Peugeot 2008
1.6 VTi Allure

Bjorn Blokzijl - 24 juli 2013

Goede tweeslachtigheid

Kijk je in de prijslijsten van de voorgangers van de Peugeot 208, dan zie je niet alleen de hatchback staan, maar ook een cabrio en een stationwagon. Vorig jaar werd de 208 geïntroduceerd, maar een cabrio en een ruimere variant ontbraken nog aan het gamma. Of er nog een open versie verschijnt, is nog maar de vraag. Een SW zal sowieso niet toegevoegd worden, maar ter vervanging van de laatste is daar nu de 2008: een hoger op z'n pootjes staande auto met een duidelijke verwantschap aan de 208. Met deze mini-SUV eet Peugeot van twee walletjes. Niet alleen concurreert de auto met de compacte stationwagons als de Ibiza ST en de Fabia Combi, maar ook met de Captur en de succesvolle Mokka. Of Peugeot de goede keuze heeft gemaakt met de 2008 moet blijken na een week rijden met Peugeot's nieuwste.

Designgrapje

Z'n voorgangers, beide een SW, hadden een wat twijfelachtig design. Tot aan de B-stijl waren ze gelijk aan hun hatchback broeders en aan de achterzijde was het ontwerp wat gekunsteld. Bij de 2008 is de gelijkenis met zijn minder ruime merkgenoten duidelijk te zien, maar toch is hij behoorlijk onderscheidend. Zeker zijn neus kent een grote gelijkenis met die van de 208, maar vanaf de voorruit heeft de designer geheel de vrije hand gehad. Die ontwerper heeft bij het tekenen van de zijkant voorbeeld genomen aan auto's als de Land Rover Discovery en de - door Bassie en Adriaan bekende - Talbot Matra Rancho: allebei auto's waarbij het dak vanaf de B-stijl oploopt om vooral achterin meer ruimte te bieden, bij de 2008 is het puur een ontwerpgrapje. Binnenin is er achterin niet meer ruimte door de oplopende lijn, maar het is enkel de zijkant van het dak waar een verhoging is aangebracht.

Ontwerpgrapje of niet, de 2008 ziet er mede dankzij deze lijn - die door het chroomwerk extra wordt benadrukt - goed uit. Ook door de - optionele - 17 inch lichtmetalen velgen, de grotere bodemvrijheid, de strakke lijnen en de grote om de hoek doorlopende achterlichtunits, staat er een robuust ogend autootje die qua uitstraling zeker kan wedijveren met onder andere de genoemde Renault en Opel.

Luxer en ruimer

Vanbinnen zijn de overeenkomsten met de hatchback nog wat duidelijker zichtbaar. Zowel het dashboard als de deurbekleding is zo goed als hetzelfde. Toch zijn er op detailniveau verschillen. Zo heeft de 2008 blauwverlichte randen van de klokken, die het geheel een modern en chique uitstraling geeft. Die luxe uitstraling wordt versterkt door de mooie materialen op het dashboard en de handgrepen in de portieren. Daarbij steekt het gebruikte harde plastic op de deuren wat negatief af. Al valt het niet gelijk op, het hemeltje in de 2008 heeft een uitgesneden patroon, waarachter ledjes zijn geplaatst. Open je de auto, dan zijn de lijnen verlicht, wat vooral in het donker een bijzonder effect geeft.

Over de plaatsing van de klokken is al veel gezegd en zeker als je kleiner bent zal het stuur een deel van de tellers kunnen verbergen. Anders dan in z'n compactere broertjes zit je vrij hoog. Ben je langer dan 1.80m en verstel je het stuur en de stoelen zodat je goed kunt zitten, dan zie je precies wat je wil zien: de toerenteller en de snelheidsmeter. Waardoor je een auto als deze vooral verkiest boven de 208 is de extra binnenruimte. Waren we bij de introductie van de hatchback niet erg te spreken over de ruimte achterin, in de 2008 is het een stuk beter voor elkaar. Zet je de voorstoelen in achterste stand, dan is nog beenruimte over voor kleine volwassenen of kinderen. Geheel achterin is de bagageruimte niet heel veel groter dan de 208 - slechts 65 liter - maar de bruikbaarheid is wel groter, door de vlakke vloer zonder tildrempel en de rechte zijkanten.

Asfaltleeuwtje

Hét grote pluspunt van de 208 vinden we zijn goede wegligging en het bijbehorende stuurgedrag. Al is de 2008 een maat groter, hij weegt slechts 100 kilo meer. Dit extra gewicht en het hogere zwaartepunt is door de Franse ingenieurs goed gemaskeerd want de 2008 rijdt net zo goed! Sturen gaat met veel gevoel en ook in snel genomen bochten helt de auto niet over op een manier die je zou verwachten bij een mini-SUV als deze.

De basismotor voor de 2008 is een 1.2 met 82pk. Wij reden echter met de dikste benzineuitvoering. Met zijn 120pk sterke zestienhonderdje in het vooronder kun je de goede rijeigenschappen van de auto perfect benutten. De standaardsprint naar 100 kilometer per uur legt hij af in 9,5 seconden en ook daarboven zit er ruim voldoende pit in de motor om uiteindelijk een topsnelheid te kunnen behalen van net geen 200 km/u. Boven de 120 mis je echter - voor het comfort en het verbruik - een zesde versnelling. Toch is het testverbruik niet slecht, zonder de '6' en met een relatief zware motor. Op de boordcomputer werd een verbruik van 6,6 liter per 100 kilometer aangegeven, een waarde die voor de verandering exact overeenkomt met de werkelijkheid. Doe je echt moeite om zuiniger te rijden, dan is een nog dichtere benadering van de fabrieksopgave van 5,9 liter per 100 kilometer zeker haalbaar.

Goed eten!

De keuze van Peugeot om twee modellen samen te voegen om zo van twee walletjes te eten, is naar onze mening een goede geweest. De consument valt massaal voor de uitstraling van een mini-SUV, wat terug te zien is in de groei van dit segment. Verder biedt de 2008 de ruimte en praktische bruikbaarheid die je kunt verwachten van een compacte stationwagen. Koop je de auto in de basisversie, dus met de lichtste motorisering en zonder luxe als een navigatiesysteem, klimaatregeling en lederen bekleding, dan verlangt Peugeot net geen 18.000 euro van je. Houd je echter van opschieten en van een auto waarin je qua comfort en luxe niks tekort komt, dan loopt de prijs op naar een wat minder 'low budgetniveau'. Voor iets minder dan 25 mille rijd je de auto zoals wij hem reden. Niet goedkoop, maar wel met veel waar voor z'n geld.

  • Aansprekend design
  • Rijdt net zo goed als een 208
  • Ruim, modern interieur
  • Interieurdetails af en toe op het randje van smaak en kitsch
  • Mist een zesde versnelling
  • Met 1.6 VTi niet goedkoop