We are Hybrid! Met deze leus verscheen de nieuwe RAV4 op het toneel. Al in de vroege jaren van het hybride rijden stond Toyota vooraan en sindsdien heeft het merk in Nederland de nodige faam opgebouwd. Met maar liefst zeven modellen hebben de Japanners het breedste aanbod hybrides in ons land. Nu is daar ook de RAV4 aan toegevoegd. Na een geschiedenis die terugloopt tot 1994 is het dan eindelijk tijd dat dit model ook van de hybride techniek mag gaan genieten. De vraag is: zijn elektromotoren werkelijk een toevoeging voor dit segment?
Toen in de jaren '90 de Funcruiser werd geïntroduceerd, was dit een ware evolutie in de autowereld. Weliswaar reden er op de wegen meer vierwielaangedreven SUV's rond, maar Toyota durfde het aan om deze auto een behoorlijk gewaagd uiterlijk mee te geven. De auto was sportief en urban en niet ruig en avontuurlijk. Het werd een succes en het heeft Toyota geen windeieren gelegd. Na deze succesvolle generatie werd de naam Funcruiser vervangen door RAV4. Vier generaties verder zijn we aangekomen bij de huidige. Iedere generatie is de RAV4 een stukje groter geworden in vergelijking met zijn voorganger en tegenwoordig staat er een volwaardige SUV met een imponerend uiterlijk. De facelift van het model brengt ons niet enkel noviteiten onder de motorkap. Wie goed kijkt, ziet dat de koplampen zijn veranderd en dat de neus hoger is opgezet. Ondanks deze subtiele verschillen doet de RAV4 fris en modern aan.
Het interieur is - ten aanzien van het exterieur - minder onder handen genomen. Vooral het nieuwe scherm tussen de klokken valt op. De verschillende knoppen zijn hetzelfde gebleven en geven een wat gedateerde indruk. Evenzo het scherm in het middenconsole, wat draait op een verouderd systeem en vrij traag reageert op commando's. De knoppen om de verschillende rijmodi in te stellen, zijn weggestopt onderin de middenconsole en al met al geeft het een rommelige indruk. De gebruikte materialen in het interieur zijn daarentegen zeer goed. Op verschillende elementen is leer aangebracht met netjes afgewerkte stiknaden. De knoppen voelen solide aan en liggen allen onder handbereik.
De binnenruimte van de RAV4 is prima op orde. Er is voor vijf personen ruim plaats, wat de Toyota tot een prettige reispartner maakt voor de lange afstanden. Zowel voor- als achterin kunnen personen van 1,90 meter genieten van voldoende hoofd- en beenruimte. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar en een goede zitpositie is snel gevonden. Naast de riante ruimte voor de passagiers is er meer dan genoeg plek voor bagage, waarbij het met een bagageruimte van 577 liter één van de ruimste hybrides - zeker in zijn klasse - is. Met de achterbank neergeklapt, ontstaat zelfs een kofferruimte van 1776 liter.
Toyota laat de consument nog steeds de keuze om voor een hybride of voor een conventionele aandrijving te kiezen. Het motorgamma bestaat uit de benzine 2.0 VVT-i - handgeschakeld of als automaat - de 2.0-4D-F diesel met enkel een handbak en de 2.5 Hybrid, natuurlijk als automaat. De laatstgenoemde motorisering is te vinden in dit testmodel en zagen we eerder in de Lexus NX300h. Met een gecombineerd vermogen van 145 kW (197 pk) is het een krachtige motor die gekoppeld is aan een traploze CVT transmissie. Tegen meerprijs van ?2.000 is een vierwielaangedreven variant verkrijgbaar met een trekvermogen van maar liefst 1.650 kg. Deze hoeveelheid trekkracht in combinatie met een hybride motor is een uitzondering binnen dit segment. Zeker voor personen die met regelmaat een paardentrailer of grote caravan achter hun auto willen hangen, wordt hybride plotseling een serieuze optie. Dit in combinatie met een basisprijs van 38.995,- euro maakt het een aanbod dat het overwegen waard is. Een groot aantal concurrenten, zoals de CX-5 en de Kuga bieden een lagere basisprijzen. Echter, indien je voor een vergelijkbare uitrusting als in de RAV4 kiest, komen vrijwel alle concurrenten op een prijs boven de 42 mille.
