Tussen al het geweld van de hippe SUV's, hybrids, MPV's en andere tussenmodellen wordt er gelukkig door het Duitse BMW nog vastgehouden aan de basispijlers uit de jaren 90. De 3, 5 en 7 Serie zijn steevast terug te vinden in het gamma van het merk uit Beieren. En dat is maar goed ook, want de Touring van de welbekende 5 Serie biedt zowel de bestuurder als passagiers al jaren al het goede dat de auto-industrie te bieden heeft. Of dat opnieuw waargemaakt kan worden met de vijfde generatie van de 5 Serie zochten we uit tijdens een uitgebreide trip naar de kust van Bretagne.
Eerst maar het verschil tussen de 5 Serie Sedan en Touring. Dit verschil zit hem natuurlijk in de achterzijde. Al 25 jaar brengt BMW een stationvariant van de bekende 5 Serie op de markt. Toentertijd het antwoord op de Audi 100 Avant. Tegenwoordig is de Touring niet meer weg te denken uit het gamma van BMW. Bij deze vijfde generatie is door BMW ingezet op gewichtsbesparing. Door grote delen van het onderstel en de achterklep op te zetten uit aluminium is er circa 100 kilo aan gewicht bespaard. Een hele prestatie, vooral als je bemerkt dat de auto 36 mm langer, 8 mm breder en 10 mm hoger is dan zijn voorganger. Het grootste deel van deze ruimte is naar de achter passagiers gegaan. Zij genieten van 18 mm meer beenruimte.
De brede achterklep met grote lichtunits lijkt een uitnodiging om zo veel mogelijk bagage in op te bergen. Het succes van het openen in twee delen is gebleven; zowel de achterklep als het achterraam blijven apart van elkaar te ontsluiten. Dit geeft de mogelijkheid om sneller en gemakkelijker bij je bagage te komen wanneer dit nodig is. Dat de BMW niet alleen goed is voor het vervoeren van goederen blijkt onder andere uit de sportief getekende achterzijde. De grote lichtunits en sportieve uitlaatstukken dragen hier aan bij en maken de auto een plaatje om naar te kijken.
Een van de hoofdingrediënten van deze BMW is natuurlijk zijn ruimte. Zodra we de grote achterklep automatisch zien openen, verschijnt een ruimte van 570 liter. Door middel van twee schakelaars aan beide zijden van de kofferbak klapt de gehele achterbank elektrisch weg in een 40/20/40 verhouding, en ontstaat een vlakke laadvloer met 1.700 liter aan ruimte. Ten aanzien van zijn voorganger is er 30 liter bijgekomen en is het laadvermogen met 120 kilogram toegenomen tot 730 kilogram. Het is de vraag of er gebruikers zijn die ooit met zulke gewichten rond zullen rijden, maar het geeft een prettig gevoel dat het mogelijk is.
Last van het oprolbare afdekscherm heb je in ieder geval niet bij het inladen. Door BMW is een handige uitsparing gemaakt in de laadvloer waar dit prima opgeborgen kan worden en er een troonzaal aan ruimte ontstaat. Door deze extra ruimte staat er een auto van bijna vijf meter lengte voor je neus. Gelukkig hoef je je bij het inparkeren niet druk te maken en biedt BMW bij de 5 Serie een Display Key met Remote parking. Hiermee is het van buiten de auto mogelijk om op krappe en smalle stukken te parkeren. Vervolgens is met de mobiele applicatie ieder moment te bekijken of de auto nog op zijn plaats staat.
Onder de kap vinden we een 1995cc viercilinder met 190 pk, gekoppeld aan een Steptronicautomaat van ZF, oftewel de 520dA. Hoewel dit de instapmotor is, zijn we zeker niet ontevreden over de prestaties. In een keurige 7,8 seconden wordt vanuit stilstand de honderd km/u bereikt. De 2,0-liter vierpitter met 400 Nm koppel stuwt de auto met gemak boven de 200 km/u tot een top van 225 km/u. Daarbij doet de motor stil zijn werk en is het mogelijk om met 150 km/u een gesprek op fluisterniveau te voeren.
