vooral de bedieningsknoppen van de multimedia en klimaatcontrole zouden een aantal klasses lager niet misstaan. Daarnaast kan het M-stuur ons ook niet echt bekoren. Het kunststof is te opvallend aanwezig en de knop voor de stuurwielverwarming is knullig weggewerkt. Dat terwijl het stuur uit de 7 Serie een pareltje is. Ook hierop lijkt BMW te hebben beknibbeld om het huidige topmodel 7 Serie niet in de weg te zitten.
Is het dan slecht toeven in de 6 GT? Integendeel, want de ruimte binnenin de wagen is uitzonderlijk te noemen. Bovendien worden geluiden van buiten keurig tegengehouden en wordt je op alle zitplaatsen in de BMW keurig op je plek gehouden. Nog een groot voordeel ten opzichte van een gewone limousine is de uit de kluiten gewassen bagageruimte. Door de grote achterklep - in tegenstelling tot de 5 GT is de klep nu maar op één manier te openen - is de ruimte goed te benaderen en daarnaast is de inhoud van 610 liter ook nog eens gemakkelijk in te delen.
Tijdens het testen van de 5 Serie GT in 2009 viel ons op dat de auto onoverzichtelijk was. In de 6 GT wordt je geholpen door een batterij aan camera's - zelfs een infraroodcamera die wild en niet verlichte personen herkent, behoort tot de mogelijkheden - maar alsnog kun je door de lange neus en sterk aflopende C-stijl slecht inschatten hoe ver bepaalde verkeersdeelnemers of objecten bij je verwijderd zijn.
De kracht van BMW's Gran Turismo's zit hem in het combineren van het ruimte-aanbod van een SUV met het rijgedrag van een sedan. Dat gaat ook op voor de 6 Serie GT, want de auto heeft een wegligging die bijna niet onder doet voor de 7 Serie. Ondanks het aanwezige M-sportpakket is de auto in alles afgesteld op comfort. De luchtvering is uitstekend en filtert oneffenheden keurig weg, zonder dat je het gevoel krijgt met een zwevend tapijt rond te rijden. Sportief wordt het nooit, maar in de sportstand heb je wel meer feedback van de auto. Daarbij is de besturing behoorlijk direct en is van overhellen zelden sprake.
Natuurlijk speelt het hogere zwaartepunt de auto parten, maar ten opzichte van het vorige model is de auto ruim 100 kilo afgevallen. Bovendien wordt de auto aangedreven door een heerlijke drieliter zescilinder dieselmotor. Deze motor is ons niet onbekend, maar ook in de 6 GT komt de krachtbron volledig tot zijn recht. De souplesse en geraffineerdheid die gepaard gaan met het versnellen in de BMW, passen volledig bij het karakter van de auto. Je wordt niet uitgedaagd, maar als het moet staat de auto zijn mannetje. Bovendien heeft de automatische versnellingsbak met acht versnellingen geen enkele moeite met het niet misselijke koppel van 620 Nm.
Ook op het gebied van veiligheid heeft de 6 Serie GT veel te bieden. Naast een reeks aan airbags en noodremsystemen, kan de wagen zich autonoom voortbewegen in het verkeer. Het systeem beperkt zich wel tot remmen, sturen en optrekken. Inhalen is er dus niet bij, maar zeker het filerijden wordt er een stuk aangenamer door.
De BMW 6 Serie Gran Turismo weet twee werelden te combineren. Het risico is natuurlijk dat er een product ontstaat dat een beetje van allebei is. In het geval van de 6 GT gaat dat niet op, want de auto heeft absoluut meerwaarde voor autokopers die wel het comfort, maar niet de uitstraling van een SUV willen hebben. Of de auto ook een serieus alternatief is voor limousines als de 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse wagen wij te betwijfelen.
Daarvoor ontbreekt het aan de echte luxueuze uitstraling en vergaand comfort voor de passagiers achterin. Maar kopers die voor een compleet aangeklede stationwagen gaan in het premium segment, zouden de 6 GT ook eens moeten bekijken. Want de geboden ruimte doet eigenlijk niet onder voor een fullsize stationwagen en het geboden comfort in de Gran Turismo staat op een veel hoger plan. Het is dus maar hoe je het bekijkt, maar dat er vraag is naar een niche als dat van de 6 GT, dat is wel duidelijk.