Zijn er om deze gunstige prijs concessies gedaan ten aanzien van het rijgedrag? Eigenlijk niet. Met zijn 'SUV-proporties' is deze RAV4 geen kleintje. Dat vertaalt zich direct door in het rijgedrag; je voelt dat je op weg bent met een grote auto. Drempels en oneffenheden in het wegdek vallen bijna weg en worden door het onderstel goed opgevangen. De bediening van het stuurwiel is echter vrij gevoelloos en veel feedback wordt er niet gegeven. Door over te schakelen op de 'sportstand' lijkt de besturing iets zwaarder te worden, maar de gevoelloosheid blijft de boventoon voeren. De gasrespons is daarentegen goed en de motor is nauwelijks hoorbaar tijdens het rijden. Zodra het gas wat harder ingetrapt wordt, treedt het motorgeluid meer op de voorgrond, maar storend wordt het nooit. De tweewielaangedreven variant komt prima mee in het dagelijks verkeer. Met de 2,5 liter motor kom je geen moment power te kort. De acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 8,3 seconden, waarbij concurrenten als de CX-5 en de Tiguan - met een vergelijkbaar prijskaartje - beduidend langzamer zijn en er al snel anderhalve seconde langer over doen. Door de samenwerking tussen de benzinemotor en de elektromotor kan er met de RAV4 ook zuinig gereden worden. Indien er bewust omgegaan wordt met het gaspedaal is een praktijkverbruik van 1 op 18 eenvoudig worden genoteerd.
Al eerder benoemden we kort de motorisering en concurrerende prijzen. Voor een bedrag vanaf 34.850,- euro kan de RAV4 Hybrid gereden worden. Voor dit bedrag krijg je de lichtste motor in combinatie met het Comfortpakket. Dit pakket beschikt over een handbediende airconditioning, radio met cd-speler, 17'' stalen velgen met wieldoppen en LED-dagrijverlichting. Tegen een meerprijs van ruim 4.000 euro beschik je over het Dynamicpakket waarmee climate control, een multimediasysteem en lichtmetalen velgen zijn toegevoegd. Op zoek naar het meest luxe model? Dan biedt Toyota de Executive waarbij aan elke wens tegemoet gekomen wordt . Hiervoor dient wel 47.505,- euro te worden afgetikt. Deze versie is voorzien van all-wheel drive, een JBL geluidsysteem, stoelverwarming en stuurverwarming en een camerasysteem rondom de auto. Stekkeren zit er niet bij voor deze RAV4. Dit betekent dat - met een uitstoot van 115 gram CO2 per kilometer - deze auto dit jaar nog in het bijtellingstarief van 25% valt. Vanaf volgend jaar zal dat 3% minder worden en mag er bij de fiscus 22% bijtelling worden achtergelaten.
Met de RAV4 Hybrid is Toyota klaar voor de toekomst. We mogen concluderen dat de elektromotor werkelijk een toevoeging is. Ondanks het gewicht en de grootte van de auto is hij toch zuinig. Moderne opties zoals Toyota Safety Sense, de automaat en het 360 graden camerasysteem maken de auto up-to-date binnen de huidige automarkt. Tel daarbij het 1.650 kg trekgewicht en de vierwielaandrijving op en er staat een unieke crossover. Naast zijn lage CO2-uitstoot zijn er echter geen grote vernieuwingen aangebracht bij de opfrisbeurt en moeten we in ogenschouw nemen dat we hier te maken hebben met enkel een subtiele facelift. Indien je op zoek bent naar een zuinige en grote SUV, dan kunnen we je zeker toch een bezoekje aan de Toyota-dealer aanraden.