Tijdens introducties van nieuwe modellen zijn de door ons gereden auto's negen van de tien keer de meest vermogende en meest luxueuze uitvoeringen. Hoewel je ons niet hoort klagen, zijn het vaak niet de varianten die het best gaan verkopen. Ditzelfde geldt voor de Ford Kuga. Begin dit jaar reden we de nieuwste SUV van Ford al in het zonnige Spanje, getooid met alle denkbare opties, de dikste dieselmotor, een automaat en vierwielaandrijving. Aangezien de grootste groep kopers van dit type auto dit alles niet wenst, achtten we de tijd rijp om de Kuga eens te rijden met de 1.6 Ecoboost benzinemotor met een handbak en voorwielaandrijving.
Over het uiterlijk van de Kuga waren we al snel enthousiast. Dat hij zeer herkenbaar is als zowel een Ford als een Kuga, is een compliment. Sinds februari is hij in Nederland al zo'n 350 keer verkocht in allerlei verschillende kleuren en in ieder van deze ziet de auto er goed uit. Standaard staat de auto al op lichtmetaal en bestel je hem in de Titanium-uitvoering dan krijg je 17 inch velgen. Groter hoeft - qua uiterlijk - ons inziens niet en ook het comfort zal er niet op vooruit gaan als grotere velgen gemonteerd worden.
Niet revolutionair, maar wel nieuw in deze klasse is de automatisch te openen achterklep met enkel het onder de achterbumper steken van je voet. Hoewel het er wat bijzonder uitziet en we ons afvroegen hoe vaak je het gebruikt, blijkt het in de praktijk een zeer handige optie. Niet alleen opent de klep als je met een doos met boodschappen in beide handen een voet onder de achterbumper 'wappert', ook sluit hij weer vanzelf als je dezelfde handeling uitvoert.
Dat we niet vrolijk worden van zowel de bediening als het kleine scherm van het navigatie- en audiosysteem is al duidelijk geworden tijdens tests met andere modellen van Ford. Dat het qua bediening beter kan, blijkt al uit de C-Max, maar ook zagen we onlangs Sync 2.0. In deze nieuwe versie is het scherm een stuk groter en de bediening geschiedt via het aanraken van het scherm.
Buiten de nadelen van het audiosysteem, over het binnenste van de Kuga niets dan lof. Zowel voor- als achterin zit je ruim en ook voor bagage is plek genoeg. Daarbij zitten de met leer beklede stoelen goed en stap je uitgerust weer uit na een lange rit. Voor de kinderen achterin zijn er klaptafeltjes in de rugleuning van de voorstoelen. Het optionele grote glazen panoramadak geeft niet alleen een hoop licht in het interieur, het kan ook gedeeltelijk worden geopend. Zeker op warme dagen biedt dat een fijne bries in het binnenste.
Al rijdend met de Kuga in het relatief vlakke Nederland, merk je dat je niet meer vermogen nodig hebt dan de 150pk en de 240Nm koppel. Van '0' naar '100' gaat binnen de 10 seconden en ook op tussensprints is de Ford - mede dankzij de fijn schakelende zesversnellingsbak - snel genoeg. Gebruik je de Kuga enkel op de verharde weg en hang je er geen grote aanhanger achter - al mag hij als voorwielaandrijver ook 'gewoon' 2.000 kilo trekken - dan is enkel aandrijving op de voorwielen ruim voldoende. Net als alle andere Fords is de Kuga één van de best sturende auto's in zijn klasse. Hoewel een CX-5 in de buurt komt, stuurt de Kuga net wat strakker en directer.
Tijdens een uitgebreide testweek, gevarieerd gereden op snelwegen, buitenwegen en in de stad kwam het testverbruik uit op 8.1 liter per 100 kilometer. Rij je enkel lange stukken op de snelweg, dan komt de fabrieksopgave van 6.6 liter per 100 kilometer in de buurt, maar of het ooit gehaald wordt lijkt niet realistisch.
Ga je altijd voor luxe en de dikste aandrijflijn, dan kun je kiezen voor de door ons in Spanje gereden Kuga, maar na een week gereden te hebben met de 1.6 Ecoboost weten we dat deze ook prima voldoet. Nooit hebben we het verlangen naar meer vermogen gehad en ook is vierwielaandrijving niet noodzakelijk als je hem nooit buiten de gebaande paden rijdt. In totaal kost de door ons gereden auto 42.805 euro, maar met deze motor en in de Trend-uitvoering is hij al verkrijgbaar voor een kleine 32 mille. Zijn goede rijeigenschappen, de strak schakelende zesbak en de ruime binnenruimte zijn zaken die er voor zorgen dat de Kuga een sterke aanbieding is in de markt voor middenklasse SUV's en daarmee misschien de CX-5 wel van zijn troon stoot.