BMW 3 Serie GT
328i High Executive

Dirk-Jan Dalhuisen - 17 november 2013

Ruimte voor uitbreiding

Wie ooit een BMW 3 Serie heeft gehad, dreunt moeiteloos een rijtje argumenten op waarom die auto eens op de oprit heeft gestaan. Of het nu z'n tijdloze uitstraling was, die smakelijke zes-in-lijn of het rijplezier, aan kwaliteiten ontbrak het de Dreier nooit. Dat genoegen werd echter wel duur betaald; middenklassers te over die voor minder geld veel meer ruimte boden. Daar hebben ze in München iets op gevonden: de nieuwe 3 Serie Gran Turismo.

Even slikken

Hoewel het pas de eerste keer is dat de 3 Serie als GT wordt uitgebracht, kunnen we niet van een grote verrassing spreken. Met de 5 Serie haalde BMW in 2009 immers al hetzelfde trucje uit en nu doen de Duitsers dat kunstje met de 3 Serie nog eens dunnetjes over. Zet je de beide Gran Turismo's naast elkaar, dan spreekt het plaatje voor zich. Even slikken is het wel, want net als z'n grotere broer is ook de 3 Serie GT niet moeders mooiste. Het is vooral de hoge kont die de balans wat uit de fraaie lijnen haalt en daarmee het algehele ontwerp een beetje de das om doet.

Toch oogt het achterwerk van de 3 Serie GT niet zo plomp en massief als dat van de Gran Turismo-variant van de 5 Serie. Daar is de Dreier met z'n compactere formaat duidelijk in het voordeel. Doordat de 3 GT in alle dimensies een stukje is gegroeid ten opzichte van een 'gewone' 3 Serie, springt z'n forse achtersteven er vanuit de meeste hoeken bovendien helemaal niet zo opvallend uit. Pas wanneer je schuin achter de auto gaat staan, begint de hoge en brede kont een beetje uit de toon te vallen bij de verder vrij slanke lijnen waarmee de 3 Serie is getekend.

Ruimtewonder

Hoewel de 3 GT misschien geen schoonheidsprijs verdient, heeft het controversiële uiterlijk ook zo z'n voordelen. De doorlaadopening van de bagageruimte is dankzij de forse vijfde deur bijvoorbeeld gigantisch. Dat geldt ook voor de kofferruimte zelf, die met 520 liter iets groter is dan die van de Touring. Met een hendel leg je de achterbank eenvoudig plat en schuif je maximaal 1.600 liter in de Gran Turismo - 100 meer dan in de Touring. Daar staat tegenover dat de GT ook wat duurder is dan de Touring: voor een gelijk gemotoriseerde GT leg je zo'n 1.500 euro bij.

Voor die meerprijs biedt de GT niet alleen meer bagageruimte. Ook op de achterbank is de Gran Turismo beduidend ruimer dan een Sedan of Touring. Sterker nog: zelfs de grotere 5 Serie moet het hier afleggen tegen de 3 Serie GT. Het geheim zit 'm in de 11 cm langere wielbasis: de Gran Turismo staat namelijk niet op het onderstel van de Europese 3 Serie, maar op dat van de verlengde 3 Serie, die in China wordt verkocht. Dankzij de hoger geplaatste achterbank en de aflopende daklijn is de hoofdruimte dan weer niet zo royaal. Zeker met het panoramadak zit je vrij snel met je kruin tegen het dak.

Drie smaakjes

Behoudens de afmetingen is het interieur verder hetzelfde als in de Sedan en de Touring. Afwerking en materiaalgebruik zijn daarmee prima voor elkaar, maar het is vooral de ergonomie die in positieve zin opvalt. Alle knoppen laten zich intuïtief bedienen en door het overzichtelijke dashboard is misgrijpen er niet bij. Dat is ook de verdienste van BMW's welbekende iDrive-module, die alle infotainment-gelieerde zaken thuisbrengt onder een paar knoppen en projecteert op de breedbeeld kleurenmonitor bovenop het dashboard. Een logisch gestructureerde en grafisch gelikte interface, waarin je snel je weg vindt.

BMW levert de 3 Serie GT in dezelfde drie smaakjes die we kennen van de Sedan en de Touring. Dat betekent dat er naast de Modern Line en de Luxury Line ook een Sport Line is. Voor deze 'line' vraagt BMW 1.707 euro en in ruil daarvoor wordt je 3 GT voorzien van - hoe verrassend - wat sportieve opsmuk. Voor de buitenwereld valt vooral het 18 inch lichtmetaal op; de zwart gespoten details zijn zo subtiel dat je ze nauwelijks opmerkt. De rode inleg in het zwarte interieur is verre van subtiel. Het steekt mooi af, maar je moet er wel van houden. Houd je het liever bescheiden, dan behoren zwarte lijsten ook tot de mogelijkheden.

Tegenstrijdig

Motorisch vist de Gran Turismo ook in dezelfde vijver als de Sedan en de Touring. In die vijver zwemt ook de tweeliter turbomotor in de 328i, die van de GT een serieus snelle jongen maakt. Als het moet, dendert de Gran Turismo in zes tellen naar de 100, om er pas bij 250 km/h mee op te houden. Toch nodigt de 3 GT niet uit tot een sportieve rijstijl. Dat heeft niet zozeer met de besturing te maken, want die is des BMW's: direct en met veel gevoel. Ook de fijne sportstoelen uit de Sport Line zijn best op een fanatiek potje sturen berekend. De bottleneck zit 'm in het hoge zwaartepunt, dat vooral in bochten de kop opsteekt. Voor het vlottere bochtenwerk zijn je spaarcenten domweg beter besteed aan een 4 Serie.

Gelukkig is het helemaal geen straf om de 328i GT lekker ontspannen te rijden. Dat klinkt met 245 pk aan vermogen misschien wat tegenstrijdig, maar omdat het volledige koppel (350 Nm) al bij 1.250 rpm paraat staat, houdt de achttraps automaat het toerental lekker laag en blijft het heerlijk rustig aan boord. Bij 130 km/h wijst de toerenteller bijvoorbeeld maar 2.400 rpm aan. Schakelen doet de automaat trouwens vlot en zijdezacht, wat het rijcomfort alleen maar extra ten goede komt. Ook het verbruik is gebaat bij een rustige rijstijl: met een gecontroleerde rechtervoet laat de 328i een prima 1 op 14 noteren. Ga je fanatieker op het gas, dan stijgt het verbruik naar 1 op 9.

Beetje vreemd, maar wel lekker

Echte schoonheid zit vanbinnen en dat geldt onmiskenbaar ook voor BMW's nieuwe 3 Serie GT. Het goede overzicht en het royale ruimteaanbod maken van de Gran Turismo een fijne reisauto, die vanwege z'n hogere koets het best tot z'n recht komt bij een ontspannen rijstijl. Je kunt je dan ook afvragen of zo'n 328i - hoe fijn ook - niet een beetje too much is. Met 184 pk lijkt een 320i GT ons een minstens zo interessante optie, niet in de laatste plaats omdat BMW daar zes mille minder voor vraagt. Daarmee kun je vervolgens lekker losgaan in de goedgevulde optielijst en zo haal je met zo'n 3 GT een misschien wat vreemde, maar wel erg lekkere auto in huis.

  • Veel been- en bagageruimte
  • Voortreffelijke aandrijflijn
  • Fijne besturing
  • Weinig hoofdruimte achterin
  • Discutabele achterzijde
  • Redelijk aan de prijs