Kia cee'd
1.0 T-GDI GT-Line

Bjorn Blokzijl - 18 januari 2016

Goede voortekenen

Elke keer als je je bedenkt hoe het merk Kia zich heeft ontwikkeld in een korte tijd, kun je niets anders dan respect hiervoor hebben. Het modellengamma is flink uitgebreid en ook de kwaliteit van de auto's is sterk verbeterd. Resultaat hiervan is een elk jaar groeiende afzet. Compacte modellen Picanto en Rio nemen het leeuwendeel van de verkopen op zich, maar compacte middenklasser cee'd doet het relatief gezien niet slecht. Om hem nog wat aantrekkelijker te maken, is hij onderworpen aan een bescheiden facelift. Belangrijker dan de uiterlijke wijzigingen is wat er onder de kap te vinden is: een splinternieuwe éénliter turbomotor. Met deze troef in handen moet de cee'd de komende jaren indruk maken in zijn segment.

Houdbaar

Ingrijpende facelifts komen tegenwoordig bijna niet meer voor. Ook de veranderingen aan de cee'd zijn op het eerste oog niet te zien. Pas als je een auto van vóór de opfrisbeurt er naast zet, valt op dat vooral de achterzijde is aangepakt. De achterlichtunits hebben een nieuwe indeling gekregen en geven de auto een net wat moderner uiterlijk. Sinds 2012 is de cee'd op de markt en zijn basisontwerp blijkt zeer houdbaar. Hoewel hij wel wat trekjes heeft van andere auto's, heeft hij zeker een eigen gezicht. Wat meewerkt aan een design dat prettig op het oog ligt, is het GT-pakket. Met de verfraaiingen van de 200 pk sterke GT, valt de auto flink op in het Nederlandse wegbeeld. Dit pakket omvat onder andere de led-dagrijverlichting in een anders gestileerde voorbumper, 17 inch wielen en een uitlaatpijp aan beide zijden van de 'dikke' bumper. Wie had twintig jaar geleden kunnen denken dat het design van een compacte middenklasser van het Koreaanse merk voor omgedraaide hoofden zou zorgen?

Waarom veranderen?

Veel ruimte voor relatief weinig geld en betaalbare luxe, zijn de 'unique selling points' van elke Kia. De facelift heeft op het interieur van de cee'd weinig invloed gehad. Bij de introductie van de auto waren we al enthousiast over het ontwerp van het interieur. Dit is ook na vier jaar niet veranderd. Het oogt wat donker door het ontbreken van bijvoorbeeld aluminium panelen, maar daarmee is ook het grootste minpunt benoemd. Ergonomisch zit het geheel prima in elkaar. Alles zit waar je het verwacht en de bediening gaat geheel op gevoel. Als GT-Line zit de cee'd goed in zijn spullen. Standaard is de auto voorzien van zaken als centrale deurvergrendeling, een lederen stuurwiel, mistlampen vóór, Bluetooth-connectiviteit en airco. De GT voegt daar onder andere 17 inch lichtmetaal, een achteruitrijcamera, keyless entry en go, navigatie en dual zone climate controle aan toe. Voor net geen 26 mille heb je een auto waarin het je aan niks ontbreekt. Betaalbare luxe is dus gebleven.

Ook qua ruimte doet de cee'd het goed. Zitten doe je zowel voor- als achterin prima. Ook als je meer dan 1,80 meter meet, kun je prima achter jezelf zitten. Voorin zijn stoelen gemonteerd die zowel comfort als een goede ondersteuning bieden. Daarbij zien ze er door een nieuw ontwerp ook nog eens goed uit. Geheel achterin is ruimte voor 380 liter bagage. Dit is ruim voldoende voor de wekelijkse boodschappen of een vakantie met vier personen. Heb je toch meer plek voor spullen nodig, dan laat de achterbank zich in delen omklappen. Maximaal is dan 1.318 liter beschikbaar.

