Mercedes-Benz E-Klasse Estate
200 Avantgarde

Joep de Heer - 3 februari 2017

Ruimte én stijl

De combinatie van ruimte en stijl is soms moeilijk te vinden in een auto; Je wil profiteren van de ruimte om goederen en personen te vervoeren en gelijktijdig ook rondrijden in een auto waarmee je geen modderfiguur slaat. De auto moet daarin een representatief voorkomen hebben, mag een sportief randje hebben en moet een prettige reispartner zijn voor lange ritten. Mercedes-Benz biedt al jaren een auto die naadloos aansluit op precies deze combinatie van wensen: de E-klasse Estate. Eerder maakten we kennis met de Limousine in dieselvorm, waar we behoorlijk positief over gestemd zijn. Of we net zo positief kunnen zijn over de Estate met de grotere bagageruimte en voorzien van een benzinemotor, moet blijken.

Dynamische station

Vergelijkbaar met de Limousine zien we op designgebied het bekende Mercedes-recept. Wie kijkt naar modellen als de C - en S-Klasse - ziet direct dat de E-klasse aansluit bij dit familiegezicht. Tot de B-stijl is de auto zo goed als hetzelfde als bij de Limousine, maar vanaf daar is het geheel anders. De Estate kenmerkt zich door een langgerekte daklijn en steil aflopende achterruit, waardoor de auto een dynamisch karakter krijgt. Voor het eerst maakt een dakreling onderdeel uit van de standaarduitrusting, wat de krachtige look benadrukt. Aan de achterzijde zit een grote achterklep die goed aansluit op de brede schouders van de auto. De achterruit lijkt niet groot door de doorlopende daklijn, maar dit is geen belemmering voor het zicht en daarnaast profiteer je van een erg scherp beeld van de achteruitrijcamera.

Aan de binnenzijde gaat het elegante design door. Ieder detail in de auto is goed afgewerkt en de gebruikte materialen zijn van topniveau. Het scherm van 12,3 inch - waarin de klokken en het infotainmentsysteem zich bevinden - is gemakkelijk bedienbaar met de centrale knop in het middenconsole en via de knoppen van de touchpads op het stuur. Naar wens is het scherm in te stellen in drie weergavestijlen: Classic, Sport en Progressive. Wie gevoelig is voor sfeer, kan zich uitleven met de sfeerverlichting; deze is dimbaar op vijf verschillende niveaus en er is keuze uit liefst 64 verschillende kleuren. De stoelen zijn goed gevormd en blijven - ondanks het sportieve design - tijdens een lange autorit een comfortabele zitpositie geven.

Europallet

Achter de voorstoelen vinden we het bijzondere nieuws van deze auto. De achterpassagiers kunnen - zelfs met de sportiever getekende daklijn - genieten van bovengemiddeld veel hoofd- en elleboogruimte. Eenmaal aangekomen bij de bagageruimte wacht ons een inhoud van 670 liter. Standaard is de rugleuning van de achterbank 10 graden verstelbaar, waardoor de bagageruimte - zelfs met drie personen op de achterbank - met 30 liter vergroot kan worden. De achterbankleuningen zijn te verstellen en om te klappen in een 40:20:40-verhouding, zodat er meerdere indelingsopties beschikbaar blijven voor het vervoer van goederen en personen.

Vanuit de kofferruimte kan met twee schakelaars de bank elektrisch worden neergeklapt. Op het moment dat de achterbank volledig ingeklapt is, ontstaat een ruimte van 1.820 (!) liter met een platte laadvloer. Om je een idee te geven bij deze ruimte: er past een volledige Europallet in. De achterklep van de Benz laat zich elektrisch bedienen door een druk op de knop van de sleutel of op de achterklep zelf. Zodra de achterklep open gaat, rolt de bagageafdekking weg, zodat er gemakkelijk en snel bagage in de kofferruimte kan worden geplaatst. Ook als je even geen handen vrij hebt, biedt Mercedes de mogelijkheid om de achterklep te openen. Door een voetbeweging onder de achterbumper opent en sluit de achterklep. Als de enorme bagageruimte nog niet genoeg is, kan er een aanhanger achter de auto worden geplaatst.

Door een vinkje te plaatsen bij de optie trekhaak, wordt een volledig elektrisch in- en uitklapbare trekhaak met ESP aanhangwagenstabilisatie en zijwind-assistent gemonteerd.

