De Hyundai i30-familie is helemaal compleet. Van een doorsnee hatchback en fastback tot een sportieve versie 'N'. Wij maken kennis met het ruimtewonder van het stel. De Wagon moet dé pakezel bij uitstek worden. Bij Hyundai blazen ze hoog van te toren. Of je nu met vrienden een weekend naar Parijs wilt voor een shoptrip óf dat je een kast van Marktplaats moet ophalen: de i30 Wagon is de auto die je uit de brand moet helpen. Zelfs 25 opgeblazen ballonnen voor een bruiloft of een overnachting in de auto zouden mogelijk moeten zijn. Of Hyundai de belofte kan waarmaken, zoeken we uit in een uitgebreide test.
De transformatie van hatchback naar stationwagon slaagt lang niet altijd. Er zijn voldoende modellen te noemen waarbij een leuke auto veranderde in een saaie gezinsbak. Bij Hyundai schijnen ze daar beter over nagedacht te hebben. Natuurlijk blijft het een kwestie van smaak, maar wij vinden het ontwerp van de Wagon zeer geslaagd. Liefde op het eerste gezicht is het niet, maar als je langer kijkt zie je dat er met grote precisie gewerkt is aan het model. De vouw die vooraan bij de koplamp begint, loopt regelrecht door naar het achterlicht. In combinatie met de dikke rand chroom rond de ruiten en de aflopende daklijn krijgen we bij de auto gevoelens van een coupé. Heel even komt zelfs de CLA Shooting Brake in ons hoofd. In combinatie met de rode kleur wordt sportiviteit extra benadrukt. Stiekem is dit een auto die best nog eens je hart zou kunnen stelen; geen hartstochtelijke liefde maar wel één waarvan je absoluut blij wordt.
Hoe overtuigend de buitenzijde dan ook mag zijn, de binnenzijde doet stukken minder frivool aan. Niet dat we teleurgesteld zijn, maar de drukte aan knoppen doet bijna duizelen. Vooral op het stuur maken de Koreanen het erg bont. Waar normaliter de knoppen intuïtief gebruik kunnen worden, moet er bij de i30 even dubbel worden gekeken voordat we een knop bedienen. Opvallend is het veelvuldig gebruik van zachte materialen. Veel auto's zijn tegenwoordig uitgerust met de nodige harde kunststof onderdelen. Bij Hyundai hebben ze dit gelukkig weten te beperken, wat absoluut een pluspunt is en aanvoelt als een klasse hoger.
Waar het uiteindelijk bij deze Wagon om gaat, is natuurlijk de kofferbak. Je zou denken dat er de nodige kofferruimte verloren is gegaan door het kekke design van de auto. Niets is minder waar; want met de 602 liter ruimte sla je echt geen modderfiguur. Pakken we de 'benchmark' erbij, dan zien we slechts een verschil van drie liter. Klappen we de achterbanken neer, dan hebben we opeens 30 liter meer dan de Golf Variant en is de ruimte gegroeid tot 1.650 liter. Ook de populaire Renault Mégane heeft minder ruimte te verstouwen (521 l - 1.504 l). Winnen van de Peugeot 308 SW doet de i30 echter niet (610 l - 1.660 l), al scheelt het maar acht liter.
In vergelijking met de i30 hatchback is het gewicht toegenomen met 50 kilogram. Tijdens het rijden met de Wagon is dit eigenlijk niet terug te merken in het rijgedrag. Wel moet er rekening worden gehouden met het feit dat de auto veel zwaarder te beladen is dan zijn broer. Wij rijden met de 1.4 T-GDI die is gekoppeld aan een 7-DCT-automaat met een dubbele koppeling. Met de 140 pk aan boord van de auto voldoet dit vermogen prima op de Nederlandse wegen. Hoewel we aan het begin enigszins moesten wennen aan de automaat ging het ons na een week rijden prima af. Het is vooral even aftasten wanneer de automaat reageert op de bediening van het gas. Druk je het gas te snel in, dan kan de auto hoog in zijn toeren springen. Te weinig gas zal er echter voor zorgen dat je jezelf met een slakkengang voortbeweegt. Na een 'inwerkperiode' weet je echter feilloos hoe de bediening in elkaar steekt en heb je een goede vriend aan de automaat. De auto doet prima zijn werk, het stuur ligt fijn in de hand en zonder problemen maak je de nodige kilometers. Sportief wordt het echter nooit met de Wagon. Zelfs met de rijmodus op 'Sport' wordt je geduld op de proef gesteld, wanneer je het gas stevig intrapt. De vraag is echter of je dit wel moet willen met deze auto; vooral met een IKEA-kast achterin wordt het sportief nemen van een bocht afgeraden. Opvallend is hoe stil de motor het werk doet. Op zekere momenten lijkt het wel alsof we met een elektrische auto op stap zijn; zo stil is het binnenin de i30.
De Koreanen zijn trouw gebleven aan hun filosofie; veel auto voor weinig geld. Hoewel de gemiddelde Hyundai niet meer zo goedkoop is als vroeger, heb je toch voor een aantrekkelijk bedrag een auto op de oprit staan. Voor bijna 22 mille kun je bij de dealer een i30 Wagon meekrijgen. Voor dit bedrag krijg je de 1.0 T-GDI met 120 pk en drie cilinders. Dit model beschikt over het i-Drive pakket en is vrij sober ingericht. Betaal je 1.500 euro meer, dan krijg je de i-Motion met standaard airconditioning, bluetooth en cruise control. Duurdere versies - de Comfort en Premium - hebben nog meer luxe aan boord, zoals een achteruitrijcamera, sierlijsten in chroom en een navigatiesysteem met Apple CarPlay. Deze versies kunnen ook gekozen worden met een 1.4-liter motor met vier cilinders. Dat de topuitrusting ook een prijskaartje met zich meedraagt, mag vanzelf spreken; voor dit model mag namelijk 34 mille worden betaald. Het model dat wij reden komt op een prijs rond de 30.000 euro. Eigenlijk heb met je met deze versie alles in huis dat je wilt hebben en beschik je zelfs over een automaat. Gemiddeld liggen bij de i30 de prijzen voor een Wagon ongeveer 1500 euro hoger dan voor de hatchback.
Motorisch maakt Hyundai het de klant niet moeilijk. Er is keuze uit twee benzinemotoren en een dieselmotor. De benzinemotoren zijn de 1.0 T-GDI met 120 pk en drie cilinders en de 1.4 T-GDI viercilinder met 140 pk. Deze laatste motor is enkel leverbaar op de Comfort en de Premium modellen. Dieselen gaat met de 1.6 CRDi met 110 pk en is ook alleen leverbaar op de twee topmodellen.
Dat de Zuid-Koreanen prima in staat zijn om een fijne station op de markt te brengen blijkt met deze i30 Wagon. Vooral met de rode kleur ziet hij er fris uit en is het gewoon een prima auto voor alledaags gebruik. Kies je voor een i30 Wagon dan kunnen we de 1.4-liter motor van harte aanbevelen. Vooral met een kofferbak vol zal de 1.0-liter motor er namelijk een flinke kluif aan hebben om in beweging te komen. Hoewel Hyundai niet meer de laagste prijs biedt, krijg je voor het geld dat je neertelt toch bijzonder veel auto. En daar bovenop komt natuurlijk nog eens de vijf jaar garantie die de auto meekrijgt. Al met al een aanbod dat goed in de oren klinkt en waarschijnlijk een groot aantal kopers over de streep zal trekken.