In stilte

Was je in de markt voor een cee'd, dan was de keuze qua motorisering snel gemaakt. Of je koos voor een benzinemotor, of voor een dieselgestookte variant. Beide een 1.6, waarbij de diesel is voorzien van een turbo. Bij de snelleGT is een turbo gemonteerd op de bekende 1.6 GDI. We kennen het drietal motoren als prettige metgezellen. Vooral de twee lichtste doen precies waarvoor ze bedoeld zijn, zonder bijzonder te zijn. Omdat de concurrentie de afgelopen jaren niet bepaald stil heeft gezeten en driecilindermotoren gemeengoed beginnen te worden in dit segment, is er ook door Kia en Hyundai een dergelijke motor ontwikkeld. Resultaat is de 1.0 T-GDI met 100 of 120 pk. Beide leveren ze 171 Nm koppel. We waren onderweg met de sterkste variant. Deze moet in 11 seconden naar de '100' kunnen sprinten, waar bij 190 km/h de koek pas op is. In de praktijk is het vooral een fijne motor die in alle stilte zijn prestaties levert. Bij het accelereren hoor je wel de typische driecilinderroffel, maar op cruisesnelheid is het een oase van rust. Schakelen gaat soepel, maar met voldoende gevoel en weerstand. Zo verfijnd en krachtig als de 1.0 EcoBoost die we vinden in bijvoorbeeld de Ford C-Max is de aandrijflijn niet, maar hij komt zeker in de buurt. Volgens de verbruikscyclus moet een gemiddeld verbruik van 4,9 liter per 100 kilometer mogelijk zijn. Dat haalden we niet, zoals vaak het geval is. Een waarde van 6,8 l / 100 km is gemiddeld, maar we hadden eerlijk gezegd beter verwacht.

Vertrouwenwekkend

Het uiterlijk van de GT doet vermoeden dat hij rijdt als een sportieve auto. Week is het onderstel niet, maar sportief is de cee'd zeker ook niet. Door de forse lichtmetalen wielen voel je korte richels duidelijk in het onderstel. Het is niet hinderlijk, maar zoek je een puur op comfort gerichte auto, dan kun je beter kiezen voor een maat kleinere wielen. Toch heeft de cee'd een uiterst vertrouwenwekkend weggedrag. Zelfs in extreme regen voelt de auto stabiel aan en verliest hij geen grip. Waar Kia een enorme slag heeft gemaakt op het gebied van de kwaliteit van de producten, is er op het gebied van besturing nog het één en ander te winnen. Er zijn drie standen waarin de zwaarte van de besturing is in te stellen. De sportstand is de prettigste, of beter gezegd de minst slechte. Dan biedt het stuurwiel het meeste weerstand, maar je voelt bijna niks van wat er onder de voorwielen gebeurt. De andere twee standen - comfort en normaal - zijn te licht en enkel te gebruiken bij het inparkeren, zoals de City-stand in een Fiat.

Nooit teleurgesteld

Kia wil graag dat de cee'd een grotere rol gaat spelen in het C-segment. Enkel een aansprekend design is niet voldoende om kopers voor je te winnen. Daarom werd een splinternieuwe motor ontwikkeld. Met 120 pk en 171 Nm koppel doet hij nauwelijks onder voor de driecilinders van de concurrentie. Daarbij biedt de cee'd als vanouds een hoop ruimte en luxe voor een relatief lage prijs. Voor nog geen 26.000 euro koop je een fraai uitziende auto die vol met comfortverhogende zaken zit. Het rijgedrag is daarbij goed en ook qua zitcomfort en ruimte zal je niet snel teleurgesteld worden. Helaas voldoet de motor niet aan de uitstootnorm voor 21% bijtelling. Als er nog 8 grammetjes afgesnoept kunnen worden door middel van gewichtsbesparing of andere banden, zullen meer zakelijke rijders kiezen voor de cee'd. Toch is de auto voor de leasemarkt zeker wel interessant, gezien het lage nettobedrag dat betaald moet worden. De voortekenen voor succes zijn voor de cee'd groter dan ooit.

  • Veel ruimte en luxe voor een relatief lage prijs
  • Fijne aandrijflijn
  • Goed design, zeker als GT-Line
  • Besturing kan beter
  • Donker interieur
  • Net geen lage bijtelling