Met een aantal grote en zware reistassen aan boord komt de motor net iets minder vlot over, echter blijft het niets om je druk over te maken. Toch extra power nodig? Dan biedt BMW de 525dA met 231 pk of, met twee cilinders extra, de 530dA. Deze zescilinder is uitgerust met 265 pk en 620 Nm koppel. Voor dit extra spektakel moet echter wel in de buidel worden getast en mag er 14 mille meer worden achtergelaten bij de dealer. Helemaal bont maak je het met de 540dA, standaard uitgevoerd met xDrive. Deze powerdiesel kost rond de 88 mille en levert 320 pk en 680 Nm koppel. Alle motorvarianten zijn te verkrijgen met xDrive. Het benzinegamma mag natuurlijk ook niet ontbreken. Hierin is te kiezen uit verschillende varianten die we aan bod lieten komen in de test van de Sedan.
Niet voor niets hebben we de 5 Serie gekozen voor onze roadtrip. De auto biedt namelijk al het comfort dat je nodig hebt. Kuilen en andere oneffenheden in het wegdek worden haarfijn weggefilterd door de standaard luchtvering in het onderstel. Wat ook bijdraagt aan het comfort zijn de zeer fijne stoelen waarin je urenlang kan vertoeven. De achter passagiers hebben met een lengte van 1,85m niets te klagen. De beenruimte is precies goed en tussen de kruin en het plafond zit nog een paar centimeter speling. Alsof dat nog niet genoeg is, kunnen de personen achterin zich vermaken met diverse vormen van multimedia door middel van het entertainmentsysteem van ruim 2500 euro. Toch heb je de beste positie wanneer je achter het stuur zit. Het rijden van de auto is een heerlijke ervaring. Het stuur reageert scherp en punctueel op iedere handeling zonder ook maar op enig moment te vermoeien. In iedere bocht houdt het onderstel de auto in zuivere balans, ongeacht de snelheid.
Deze snelheid is op ieder moment helder af te lezen op het voorraam door middel van het head-up display. Groot voordeel is het enorme formaat van dit display, waar vrijwel alle benodigde informatie van af te lezen is, van zowel rijstrookrichting tot de audio. We ontdekken dat we gaandeweg de rit steeds minder naar onze andere schermen kijken en eigenlijk alleen nog maar naar het head-up display voor ons. Een ontwikkeling die we de aankomende jaren waarschijnlijk vaker gaan tegenkomen.
Natuurlijk is BMW de veiligheid rond de 5 Serie Touring niet vergeten. Zaken als actieve voetgangersbescherming, kruisend verkeer herkennen en zelfs nightvision met persoonsherkenning zijn te bestellen. BMW is daarnaast ook hard aan de weg aan het timmeren als het gaat om autonoom rijden. Zodra de Lane Control Assistant is ingeschakeld, blijft de auto keurig tussen de lijnen en kan je de greep om het stuur verminderen. Toch blijft het oppassen. Vooral bij afslagen op snelwegen - als de wegbelijning uit elkaar gaat - wil de auto nog wel eens een ander pad kiezen dan wenselijk is. In de file is het zeer comfortabel om te werken met de adaptieve cruise control. Zelfs tot én vanuit stilstand blijft het systeem in werking waardoor - in combinatie met automatic steering - zelfs het filerijden een plezier wordt. Met twee bladzijdes aan opties rijden wij het meest uitgebreide model, waarbij ieder mogelijk denkbare optie in de auto verwerkt zit. Dat dit resulteert in een eindprijs van ruim 92 mille is even slikken. Vooral wanneer in acht genomen wordt dat we hier nog steeds te maken hebben met een basisdiesel.
Met recht concluderen we dat de keuze voor de 520dA Touring een hele goede is. Natuurlijk is het mogelijk om nog veel meer power toe te voegen en om te gaan voor een smeuïge zescilinder in de vorm van de 530d of de 540d. Echter biedt deze 520d genoeg om alles aan je reis comfortabel te laten zijn en je met plezier en snelheid van A naar B te brengen.