Ford Kuga
1.5 EcoBoost ST-Line

Joep de Heer - 7 oktober 2017

Amerikaanse facelift

Bij Ford bestaat een facelift niet uit een vernieuwd streepje op de carrosserie of een extra teller. Ford zet bij de facelift van de Kuga in op iets groots en doet daarmee zijn Amerikaanse roots eer aan. Want zeg nu zelf, zou jij verwachten dat deze nieuwe Ford Kuga een facelift is? De Kuga lijkt geheel anders dan zijn voorganger en klaar om weer jaren mee te gaan. Of blijken die veranderingen minder groot dan je op het eerste gezicht verwacht? Wij zoeken het uit.

Drievoudige verschijning

Waar door velen de vorige Kuga beticht werd van een té vriendelijk en saai uiterlijk kan dat na deze facelift niet meer gezegd worden. Voor ons staat een stoere SUV met Amerikaans karakter, die met de nodige zwarte accenten een sportief uiterlijk heeft. Voorzien van diverse badges zien we al snel dat we met een ST-Line te maken hebben. Ford heeft het de klant gemakkelijk gemaakt door diverse stylingspakketten samen te stellen. Hoe de nieuwe Kuga er uitziet, is helemaal door jouzelf te bepalen.

Was je enthousiast over het vorige model? Dan is de keuze voor het behoudende Titanium stylingpakket snel gemaakt. Sportievelingen zullen daarentegen eerder kiezen voor een ST-Line uitvoering met de nodige zwarte accenten. Voor wie luxe hoog in het vaandel heeft, is er de Vignale die iedere denkbare optie aan boord heeft. Wil je weten met welk model je te maken hebt? Dan is een enkele blik op de grille genoeg; deze verschillen namelijk per pakket.

Niet alles is nieuw

Eenmaal ingestapt, valt direct het grote nieuwe scherm op. De Kuga beschikt over het nieuwe SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem van Ford. Hoewel dit een flinke verbetering is ten aanzien van het voorgaande systeem, houdt de bediening nog de nodige wensen over. Met name de bediening van het touchscreen zelf is redelijk omslachtig, en dit wordt nog extra bemoeilijkt door de plaatsing van de knoppen direct onder het scherm. Vooral wanneer men al rijdend het touchscreen bediend, vergt het de nodige vaardigheid om niet per ongeluk de knoppen onder het scherm te raken. Gelukkig kan het systeem grotendeels aangestuurd worden door grote fysieke knoppen, zodat niet alles via het diepliggende scherm hoeft te gebeuren. Bediening met twee handen aan het stuur is ook mogelijk. Door middel van spraak kan het systeem eenvoudige commando's verwerken, zoals van de navigatie en de radio.

Afgezien van het infotainmentsysteem en het nieuwe scherm zijn er in het interieur maar weinig veranderingen. En waarom zouden ze ook; wat goed is, kun je maar beter goed laten. Qua afwerking zit alles degelijk in elkaar en de zwarte hemelbekleding - standaard op de ST-Line - maakt het geheel af. De achterpassagiers genieten van voldoende hoofd- en beenruimte en zelfs voor een persoon in het midden van de achterbank is genoeg plek. Nadat we de achterklep automatisch voor ons hebben zien openen, lacht ons een ruimte toe van ruim 456 liter. Hoewel dit niet de ruimste kofferbak in zijn klasse is, kunnen er genoeg spullen in om een goed weekend op stap te gaan. Door middel van twee hendels aan de zijkant van de achterbank wordt in één beweging de bank weggeklapt en ontstaat een ruimte van ruim 1.603 liter.

Anderhalve liter

In het vooronder van deze Kuga ST-Line treffen we de 1.5 EcoBoost met turbocompressor en 150 pk. De viercilinder doet zijn werk goed en laat zich soepel door de zes versnellingen lopen. Met 240 Nm koppel kom je op de Nederlandse wegen weinig tekort en de turbo geeft net dat extra zetje in je rug dat je nodig hebt. Echter houdt de kracht van de motor op de snelweg niet over. Bij het inhalen van een vrachtwagen moet een versnelling worden teruggeschakeld om er op een normale manier voorbij te komen. De benzinevarianten zijn allen voorzien van 1.5 liter EcoBoost motor. De voorwielaangedreven motoren worden altijd geleverd met een versnellingsbak met zes versnellingen, waarbij keuze is voor een motor met 120 of 150 pk. Als je ook in de modder of sneeuw uit de voeten wilt met je Kuga, dan is er in ieder uitrustingsniveau een vierwielaangedreven variant te verkrijgen met 182 pk. Op het gebied van de diesels zijn er enkel voorwielaandrijvers te vinden van 120 pk, gekoppeld aan een zesbak of PowerShift automaat.

