Tot de onthulling van de V60 was het bij Volvo, als het om de stations in het hogere segment gaat, een helder verhaal. Gebruiksgemak en binnenruimte komen op de eerste plaats, pijlers waar de V70 al jaren op bouwde. Maar toen was er in 2010 opeens een lifestyle-combi in het D-segment, aangekondigd met een commercial waarbij een zwarte panter uit de kofferbak tevoorschijn sprong. En zo werd het Zweedse merk in één klap cool. Inmiddels is de auto een bekend gezicht op de Nederlandse wegen, mede door het grote succes van de plug-in-varianten. Voor wie een hoge zit graag met stoere looks en Zweeds design combineert, heeft Volvo sinds kort ook een Cross Country te bieden. Of de toegevoegde waarde echt aanwezig is bij deze nieuwe spruit, zochten we uit tijdens de testweek.
Qua uiterlijk pretendeert de Cross Country een heleboel, want de kunststof omlijsting van de wielkasten en de aluminium accenten spreken boekdelen. De auto is zes centimeter hoger dan de gewone V60 en dat komt voornamelijk de bodemvrijheid ten goede. Verkeersdrempels en wegen van discutabele kwaliteit vormen geen obstakel voor de ruige Zweed. Hoewel de auto eruit ziet alsof hij een potje terreinrijden niet zou afslaan, is er alleen op de dikste dieselmotor vierwielaandrijving leverbaar. De 245 pk sterke benzinemotor moet het dus zonder stellen en dat is een vreemde keuze van Volvo, aangezien de auto qua trekkracht een flinke paardentrailer aankan en de motorisering voor particulieren veruit de interessantste optie is. Het blijft bij de testauto dan ook bij uiterlijk vertoon, maar in de praktijk blijkt de opgehoogde Cross Country ook buiten het terrein voordelen te bieden.
Zoals we van Volvo gewend zijn, is de kwaliteit van het interieur prima op orde. Bijna overal zijn zachte materialen te vinden en de tellers en schermen zijn prima afleesbaar. Het is wel te merken dat de tijd niet stilstaat, want de vele knopjes op de middenconsole en de ietwat omslachtige bediening van het multimediasysteem maken een verouderde indruk. Het scherm is in vergelijking met de concurrentie aan de kleine kant en de bediening ervan verloopt niet altijd even vlot. Een andere ergernis is de tijd die het kost om het signaal van de parkeersensoren weer te geven op het scherm. Direct na het starten is er nog geen weergave mogelijk en heel vaak loopt het signaal van de parkeersensoren achter met de werkelijkheid, waardoor je vaak uitparkeert zonder op de sensoren te kunnen vertrouwen. Ook het beeld van de achteruitrijcamera vertekent de situatie en is niet duidelijk genoeg. Aangezien de V60 niet heel overzichtelijk is, zou een verbetering een welkome aanvulling zijn.
De tweekleurige lederen bekleding en de houten inleg geven het interieur een uniek karakter. De stoelen ondersteunen perfect en zijn voldoende uitgebreid te verstellen. Een ideale zitpositie vinden is dan ook geen moeilijke opgave, waarbij lange mensen wel kostbare centimeters van de ruimte achterin afsnoepen. Zittend op de achterbank kom je erachter dat het concept lifestyle-combi zijn keerzijde heeft, want een ruime familiebak kun je de V60 niet noemen. Veel concurrenten doen het op dit vlak beter en ook de kofferruimte is tientallen liters beperkter dan de directe rivalen, zoals de 3 Serie Touring en C-Klasse Estate.
Tijdens het rijden is er een duidelijk verschil te merken ten opzichte van de gewone V60. Door de grotere bodemvrijheid is de auto op lange stukken comfortabeler, hoewel de auto nog steeds vrij stevig geveerd is. Doordat de Cross Country hoog op zijn poten staat, is de zijwindgevoeligheid wel toegenomen. Mede door de fijne benzinemotor bewijst de auto zich als een kilometervreter. De motor blijft keurig op de achtergrond en dat is sinds de T5 geen vijfcilinder meer is niet erg, want erg bijzonder klinkt de viercilinder niet. Het koppel is vroeg beschikbaar en met zijn 245 pk voelt de auto krachtig aan. Heel snel is de auto niet te noemen, maar in tussensprints stelt de V60 niet teleur.
De automaat met acht versnellingen houdt het toerental lekker laag, waardoor het gemiddelde verbruik van 8,7 liter per 100 kilometer nog acceptabel te noemen is. De fabrieksopgave van 1 op 15 is slechts een illusie, want die waarden zijn zelden te vinden in de boordcomputer. Door de grote benzinetank is het aantal bezoekjes aan het tankstation toch nog enigszins te beperken.
Tijdens het rijden bewijst de auto zich als een goedzak, die af en toe gewoon lekker zijn eigen gang gaat. Zo is de besturing niet zo direct en door het overhellen laat je het sowieso wel uit je hoofd om bochten met flinke snelheid te nemen, maar hierdoor is de auto er wel één waar je gemakkelijk lange stukken mee rijdt. Tijdens het wegrijden en langzaam (file)rijden is de Geartronic automaat nukkig. Het zorgt af en toe voor onnodige schokken, die niet passen bij de verder vloeiende aandrijflijn en de hoge mate van souplesse waarmee de V60 zijn werk doet.
Vierwielaandrijving is op dit moment alleen nog mogelijk in combinatie met de D4 dieselmotor. Tot voor kort was er een T6 AWD leverbaar, maar later dit jaar zal ook de T5 van AWD worden voorzien. Tot die tijd is het dus olie verstoken geblazen, wanneer vierwielaandrijving een must is. De T5 is de enige benzinemotor die geplaatst wordt in de Cross Country, waardoor de handgeschakelde D3 diesel met 150 pk het instapmodel is. Met de Nordic+ zet Volvo een hele complete auto neer: zelfs een via de smartphone bedienbare standkachel zit standaard in de auto. De 4.995 euro kostende Luxury Line voegt onder andere lederen bekleding en een schuifdak toe. Losse opties, zoals een verwarmd stuurwiel en de Harman Kardon audio, brengen de prijs uiteindelijk tot 61.065 euro. En dat is een hoop geld, zeker gezien de beperkte binnenruimte, maar met minder pk's ben je een stuk goedkoper uit.
Volvo heeft nog steeds erg veel succes met opgehoogde varianten van het reguliere assortiment en wie een strak vormgegeven station met een stoer uiterlijk zoekt, zal door de V60 Cross Country niet teleurgesteld worden. Ook als het niet om de vierwielaandrijving te doen is, biedt de auto meer comfort en een hogere zit dan zijn lagere broertje. De vanafprijs van nog geen 42.000 euro is zeer redelijk, aangezien zaken als xenon en navigatie al standaard aanwezig zijn. De auto laat - net als de gewone V60 - punten liggen met de beperkte binnenruimte, maar de fijne stoelen en de goed werkende veiligheidssystemen maken veel goed.