Comfort met een uitroepteken

Op het moment dat we de startknop ingedrukt hebben, horen we op de achtergrond de viercilindermotor starten. Ten opzichte van de Limousine diesel, is de benzinemotor een stuk minder op de voorgrond aanwezig tijdens het accelereren. We rijden met de E 200, die met 184 pk en 300 Nm op de Nederlandse wegen ruim voldoende vermogen heeft. Zodra er meerdere passagiers en bagage ingeladen zijn, krijgt de E 200 het moeilijker. Waar met enkel een bestuurder aan boord de sprint van 0-100 km/u in 8,1 seconden wordt voltooid, is dat bij een beladen voertuig ver boven de 10 seconden. Wij raden aan de keuze te maken voor de E 250 als je vaker niet alleen in de auto zit. Hoewel die motorisering over hetzelfde basisblok beschikt, levert hij 211 pk en 350 Nm bij exact dezelfde toerentallen als de basisuitvoering. Hierdoor weet hij beter om te gaan met meer gewicht in de auto. Een groot voordeel van de Estate is de luchtvering achter. Hierdoor blijft de auto altijd in horizontale positie tot een belading van 745 kg of tot het maximale aanhangvermogen van 2.100 kg. Luchtvering voor de gehele auto is een optie die tegen meerprijs geleverd kan worden.

Eenmaal onderweg merken we dat de auto opvallend stil is. Ondanks het feit dat we te maken hebben met een grote auto en de basismotorisering, merk je weinig van trillingen en windgeruis. Dat dit het comfort tijdens het reizen sterk ten goede komt, spreekt voor zich. Mercedes heeft hier tijdens het ontwikkelen van de Estate bewust aandacht aan geschonken, door het plaatsen van versterkte dwarsbalken in de bodem en aan de voorzijde van de carrosserie. Tussen de motorruimte en het interieur, de achterbank en in de wielkasten is extra isolatiemateriaal aangebracht om het geluid zo veel mogelijk buiten de auto te houden. Voor wie het nog niet stil genoeg is, kan het 'akoestische comfortpakket' een interessante optie zijn. Hierbij wordt een speciale laag op de voorruit aangebracht en zal er extra isolatiemateriaal worden geplaatst in de beenruimte.

Prijzige opties

Momenteel heb je bij de dealer de keuze uit vier benzine- en drie dieselvarianten. Alle modellen zijn standaard gekoppeld aan een negentraps automaat. Het benzineaanbod start bij de geteste E 200, die vanaf 57.149 euro in de prijslijst staat. Investeer je vier mille extra, dan beschik je over de E 250. Ga je voor een zwaardere motor, dan kom je uit bij de E 400 4MATIC met 333 pk of de E 43 4MATIC AMG met 401 pk.

Daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan: de E 400 verlaat voor 91 mille de showroom en voor de AMG starten de prijzen bij 113 mille. Zoals we eerder zagen bij de geteste dieselvariant, start de E 200 d met een prijs van 58 mille, wat kan oplopen tot de E 350d van 78 mille. Daartussen vinden we de bijzondere All-Terrain-variant die het moet gaan opnemen tegen bijvoorbeeld de Allroad van Audi.

Verkijk je niet op de basisprijs van de E-klasse Estate. Als je ook maar een paar vinkjes op de optielijst aankruist, vliegen de prijzen omhoog en kun je duizenden euro's optellen bij de instapprijs.

Topcombinatie

Het is Mercedes-Benz gelukt om een auto te ontwikkelen waarin ruimte en stijl naadloos op elkaar aansluiten. De fijne aandrijflijn waarbij maximaal rekening is gehouden met comfort en de zee aan ruimte die achterin te vinden is, zijn in onze ogen een topcombinatie. Echter ligt de concurrentie dicht op de loer.

Zeker met de komst van de V90 is er een zeer sterke concurrent bijgekomen. Ook de stationvariant van de nieuwe 5-serie zal niet lang meer op zich laten wachten en dus is de E-klasse Estate geen alleenheerser. Wij durven echter wel een lans te breken voor dit ruimtewonder: We zijn overtuigd van de combinatie van ruimte en comfort dat Mercedes-Benz met de E-klasse Estate biedt.

  • Zeer veel ruimte
  • Bijzonder comfortabel
  • Dynamisch ontwerp
  • Prijzige opties
  • Beperkt vermogen als E 200
  • Familiegezicht is wel erg ver doorgevoerd