SUV's staan lang niet altijd garant voor sportief en direct stuurgedrag. Het hoge koetswerk zorgt bij diverse modellen voor vervelend hanggedrag in de bochten. Bij Ford pakken ze dit gelukkig beter aan. De ST-Line heeft een ander onderstel dan zijn broeders binnen de Kuga-familie en vertoont strak en snedig gedrag in de bochten. Tijdens het sturen is er communicatie met het wegdek en je hebt het gevoel volledige controle te hebben over de auto. Het onderstel is stevig maar niet té straf waardoor het gewoon mogelijk blijft om af en toe een bospaadje te nemen.

Keuzestress

Zoals vermeld, is de Kuga leverbaar in de nodige uitrustingen. Ford trapt af met de Trend Essential die alleen leverbaar is met een 120 pk benzinemotor. Hoewel dit de instapversie is, vinden we toch al airconditioning, sportstoelen en elektrisch bedienbare ramen in deze auto. Voor een bedrag van 27.705 euro is het model de jouwe. De Trend Ultimate komt met een 120 of 150 pk sterke motor en voegt een navigatiescherm van 8 inch, projectiekoplampen en het nieuwe SYNC 3 pakket toe. De Ultimate is voor 2000 euro méér dan de Trend Essential verkrijgbaar. Verwacht wordt echter dat de meeste consumenten zullen gaan voor de Titanium met een vanafprijs van ruim 31 mille. Deze uitvoering biedt half-lederen bekleding, een automatisch dimmende binnenspiegel en 17 inch lichtmetalen wielen. Het model is herkenbaar aan de horizontale trapezevormige grille in het grijs. De ST-Line wordt standaard geleverd met de nodige zwarte onderdelen, die de nadruk op sportiviteit moeten leggen. Zo zijn er de zwarte 18-inch lichtmetalen wielen, zwarte dakreling, zwarte hemelbekleding en op diverse plaatsen zwarte stiksels. Met de luxe Vignale maak je het luxer dan luxe. Zo zijn de Bi-Xenon lampen, Sony audiosysteem en verwarmbare voorstoelen allen standaard op deze editie. Dat daar een prijskaart van ruim 39.705 euro tegenover staat voor de voorwielaangedreven variant en 48.705 euro voor de 4x4 is goed te begrijpen. Daarnaast maken Vignale rijders gratis gebruik van haal- en brengservice bij onderhoud en mag de auto kosteloos door de wasstraat. De ST-Line waarmee wij rondrijden, is met 33 mille qua prijs een model dat precies in het midden staat. Ford laat je echter bijbetalen voor de veiligheidssystemen. Zo moet er duizend euro extra worden neergelegd om de beschikking te krijgen over een pakket opties met onder andere het Driver Alert System, Lane Departure warning en een noodremassistent. Bij elkaar opgeteld wordt de totaalprijs voor onze uitvoering ruim 41 mille, en dat is best even slikken.

Knokken

De facelift heeft de Kuga veel goeds gedaan. Van de buitenzijde is de auto een stuk leuker en interessanter geworden. Met de nieuwe uitrustingspakketten ben je in staat de Ford in te richten zoals je zelf wilt. Ook over het nieuwe SYNC 3 systeem zijn we positief en blij dat Ford hier goed in geïnvesteerd heeft. Echter zit de concurrentie ook niet stil. Peugeot doet met zijn 3008 goede zaken en heeft een stuk moderner interieur. Volkswagen heeft de succesvolle Tiguan, die qua prijs de Kuga niet veel ontloopt. En Kia biedt met zijn Sportage wel erg veel value for money. Het is dus knokken om een goede plek te veroveren tussen al dit geweld. Ben je echter in de markt voor een stoere Amerikaanse SUV met zeer fijn rijgedrag? Dan zit je bij Ford aan het juiste adres en zou de Kuga zomaar jouw volgende auto kunnen zijn.

  • Geslaagd uiterlijk
  • Goede rijeigenschappen
  • SYNC 3 software
  • Verouderd interieur
  • Veiligheidssystemen niet standaard
  • Knoppen direct onder centrale scherm